Näringsverksamhet och köpa gård

mnementh

Trådstartare
Vad är mest ekonomiskt fördelaktigt när man bedriver näringsverksamhet på gården?

• Att som privatperson äga allt och sedan låta firman hyra mark och byggnader
  • Att som privatperson endast äga boningshus, 1m mark runt om boningshuset samt parkeringsplats för bil

Jag tycker att det sistnämda måste vara mest förmånligt? Annars åker jag väl på att ta upp hyresintäckterna som inkomst i deklarationen och skatta för dem?

Då lånar jag ju hellre ut pengar till firman så att den kan köpa så mycket som möjligt så att jag i min tur kan ta ut ränta på lånet till firman?

Sv: Näringsverksamhet och köpa gård

Man brukar inte dela ägandet av en näringsfastighet (jordbruk) på det sättet tror jag. Normalt äger en privatperson näringsfastigheten. Driver man näringsverksamhet själv så är det enklast att fördela kostnader mellan företaget och det "egna".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag och sambon drömmer om en stor gård i dessa krokarna. Just nu så har både han och jag vars ett hus men vi bor hemma hos honom och...
Svar
11
· Visningar
2 369
Senast: Myzan87
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama