Sv: När...

Jag håller med - utmärkt bra svar!
Jag brukar predika här och överrallt på forumet vid denna tidpunkt på året då täcken täcken täcken dyker upp i varenda tråd, hur hästen fungerar temperaturs mässigt, att den har en komfort zon på 20 grader, och variablerna som påverkar om den fryser eller ej.
varje höst erbjuder jag strömsholms studien till folk, ang täcken, hästar och kyla, och varje höst överbelamras jag av pm ang. att få studien skickad till sig, vilket jag givetvis gör eftersom jag erbjuder mig att göra detta.

Likväl sinar trådarna aldrig.
Mina svar ovan är generella, men jag var mer detaljerad än jag brukar, då jag resonerar som du.

:bow:

Tror också att detta är en prylgrejj, som så många andra.

Själv har jag ett nyinköpt täcke från WeatherBeeta som jag bara längtar att få lägga på honom ;)

Hysterisk m gram hit och dit är jag inte.. men samtidigt är det viktigt för min häst att han inte bilr kall om rygg, eller snarare länden.. Det straffar sig i längden.

På vintern är det lättare, får han bara äta och dricka så mkt han vill och när han vill så räcker det ju med det egentligen, men "vinterpälslös" som han är vill jag gärna ha på honom ett vintertäcke

Ska klippa min gubbe nu i helgen. Då åker täcket på, tunt regntäcke ute, tunt bomullstäcke inne.
Är gammal och stel, känslig för blåst och blötta.

Det beror nog lite på vad du har för häst och hur mycket kyla, regn och rusk den tål.
Min hästar har bara täcke på sig när det är kallt. Regnar, snöar mycket eller är riktigt kallt runt minus 15-20 grader. Dom trivs bäst utan täcke.
MEN det beror helt på hästen, alla hästar är ju inte likadana.

Senast ändrad av en moderator:

Om han är känslig i rygg mot väta och kyla så skulle jag ha ofodrat på nu när höstvädret drar igång, se till att det är ett som andas toppenbra. tex bucas sunshower - mer som ett sommarregn täcke typ.... om du är orolig att han blir för varm på dagen...

Japp, jag har tagit på honom ett ofodrat nu. Regnade ordentligt i morse och var riktigt tråkigt väder. Nu skiner solen och det är närmare 20, igen..

*kan det inte bli vinter snart*

Precis, visst är det så.

Men jag tycker ändå att det är intressant att se hur andra tänker och gör med sina hästar. Så det står inte och hänger på er andra hur jag kommer att sköta min häst!

Jag täckar endast med regntäcke i mellan temperaturen +5 ner till -5 när det är nederbördsrisk och blåst. I andra temperaturer är dom utan täcke.

:cool:

Samma här. Har inte täckt min gamle ännu och gör det inte förrän det börjar gå ned till ca +3-4 på nätterna. Han fryser inte alls och har satt en fin liten päls (pga mörkare nätter). Han är ändå 31 år gammal. Men det är olika och måste man så måste man. Jag är glad att slippa (och hästen också, han tycker täcke är pyton!).

Mitt svar var mer allmänt riktat till alla i tråden.
Jag tycker det är larvigt att lägga på hästar täcken om dom inte fryser eller behöver täcke.
Jag brukar inte springa ut och byta täcke på hästen i hagen..
Man behöver inte ha 5 olika regntäcken där det ena har 50g mer fyllning än det andra.
Man märker när det börjar bli vinter, man märker när det blir höst och man märker när hästarna inte behöver täcke.
Det trodde jag alla gjorde som hade häst.

haha, du säger det?

Nej, 5 regntäcken är kanske i mesta laget, jag har bara 2, ett ofodrat och ett med lite foder i, att ha innan det blir -10 och nedåt.

Regntäcket får vara på nu helt enkelt då vädret kan vara lite hur som helst här i mellansverige, kallt och varmt omvartannat :crazy: och jag ska hålla prottan "icke kall".

Det där med märka när det är höst är en sanning med modifikation, då det nästan är vinter på natten, höst på morgonen och sommarväder på dagen, då tycker jag att det är lite tjorvigt, men det är ju jag det :)

Sen så är jag "täckes bög" och skulle e.g kunna köpa hur många som helst.. ;)

HeJ!

Mi kommer få regntäcke på sen när det bli kallare än ca 5-10 grader och riktigt med regn. Beror lite på blåst och så.

Mellan 0 och -10 blir det "övergångstäcke" under förutsättning att det regnar/snöar/blåser tokigt.

Den tjocka täcket från -10.

Sen beror det lite på om hon får utebox och om jag lyckas få ihop en klippmaskin, då kan det bli lite mer täcken..

/ Lavinia, vars häst fortfarande är ute dygnet runt utan täcke

min treåring fick gå ute med täcke för första gången i höst igår dååkte det påett ofodrat bucas irish turnout, om jag rider på kvällen och hon är svettig står hon med ett fleecetäcke övernatten annars står hon naken på natten.

Alltså.. jag har aldrig någonsin haft täcke på min häst! Hon är 27 år gammal och jag har haft henne i 15 år. Hon o hennes kompisar går fortfarande ute på nätterna och de kommer de att göra ett bra tag till. Vet ni vad det bästa är?? Hon har aldrig någonsin varit sjuk, trots att hon aldrig har haft täcke!!!! Tvärtom, hon e frisk som en nötkärna! Tycker att det där m täcken har blivit lite överskattat...det är snarare vi som fryser när d blir kallt, inte hästarna!

Jag överdrev ju lite.. :D
Mm jag gillar också att köpa täcken, men min ena häst tar sönder täcken så det börjar bli dyrt nu och inte lika kul. :crazy:

..börjar ni täcka era hästar?

När får de sk övergångstäcke? (ca 100g fyllning)

När får de vintertäcke på sig?

Gradantal, regn, snö osv....

Alltid täcke vid regn och risk för lerig/dammig häst när/om den är igång och ska ridas....
Annars: Bommullstäcke/ofodrat regntäcket från augusti till det blir under 5 grader varmt.
Under 5 gr. varmt gäller tunt fodrat (100 g fyllning??? vet ej)
Vintertäcket åker på vid typ 5 minusgrader.

Har inte klippt pållen förut men det ska jag nu så det blir nog annorlunda i år....jag tar det som det kommer.
Improvisation och sunt förnuft är mitt ledord! (i alla fall idag ;) )

// M

Mitt svar var mer allmänt riktat till alla i tråden.
Jag tycker det är larvigt att lägga på hästar täcken om dom inte fryser eller behöver täcke.
Jag brukar inte springa ut och byta täcke på hästen i hagen..
Man behöver inte ha 5 olika regntäcken där det ena har 50g mer fyllning än det andra.
Man märker när det börjar bli vinter, man märker när det blir höst och man märker när hästarna inte behöver täcke.
Det trodde jag alla gjorde som hade häst.

Återigen :bow:
verkligt sund inställning, den vill jag se mer ofta på Buke just gällande täckena och framför allt kunskap om hur hästen fungerar innan man smäller på täcken.. (dvs upplever ej kyla eller fryser under samma förhållanden som vi människor).

Malinsky förlåt att vi kapar din tråd :cool:

Alltså.. jag har aldrig någonsin haft täcke på min häst! Hon är 27 år gammal och jag har haft henne i 15 år. Hon o hennes kompisar går fortfarande ute på nätterna och de kommer de att göra ett bra tag till. Vet ni vad det bästa är?? Hon har aldrig någonsin varit sjuk, trots att hon aldrig har haft täcke!!!! Tvärtom, hon e frisk som en nötkärna! Tycker att det där m täcken har blivit lite överskattat...det är snarare vi som fryser när d blir kallt, inte hästarna!

ööööööhhh!
Är det nån här som tror att en häst blir sjuk om den inte har täcke?
Inte jag i alla fall.

Min/mina, häst/hästar, har alltid haft täcke på sig av mina rent egoistiska syften, det tänker jag aldrig sticka under stol med! :smirk:
Jag vill rida!
Jag vill rida ordentligt vilken årstid det än är. Om min pålle har isbjörnspäls så kan jag inte det eftersom den vid svettning då tar två dagar på sig att torka= iskall och svampinfektioner.
Slutsats: Jag klipper den och tar istället på den täcken.
Även om den inte skulle vara klippt så skulle den få ha täcke. Detta eftersom jag (dels har astma och dels) lider av konstant tidsbrist.
Jag varken kan eller VILL borsta skitig häst varja gång jag ska ut och rida.
För mig är det bara logiskt.....
Men för mig är det LIKA logiskt att du väljer att INTE ta på din/dina hästar täcken. Jag gnäller inte på dig och jag tycker INTE att du gör nåt fel....det orkar jag inte. :smirk:
/M (som var på tillfälligt "ta åt sig" humör ;) )

Återigen :bow:
verkligt sund inställning, den vill jag se mer ofta på Buke just gällande täckena och framför allt kunskap om hur hästen fungerar innan man smäller på täcken.. (dvs upplever ej kyla eller fryser under samma förhållanden som vi människor).

Malinsky förlåt att vi kapar din tråd :cool:

hä dä lugnt hä.. *öhh.. say no more... trött efter att ha tittat på när tränaren har ridit :angel: hahaha *

känner folk som tar på sina hästar täcken utifrån vad det själva upplever som mindre varmt. (hallå! Häst - päls, människa - ingen päls) Det är väl okej, hästen far väl inte illa av det.. men nog är det lite väl kanske onödigt "klemande" och har hästen bara fri tillgång på mat och vatten så klarar de en massa kyla.

Du får gärna ta tillfället i akt och informera om den länk eller webbsida du nämnde tidigare, det är alltid bra att lära sig mer! (om komfortzon)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur