Sv: När...

mina hästar går på bete än har bara bytat hage med mera gräs nu . dom ska hem 19 okt . då börjar jag med täcke på båda för annars kan man inte rida använda dom på samma sätt .regnar det kan dom gå in har lösdriffts stall .

Nej så gör inte alla......så tyvärr går många hästar med alldeles för varma täta täcken i 20 graders värme just nu .....:( iallafall i Skåne.

De kanske kan komma en vindpust eller två regndroppar....:eek:
Själv går min utan täcke till det börjar bli blåsigt och regnigt och temperaturen går ner mot nollstrecket. Därefter ett ofodrat regntätt andas täcke.

Mvh B

Min får täcke på sig när det börjar vara minusgrader dygnet runt och när snön börjar komma. Soliga vinterdagar även om det är minus åker täcket av korta stunder för att vädra (han går på lösdrift).

Men ojdå, vad vi var känsliga här! Eftersom detta är ett forum så har väl alla sin rätt att framföra åsikter..eller? Min personliga åsikt är att jag tycker verkligen det är onödigt med täcken i de flesta fallen. Hästen har pälsen av en anledning, så har det varit i alla tider. Sen om man tycker det är ok med täcken så är det upp till var o en.

ööööööhhh!
Är det nån här som tror att en häst blir sjuk om den inte har täcke?
Inte jag i alla fall.

Min/mina, häst/hästar, har alltid haft täcke på sig av mina rent egoistiska syften, det tänker jag aldrig sticka under stol med! :smirk:
Jag vill rida!
Jag vill rida ordentligt vilken årstid det än är. Om min pålle har isbjörnspäls så kan jag inte det eftersom den vid svettning då tar två dagar på sig att torka= iskall och svampinfektioner.
Slutsats: Jag klipper den och tar istället på den täcken.
Även om den inte skulle vara klippt så skulle den få ha täcke. Detta eftersom jag (dels har astma och dels) lider av konstant tidsbrist.
Jag varken kan eller VILL borsta skitig häst varja gång jag ska ut och rida.
För mig är det bara logiskt.....
Men för mig är det LIKA logiskt att du väljer att INTE ta på din/dina hästar täcken. Jag gnäller inte på dig och jag tycker INTE att du gör nåt fel....det orkar jag inte. :smirk:
/M (som var på tillfälligt "ta åt sig" humör ;) )

..börjar ni täcka era hästar?

När får de sk övergångstäcke? (ca 100g fyllning)

När får de vintertäcke på sig?

Gradantal, regn, snö osv....

-10, då sätter jag regntäcket (inge fyllning) på araben.
Vid kallt regn och snöväder, ner till -10 får hon samma täcke på sig.
-17, vintertäcket som är välfyllt (vet ej hur mkt, men de är tjockt).
Oavsett väderlek så har hon vintertäcket på sig när de är -17 eller kallare.

-30, då får minisen sitt regntäcke (inge fyllning ) på sig.
Kallare än -35 så har han vintertäcke.
Vid mycket ihållande kallregn eller snö får han regntäcket på sig.

Fick den av dig förra året, mycket bra :bow:

Fullblodet mitt gillar inte täcken och han visar när han fryser.
Blir ganska arg på mig när jag slänger på täcket vissa kvällar för det är ju så varmt.

Min häst har följande täckesschema...

regn + under 10 grader : regntäcke
0 grader : regntäcke
-10 grader: regntätt vintertäcke (ganska tunnt)
-30 grader: regntätt vintertäcke + fleecetäcke under

Han är en oklippt kallblodstravare, tyvärr är han väldigt känslig för väta när det är lite kyligare och ömmar i ryggen om han blir blöt.
Har ingen aning om hur detta kommer att vara lämpligt då det är våran första vinter tillsammans så det kan mycket väl behöva justeras.

Knapplån

Varför sätter ni på regntäcke vid ett speciellt antal grader? Är det fodrade då eller? För ofodrade värmer inget, snarare tvärtom ...

Ena hästen hade täcke för ca 3 veckor sen när det var kallt, nu har han inget. Han ömmar i ryggen direkt när det är fuktigt eller kallt. Så det är lätt att veta när det är dags.:smirk:

Täckade faktiskt för första gången idag. Tidigare år har hon blivit täckad tidigare, men i år har det varit så svårt ju! :crazy:

Idag regnade det och då åkte regntäcket på. 10 grader och regn, då vill i alla fall inte jag ha min häst otäckad. Hon verkar dessutom ha fått muskelspänningar i ryggen, och vi ska se om det blir bättre om hon hålls varm. Kommer klippa henne nästa helg eventuellt, hon slutar aldrig svettas efter träning annars....

Övergångstäcke blir det nog inte för hennes del, när hon klipps kommer hon stå med fleecce eller ylletäcke inne, och då blir det kvar under regntäcket. Byter sedan när det blir ännu kallare (under 10 plus) till fodrat stalltäcke och det blir kvar under regntäcket. Sedan när det blir några minus byter jag till tjocka vintertäcket i stället för regntäcket och hon har kvar de tjocka stalltäcket. När det blir över 10 minus så åker ett fleecce/ylle till på inne och ute.

Hästen kommer hållas kortklippt hela vintern.

Det enda som ingår i täckningen av hästarna är ett täcke på på morgonen, inget täckes byte. Så i år har jag planerat om lite, men jag tror det kommer funka bra! :)

..börjar ni täcka era hästar? typ nyss
När får de sk övergångstäcke? (ca 100g fyllning) när temeraturen inte går över 15 grader

När får de vintertäcke på sig? efter första frosten ungerfär och det börjar bli riktigt kallt

Hästen är en äldre d-ponnyvalack som tränas.

Nu är det sensommar hemma i stockholm, och pålle går endast täckad när det är regn och ruskväder. har då ett ofodrat regntäcke. Inget inne.
Får gå täckad så till början av november då han helklipps. Därefter tjockare täcke ute, nu vet jag inte hur vädret blir exakt men jag tippar på ett fleecefodrat regntäcke alt. 200grams stalltäcke med regntäcke över.
Fina vinterdagar med inte alltför kall temperatur blir det 250gramstäcke.
Det tjocka 400gramstäcket med hals åker på när det är riktig vinter, med många minus och snö/blåst.
Innetäcke får han nog på sig runt november. Han ar ett 200grams temrotäcke då.

Det är så svårt att säga exakta tider/temperaturer, man får liksom se från dag till dag.

Jag anser att det är mest naturligt för hästen att gå utan täcke så mycket som möjligt, så min dam får gå utan så länge "himmelen inte öppnar sig å regnet fullkommligt öser ner", Snöstorm, eller är SVINkallt... Så har jag alltid gjort me mina hästar, å nu har min dam ett vindskydd i sin nya hage så det gör att hon kan ta skydd från vädret om hon vill det (och hon älskar att stå där inne)

Hästar är inte gjorda av porslin:smirk:

DÄREMOT finns det ju vissa hästar som bara MÅSTE ha täcken, pga olika anledningar typ, ryggproblem, klippt osv... men oftast täcks hästarna på i onödan och ofta för ägarens bekvämlighet...

Kul att läsa tråden :) Intressant vad det skiljer sig i olika delar av Sverige, i norr verkar hästarna va tåligare än i Skåne... ;) Iofs så blåser det ju mer här i syd...
Min får regntäcke på sig när höstregnen börjar och det är kring 15 grader. Under 10 åker vintertäcket på och vid minus även ett täcke under.
Saknar dock ett bra övergångstäcke nån som har tips på ett sådant (typ 100-150g)?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur