Näring i höstgräset

T

trojalotta

Jag har hört att gräset har två peroder av hög näringshalt och därmed farligt för fångbenägna hästar. På våren och en period på hösten. Stämmer det med hösten eller är det bara att gräset då kan vara frostnupet och därför farligt med tanke på fångrisk? Någon som vet och inte bara gissar som jag...?

Sv: Näring i höstgräset

om jag inte fått allt om bakfoten så är det inte näringen som är farlig, utan att det när det är stor/kraftig tillväxt (tex. på våren) blir mer fruktaner i gräset och att det är det som är farligt. även att det blir mer fruktaner när det gått frost i gräset.

har en pålle här som fick fång i våras pga. kortison beh. fick även rådet av vet. att inte låta hästen gå i kraftigt nedbetade hagar då det gräset som "skjuter nytt" är "farligare" än gräset i en hage som redan "blommat". vi har iofs. tagit det säkra före det osäkra och låter inte pållen gå alls på gräs i år (grus hage/paddock och hösilage + lite lusern). nästa år kommer hon att få gå i "skogshage" med mindre frodigt gräs, sedan får vi se.

Sv: Näring i höstgräset

Det är sant att näringen kan vara hög även på hösten.
Om en hage betas ganska hårt i början av sommaren och får vila sedan sätter det fart och växa igen och vid bra väder så står gräset i full blom på hösten också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 675
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 702
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna