Narkolepsi hos häst

A

Agnes40

Ett ämne som intresserar mig mycket, då jag misstänker narkolepsi hos min häst. Har inte fått någon diagnos av veterinär utan gör bedömningen av vad jag läst mig till.

Hästen somnar stående i hagen, och ramlar nästan omkull. Frambenen liksom vinglar till och i det ögonblicket vaknar hästen. Detta har även hänt EN gång i samband med sadling.

Jag har förstått att det inte är mycket att göra åt problemet MEN, jag har gjort några egna åtgärder som jag tycker fungerar bra i samband med sadlingen i varje fall.

Jag har alltid godis i fickan! Då jag ryktar inför sadling får hästen godis. Då sadelgjorden dras åt samma sak. Detta har hästen lärt sig och är därför uppmärksam på mig. Säger jag: Bra, då har jag hennes uppmärksamhet för belöningen.

När sadeln kommit på och vi är klara för ridning, händer det i bland att vi får stanna i boxen i väntan på att lektinen före vår ska ta slut. Jag stannar sällan kvar i boxen då, utan tar helt sonika ut henne och leder henne runt ute i stället.

Visst är det otäckt att veta att hästen kan skada sig själv, men hästen verkar inte ha något bekymmer med detta i ridningen eller i övrigt. Man får ha gott om strö i boxen så det är mjukt där.

Såg ett program på 3 an i går ( 2011-08-04) som hette Animal Madhouse, om en häst som hette Sting, som hade liknande bekymmer som min. Så intressant, då veterinären efter nogrann kontroll bedömnde det som att hästen inte fick sin djupsömn. Hästen flyttades kvällstid till en lugnare miljö, fick ett natt-täcke på sig ( onödigt enligt mig ) och ägaren gav varm mjölk i en stor spruta in i munnen, dock med mindre lyckta resultat ( hästen "spottade" ut det mesta)
Någon som hört talas om den behandlingen?

Tanken som slog mig efter detta var om detta med narkolepsi hos häst i vissa fall kan ha att göra med att individen, hästen, tvingas ha uppmärksamhet på alla andra i flocken/stallet. Kan det vara så att den utnämnt sig själv till ledaren som alltid försöker stå vakt, eller helt enkelt inte känner sig trygg nog med sin boxgranne/hagkompis, att den kan lägga sig ner och sova djupt?

Detta är tankar som slår mig, och det väcker även intresse att försöka göra miljön för min häst så lugn som det bara går. Funderar på att inhandla en mjuk plast, böjlig sak man kan trä mellan boxgallret till grannen ( som hästen inte verkar vara så go på) för att minska påverkan därifrån. Eller byta boxgranne, kanske, om det är möjligt. IOF verkar hästen sur på alla som hon stått brevid.

Hästen är ett sto, hög i rang och vid fodring en riktig bitch! Men jag älskar verkligen henne.

Sv: Narkolepsi hos häst

Att somna stående i hagen är väl inte så konstigt? Det gör många. Inne också. Att nästan ramla omkull därmot är ju inte bra, fast det kanske inte har så mycket med själva sovandet att göra?

Att ha narkolepsi är väl att inte kunna styra över insomningen, som människa blir man tex en farlig bilförare. Lite godis i fickan borde inte hjälpa så mycket med andra ord.

Att ge hästen varm mjölk låter bara märkligt. Vad skulle DET få för effekt? Om det inte var en fölunge då, men isf borde den kunna få kroppstempererad mjölk av sin mamma. Vad var det för sorts mjölk? Ko-mjölk :crazy: ?

Vi hade ett sto som också "föll ihop" när hon skulle stå och sova. Berodde på att låsmekanismen i frambenen inte fungerade som den skulle, och benen vek sig när hon somnade.
Hästar kan inte gå in i djupsömn stående, de måste ligga ner för det.

Inte narkolepsi.

Just detta att hon är hög i Rang gör kanske att hon inte får den sömn hon behöver . Självfallet blir hon då trött .
Det gäller att hitta smarta Lösningar på sina problem, vilket du verkar ha gjort.
Är hon likadan om hon får vara ensam i en hage ?

Hej från Hambo

Så där kunde min häst oxå göra en period. Hon är högst i rang även hon. Ofta när hon var sadlad och klar i boxen och vi väntade på att kompisen skulle bli klar somnade hon. Vi tolkade det som att hon helt enkelt slappnade av när hon inte behövde ha full koll en stund. Hon ramlade aldrig ihop utan vaknade till när benen började vika sig. Idag är hon 19 år, pigg och fin och i det stall hon står i nu har hon inte gjort så (än).Kanske beror det på att jag oftast ställer ut henne på stallgången numera. Tror inte att du behöver oroa dig för detta om hon fungerar bra i övrigt.

Såg också (slutet) av det programmet och undrar vad i hela friden den skulle ha mjölk för?

Men i alla fall en fundering är det verkligen de hästar som är högst i rang som inte vågar slappna av för de ska ha koll på allting? Jag har en häst som är lägst i rang och som sällan ligger ner i ligghallen eller ute för den delen. Däremot tas alla hästarna in dagligen för att få lite kraftfoder och när alla är inne i sina boxar och har ätit då lägger hon sig ner. Precis som att hon är nöjd och belåten med att alla är instängda så ingen går ifrån henne och hon riskerar att bli själv. Men hon är helt klart lägst i rang dock så har jag inte sett några tecken på narkolepsi då hon verkar få sin djupsömn inne varje dag

Sen är det väl högst individuellt också men frågan är om det är bäst att ta hästen ifrån övriga som de gjorde i programmet, det kan nog göra en del hästar ännu mer upprörda att skiljas från sin flock. Att sätta upp en boxgardin tror jag däremot kan hjälpa många gånger då hästarna inte alltid skulle välja sin boxgranne till sin bästa vän eller vill stå så nära andra hästar som de faktiskt gör i stallar

Sen vet jag om en annan äldre häst som håller på att trilla ihop ibland men han är 26 och har tydligen inte den bästa hjärtrytmen längre enligt ägaren. Inte min häst alltså men här kanske det dåliga hjärtat spelar in också?

Att somna stående i hagen är väl inte så konstigt? Det gör många. Inne också. Att nästan ramla omkull därmot är ju inte bra, fast det kanske inte har så mycket med själva sovandet att göra?

Att ha narkolepsi är väl att inte kunna styra över insomningen, som människa blir man tex en farlig bilförare. Lite godis i fickan borde inte hjälpa så mycket med andra ord.

Att ge hästen varm mjölk låter bara märkligt. Vad skulle DET få för effekt? Om det inte var en fölunge då, men isf borde den kunna få kroppstempererad mjölk av sin mamma. Vad var det för sorts mjölk? Ko-mjölk :crazy: ?

Nej, hästar slumrar ju ofta stående, men på min verkar det inte fungera som det ska alla gånger. Det är säkert som en annan skrev att låsningsmekanismen inte fungerar som den ska.

Jag tyckte också att det verkade knäppt med varm mjölk till häst. det var som sagt ett utländskt tv programm på TV3 igår, där de gav någon slags mjölk till den stora hästen.

Godiset i fickan har fungerat i den mån att hon varit lite mera pigg och vaken under sadlingen. Dessutom är det en svårfödd häst, så jag ger henne så ofta jag kan.

Vi hade ett sto som också "föll ihop" när hon skulle stå och sova. Berodde på att låsmekanismen i frambenen inte fungerade som den skulle, och benen vek sig när hon somnade.
Hästar kan inte gå in i djupsömn stående, de måste ligga ner för det.

Inte narkolepsi.

Tack för ditt inlägg. Jag hoppas naturligtvis att det inte är narkolepsi. Det brukar kallas så och ofta handla om att signaler till hjärnan om att låsa lederna inte går fram som de ska. Utomlands har det tydligen gjorts försök att använda någon ADHD liknande medicin. Men det är tack o lov inte tillåtet i Sverige.

Problemet med dessa hästar är just att de inte verkar sova någon djupsömn alls. De lägger sig inte ner för att sova. Går de så nog länge kan man ju tänka sig själv va trött man skulle vara tillslut. Jag skulle nog kunna somna stående och ramla omkull om jag var nog trött :)

Säkert är det en av orsakerna till detta beteende, att de är trötta helt enkelt

Nej, det jag pratar om går knappast behandla med någon ADHDmedicin, det är ett fysisk fel i låsningsmekanismen som gör att knäet inte låser som på en normal häst. Det fanns (finns?) ingenting att göra åt det mer än att erbjuda en trygg miljö där hästen vågar lägga sig ner.
Vårt sto låg ner mycket mer än de andra hästarna i flocken.
Ingen djupsömn alls leder till döden efter ett tag, du tror inte att hästen ligger och sover när du inte är i stallet? Någon gång under dygnet? De kräver ju inga långa sömnperioder som vi människor.

Tack alla för era tankar kring detta. Det är säkert precis som du, Sowball, beskriver.
Inte helt enkelt och förstå hästen. Man brukar ju kunna se att de i flocken har en spejjare som håller koll, om resten äter eller vilar. Likaså tror jag att en med låg rang, inte vågar slappna av.

Jag har aldrig sett min ligga ner. Inte i boxen, inte i hagen. Däremot rullar hon sig gärna, så det borde ju inte vara något problem att lägga sig ner.

Får se till att skapa en så lugn och trygg miljö som det bara går för min gofia, så kanske beteendet upphör.

Nej, det jag pratar om går knappast behandla med någon ADHDmedicin, det är ett fysisk fel i låsningsmekanismen som gör att knäet inte låser som på en normal häst. Det fanns (finns?) ingenting att göra åt det mer än att erbjuda en trygg miljö där hästen vågar lägga sig ner.
Vårt sto låg ner mycket mer än de andra hästarna i flocken.
Ingen djupsömn alls leder till döden efter ett tag, du tror inte att hästen ligger och sover när du inte är i stallet? Någon gång under dygnet? De kräver ju inga långa sömnperioder som vi människor.

Visst kan det vara så att hon sover när jag inte ser. Ingen är i vårt stall nattetid, som kan se. Men så här har det varit i över 1 år nu, å än är hon i livet, så sova måste hon ju göra nån gång.

Har haft en ponny på sommarbete som sov som om han vore död! jag var tvungen at tgå och kolla så han levde en gång:)

Visst, hästar kan få narkolepsi. Men det är mycket ovanligt, och för att kunna ställa den diagnosen måste man först och främs utesluta andra orsaker. Andra orsaker som kan ge liknande symtom som narkolepsi, är olika typer av hjärtproblem.

att hästen har ont i benen till exempel och därför har svårt att lägga sig och därför inte sover ordentligt, den blir trött och somnar då stående.

Så en utredning vore på sin höjd.

Jag har sett en häst somna i ett travlopp (youtube?) den
har visst gjort så även en gäng innan, svensk häst men jag hittar inte filmen igen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar