Nära rodeo ..

B

BejbieRosa

Min styvfar har en islandshäst på 11år som är helt hopplös. Han är inte spec tillärd och bråkar jämt. Han bockar, stegrar och kastar sig hit och dit. Han är väldigt tjock för att inga vågar rida honom och så har han "ingen" manke. Så när han bråkar kan man knappt sitta kvar på grund av att vi inte har någon sadel. Han har pessoabett och på det skarpaste men han lyssnar inte bättre för det. Han vet att han är stark och använder det. Senast jag red honom kasta han av mig så jag fick en lätt hjärnskakning :S
 
Sv: Nära rodeo ..

Om det gick .. Vi har försökt tömköra honom men han är för bakskygg.
 
Sv: Nära rodeo ..

Hej!
Jag tycker att ni först ska kolla upp hans mun så han inte har några skador i den. Kontakta veterinär och gör en undersökning på han så han inte har ont någonstans, hästar kan inte prata dom försöker tala om för en med sitt kroppspråk om de har ont någonstans ;) Om han inte har ont någonstans så kan ni låna/köpa en bok om nh :D nh gör hästarna tryggare eftersom de lär sig vem som är ledaren.
 
Sv: Nära rodeo ..

BejbieRosa skrev:
Min styvfar har en islandshäst på 11år som är helt hopplös. Han är inte spec tillärd och bråkar jämt. Han bockar, stegrar och kastar sig hit och dit. Han är väldigt tjock för att inga vågar rida honom och så har han "ingen" manke. Så när han bråkar kan man knappt sitta kvar på grund av att vi inte har någon sadel. Han har pessoabett och på det skarpaste men han lyssnar inte bättre för det. Han vet att han är stark och använder det. Senast jag red honom kasta han av mig så jag fick en lätt hjärnskakning :S

Jag har sett islänningar bete sig så förr, pga just bettet. De vågar inte gå fram för att bettet är starkt, genom hästens tidigare betende brukar då ryttaren ta ett stadigt tag i tygel/bett. Det är ingen bra grej med ett pessoa bett, och kan faktiskt vara en direkt orsak till hästens beteende.
 
Sv: Nära rodeo ..

russet skrev:
Hej!
Jag tycker att ni först ska kolla upp hans mun så han inte har några skador i den. Kontakta veterinär och gör en undersökning på han så han inte har ont någonstans, hästar kan inte prata dom försöker tala om för en med sitt kroppspråk om de har ont någonstans ;) Om han inte har ont någonstans så kan ni låna/köpa en bok om nh :D nh gör hästarna tryggare eftersom de lär sig vem som är ledaren.

Håller med! En frisk och sund häst beter sig normalt inte på det där viset. Kolla upp honom så att han inte har ont ngnstans!
 
Sv: Nära rodeo ..

Om ni rider barbacka och blir avkastade: försök hitta en sadel som passar!
Jag skulle inte bry mig så mycket om att sadeln kanar för långt fram (traditionellt ska ju sadeln sitta ganska långt bak på en Islänning för att ge bogfrihet vid tölten). Om ni upplever att ingen sadel sitter kvar pga låg manke, använd gärna en förgjord som håller kvar sadeln.

Gällande bettet: kolla upp munnen på hästen!
Bytt gärna till ett tredelat tränsbett: de tvådelade kan ibland ställa sig som ett uppochnedvänt V och trycka uppe i gommen (hände på min Islänning) och orsaka irritation.

Jag har en fjording som också gick på skarpaste på Pessoabett när jag fick henne, men jag började träna om henne genom Westernridning (här håller man bara ett lugnt, jämnt mottryck på båda tyglarna och så fort hästen ger efter det minsta så släpper man) och efter ett par månader slutade hon ta tag i bettet - jag bytte också direkt till tredelat tränsbett.

Om hästen börjar bocka och stegra sig när man tar i bettet, kan man antingen (kräver en del mod) släppa hästen och låta den springa fortare, och sedan FÖRSIKTIGT försöka plocka tillbaka den när den inte är så spänd längre. Detta kräver förstås tillgång till bra ridbana eller ridvägar utan andra "störningar".
Min kompis som har en Islänning med liknande beteende, har valt att jobba med inspänningstyglar med gummiring, med tömkörningsgjord, och löslongera hästen i en liten paddock för att hästen ska få vänja sig vid bettets verkan utan att det blir ryckigt i munnen på hästen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 317
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 056
Senast: cafu
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp