Narkos (söva) olika raser? BC?

Cillan

Trådstartare
Är olika raser olika känsliga för att sövas?
Har ni några erfarenheter av att söva border collies?

Sv: Narkos (söva) olika raser? BC?

De kan reagera lite olika vid sövning, ja.
Border collie är i regel inga problem att söva, om de är friska i övrigt.

MDR1 genen kan de ju ha vilket försvårar sövning. Men genen går att testa hunden för.

Precis. Den så kallade vallhundsgenen. Jag söver inte mina heelrar om det inte är akut.

MDR1 genen kan de ju ha vilket försvårar sövning. Men genen går att testa hunden för.

Det är väl preparatet Ivermektin som är farligt för hundar med MDR 1 genen - men det är ju ingenting som används vid sövning.

Dock hade min ena heeler svårt att bli sig själv igen efter sedering när dom tog bort en liten cysta i början av sommaren. Det tog 1,5 dygn innan hon blev normal i skallen vilket även veterinären tyckte va konstigt då det inte var några medel som hundar brukar reagera konstigt på :crazy: Det har nog däremot knappast med någon MDR 1 gen att göra, utan en helt personlig reaktion.

Sån blev min gamla hund också + att det tog tid att komma igång med kisseriet, men i hans fall var det inte sövningsmedlet utan det lugnande de gav innan. Fick han bara sövningsmedel så var han som vanligt några timmar senare. Enligt min vet är det inte jättevanligt, men det förekommer. Prova att be dem söva direkt nästa gång, utan lugnande. Det kräver att det går att sätta en nål utan att de blir hysteriska men en sån liten hund kan man ju hålla fast om det skulle behövas.

Sån blev min gamla hund också + att det tog tid att komma igång med kisseriet, men i hans fall var det inte sövningsmedlet utan det lugnande de gav innan. Fick han bara sövningsmedel så var han som vanligt några timmar senare. Enligt min vet är det inte jättevanligt, men det förekommer. Prova att be dem söva direkt nästa gång, utan lugnande. Det kräver att det går att sätta en nål utan att de blir hysteriska men en sån liten hund kan man ju hålla fast om det skulle behövas.

Ja hon blev helt knasig. Sövdes på förmiddagen och allting gick fort och sedan uppvakningsspruta. Hela kvällen var hon galet vinglig i bakkärran och hon knorrade, pep och hade galet mysko ljud för sig ända till kvällen efter (ingen kul natt näää) - sen blev hon sitt vanliga jag igen. Kissa och äta gick bra däremot, men man såg på blicken att hon var långt borta.

Ps: sätta nål i benet den hunden blir nog kul, trots henne ringa 5 kg. Hon är världens goaste mot alla människor i vanliga fall, men ve den veterinär som ger henne en spruta :rage:

Det konstiga är att hon blivit snabbsederad en gång tidigare pga röntgen efter en olycka - då var hon sig själv efter bara några timmar. Dock olika veterinärställen och vet inte om samma medel användes. Har skrivit upp den senaste gångens medikamenten och sparat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
1 030
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka