Z

zanne

Har tagit hand om två katter som är ca 6 månader.Kan inte så mycket om katter,tänkte fråga om när dom är vuxna,om hur ofta man bör avmaska(inne katter),hur ofta man ska bada dom,ska man klippa klorna,hur ofta ska man ge mat(ger 3-4 gånger/dag och dom vill ha mer)torrfoder har dom hela tiden.ganska många frågor men jag vill att dom ska må bra och ha det bästa.vore mycket tacksam för råd och även kanske annat som jag bör veta.

Sv: när?

Avmaska behöver du inte göra regelbundet, bara om katterna uppvisar symptom på mask. Innekatter löper extremt liten risk att få mask.

När är katterna vuxna? Syftar du på fysisk mognad då? Det varierar beroende på vilken typ av katt det är. En del tar en 3 år på sig att mogna, andra är färdiga fysiskt vid 1 års ålder.

Jag badar mina katter kanske en gång i kvartalet men det är bara för att de ska vara vana hanteringen, inte för att det egentligen behövs. Klorna klipper jag när de blir långa och vassa, vet inte hur ofta det är faktiskt. Jag kollar klorna varje vecka iaf.

Mina katter får mat 3 ggr/dag. De har inte fri tillgång på torrfoder eller någon annan mat.

Avmaska behöver du inte göra regelbundet, bara om katterna uppvisar symptom på mask. Innekatter löper extremt liten risk att få mask.

När är katterna vuxna? Syftar du på fysisk mognad då? Det varierar beroende på vilken typ av katt det är. En del tar en 3 år på sig att mogna, andra är färdiga fysiskt vid 1 års ålder.

Jag badar mina katter kanske en gång i kvartalet men det är bara för att de ska vara vana hanteringen, inte för att det egentligen behövs. Klorna klipper jag när de blir långa och vassa, vet inte hur ofta det är faktiskt. Jag kollar klorna varje vecka iaf.

Mina katter får mat 3 ggr/dag. De har inte fri tillgång på torrfoder eller någon annan mat.

okey tack,vad ger du för foder?mina får mjau,tycker du det är bra?

Roligt att du vill lära för att dina katter ska må så bra som möjligt!
Om du med vuxna menar könsmogna, så kan vissa bli det redan runt 8mån ålder, andra kan dröja till upp emot 1½år. Ska du inte avla på katterna bör du kastrera dem, både för din och deras skull. Honkatter som löper kan låta rejält, och hankatter kan börja strila. :crazy: Mina katter klipper jag klorna på när jag tycker det behövs, tror det brukar bli varannan/var tredje vecka ungefär. Avmaskar gör jag ytterst sällan, men ser man mask i avföringen eller rumpan på nån av katterna så bör alla avmaskas samtidigt. Se också till att dina kissar har tillräckligt med leksaker och klösställen. Mina katter har fri tillgång på torrfoder + att de får blötfoder 3ggr/dag. Badar dem gör jag innan utställningar, annars ung. som Sol, en gång i kvartalet för att de ska bli vana vid hanteringen. Lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama