näringsinnehåll...

G

gosebus

Hur ska näringsinnehållet på kaninpellets vara sammansatt för att det ska anses vara bra?

sitter och funderar på om mitt foder till kaninerna kanske inte är så bra...
kan tyvärr inget om foder, söker därför proffesionelll buke-hjälp :)

Sv: näringsinnehåll...

För kelkaniner som ej avlar:

Protein: 13-15 % (vissa kaniner klarar 11-12 oxå
fett: 2-4 %
Växxtråd: över 15 är minimum men allt över 17-18 %
Kalcium: under 0,8 men ok under 1%
fosfor: under 0,4 men ok under 0,6 %

MEN ett sådant här foder finns INTE, alltid ngt som är bra men så är ngt annat fel.! Så därför blandar jag hästfoder med kaninpellets för att uppnå ngt bättre iallafall.

Se min hemsida, vårt foder för mer info!
www.paradisets.kaniner.se

MEN ALLRA VIKTIGAST i ett kaninfoder är dock att växttrådens %-halt är högre än halten protein, mer fiber än protein alltså, annars blir balansen fel och de lägger ett överskott på blindtarmsbajsar och kan få fler matsmältningsrubningar som i längden kan ge, lättare gaser, hårbollar mm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 183
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat