malinsky

Trådstartare
..börjar ni täcka era hästar?

När får de sk övergångstäcke? (ca 100g fyllning)

När får de vintertäcke på sig?

Gradantal, regn, snö osv....

Sv: När...

Jag har en ganksa frusen häst som lätt tappar vikt.
Så är det lite kallt ute o regn så får han fodrat regntäcke på sig. Dom har inga skydd i sina "vinterhagar" därför är det viktigt att han får täcke att skydda sig med istället.

Vet inte när vintertäcket åker på, men eftersom att det alltid blåser i stallet pga att det är så öppet där o dom inte har några skydd i hagen så blir det nog ganska tidigt.

:) Tack för svar.. men när är "lite kallt" för dig?

10 grader, 5, 0 eller minus??

Tycker själv att det är jättesvårt!! Dessutom när jag täckar på morgonen och är borta på jobbet hela dagen så kan det bli jättefint = svettig häst!

Tycker själv att det är jättesvårt!! Dessutom när jag täckar på morgonen och är borta på jobbet hela dagen så kan det bli jättefint = svettig häst!

Håller med! Det är URSVÅRT!! Har en häst som lätt får muskelspänningar i ryggen och fryser om hon inte hålls varm. Till råga på allt måste hon helklippas för att öht sluta svettas efter träning... :crazy:
Hon har gått täckat "off and on" sen augusti med ofodrat regntäcke. Har det varit sol och över 20 får hon gå naken, men mulet väder och/eller regn = täcke på oavsett vad kalendern säger.

Svårt att säga gradtal, men hittills har jag inte sett någon anledning att lägga på ett tjockare täcke just pga att det är varmt dagtid! Hade jag klippt henne i måndags som planerat hade hon fått börja ha 100 g fodrat.

Ungefärliga gradtal: 10-15 grader varmt, 100 g fodrat, 0-10 grader 200g fodrat (alt täcke under det 100g fodrade, beror på stalltemperaturen), under nollan 300-400 g vintertäcke med något annat täcke under beroende på HUR kallt det är i stallet. Men det brukar lösa sig varefter säsongen går.

//Alice

Har faktiskt täckat min häst i snart en månad. Ingenting jag egentligen vill utan måste för att han ska må bra.

Jag har just nu ett regntäcke på och tempraturen varierar mellan plus 5 (regn) och 25 (sol).... Han har dock möjlighet till skugga (skogshage) och tack för andastäcken. Har inte kommit ut till honom en enda gång och han har varit svettig eller ens fuktig eller för varm. Då är det ändå ett blått täcke....

När det kryper under 0an kan jag tänka mig att jag ev behöver slänga på ett tunnt ulltäcke under bara för att få en liten luftspalt emellan. Under -10 lägger jag på vintertäcket (vet inte gramantal Kimberly vintertäcke?).

Jag börjar med täcke när temperaturen sjunker under 0-strecket, men bara om det är blött, blåsigt och framförallt om det både regnar och blåser. Vintertäcket? -10... tror jag, beror mycket på nederbörd och blåst. Han ser inte ut att frysa vid -10 om det är sol och vindstilla. Det är dock väldigt sällan vindstilla här, så vintertäcket brukar ändå mest ligga på från november - mars ungefär.

Jag ska klippa och täcka min när det blir kallare på dagarna ca.13-10 grader. Nu är det för mig otänkbart att täcka då det är runt 18-25 grader på dagarna och uppehåll.

Jag börjar täcka min häst, när det regnar, i början av september beroende på hur varmt/kallt det är. Sommarregn fixar han fast på sensommaren/tidiga hösten så kan ju regnet vara kallt...

Vår, höst och vinter täckar jag endast om det regnar el. snöar ihärdigt och då med ett ofodrat regntäcke.
Är det snöoväder så blir det ett något varmare täcke.

Min häst trivs bättre utan men spänner sig om det regnar och blir stel i ryggen så farbror doktor får komma ut och massera upp honom...

Är det uppehåll så går han utan täcke, oavsett årstid:D

Gradtal var lite svårt, är det - grader och strålande solsken så går han utan täcke, och är det + grader och (kallt)regn så går han med täcke...

Det beror lite på vädret men tidigast i mitten på oktober åker regntäcket på. I november december åker vintertäcket på om det satt igång med minusgrader och hela den där biten.

Nu har min vindskydd i hagen som han kan gå in i när han vill också.

Men jag börjar med täcken tidigast i mitten/slutet på oktober.

Det beror lite på vädret men tidigast i mitten på oktober åker regntäcket på. I november december åker vintertäcket på om det satt igång med minusgrader och hela den där biten.

Nu har min vindskydd i hagen som han kan gå in i när han vill också.

Men jag börjar med täcken tidigast i mitten/slutet på oktober.

säger ngt liknande. börjar inte med regntäcke (ofodrat) förrän vädret börjar bli permanent regnigt och ruskigt. nån dag här eller där stör inte min häst, som inte heller är särskilt frusen av sig ö.h.t.

jag klipper i början av november, innan dess har han inte satt ordentlig päls (fullblod du vet :D ) och klipper jag då så slipper jag klippa igen, han håller sig hela vintern igenom, pälsen växer inte ut alls, det är as-smidigt. Jag klipper täckesklippning. När han väl är klippt åker ofodrat regntäcke på.

jag har inte särskilt tjocka täcken över huvud taget på vintrarna. går efter hur hästen är och han är som sagt inte frusen alls av sig. ca 0 grader ner till -10 går han med ett fleecefodrat ute täcke (tror det motsvarar ca 150 gram). sjunker det under -10 kan han gå med 300 gram, aldrig tjockare, utom de sällsynta gånger det varit typ -25, men jag äger inga täcken över 360 gram, har inte haft behov av det på honom helt enkelt.

jag försöker hålla de täcken som håller honom varm, inte mer. livrädd för att övertäcka, de blir så känsliga om de går täckade varmare än nödvändigt. de fodras 4 ggr per dag, och han äter massor med hö, så han håller värmen mycket bra själv.

Jag har täcke på så lite som möjligt. Men om jag märker att en häst är frusen när jag tar in den brukar jag börja lägga på täcke på den, eller när det blir regnigt och lerigt i hagen, för att det ska kunna gå att rida utan att behöva ta in dem flera timmar innan för att rengöra dem, då brukar det bli regntäcke på. På vintern om det blåser och regnar eller snöar mycket kan det bli vintertäcke. Jag tittar inte speciellt mycket på termometern utan mer på hur hästarna verkar må. Minusgrader och vindstilla och solsken = inget täcke.

Det här verkar vara en hel vetenskap. Är det inte dags att någon skriver en bok i ämnet så vi okunniga kan invigas i denna, till synes, fantastiska värld.

Vad alla verkar kolla temperaturen.
Man märker väl om hästarna fryser.
Mina får täcken när dom fryser, om jag klipper får dom såklart täcke också, men jag håller inte på och byter täcken hit och dit och tar ett med 100g mer fyllning för att sen byta till ett med 300g mer fyllning osv.. herregud.
Jag vet inte ens hur många gram mina täcken är fodrade med, men jag vet att det är vintertäcken och regntäcken.

det där är ju jättesvårt!!! Nu har min bara ett tunt regntäcke om det är regn. Men som tex i dag så såg det ut som de skulle bli regn, så då fick hon täcket på, men sen så blev d ju skitvarmt å soligt.. Men ja har turen å ha en superbussig stallägare som täckar av/på vid behov om vädret skulle skifta.

Mina får täcken när dom fryser, om jag klipper får dom såklart täcke också, men jag håller inte på och byter täcken hit och dit och tar ett med 100g mer fyllning för att sen byta till ett med 300g mer fyllning osv.. herregud.
Jag vet inte ens hur många gram mina täcken är fodrade med, men jag vet att det är vintertäcken och regntäcken.

Jag håller med - utmärkt bra svar!
Jag brukar predika här och överrallt på forumet vid denna tidpunkt på året då täcken täcken täcken dyker upp i varenda tråd, hur hästen fungerar temperaturs mässigt, att den har en komfort zon på 20 grader, och variablerna som påverkar om den fryser eller ej.
varje höst erbjuder jag strömsholms studien till folk, ang täcken, hästar och kyla, och varje höst överbelamras jag av pm ang. att få studien skickad till sig, vilket jag givetvis gör eftersom jag erbjuder mig att göra detta.

Likväl sinar trådarna aldrig.
Mina svar ovan är generella, men jag var mer detaljerad än jag brukar, då jag resonerar som du.

:bow:

Beror på situationen och hur hästen mår.

Senast ändrad av en moderator:

Min har sen cirka 2 veckor tillbaka ett 200gs täcke i boxen och regtäcke ute men från och med idag ska hon ha 200gs utetäcke i hagen också. Sen beror det helt på vädret när jag sätter på henne tjockare täcke.

2-åringen får inget täcke, får väl värma sig i lösdriftshallen (Skulle han frysa så får han givetvis ett täcke).
Fullblodet får täcke senare när han börjar frysa. Dock får han gå med täcke vissa nätter redan nu, eftersom jag brukar rida sent och om han blir svettig så får han gå med lätt fodrat regntäcke om natten(Visserligen bara de nätter då det är kyligare, får ju lite värmeknäppar här nere).

Nej, det är mer att: runt noll och regn på morgonen, mitt på dagen är det närmare 20 och på kvällen surt och kallt igen

Min häst har känslig rygg och bör inte bli kall, och jag kan inte åka från jobbet för att täcka av och på. Därför tycker jag att det är jättesvårt med täcken denna årstid, likväl som jag har samma problem med kläder till barnen, men där har dagispersonalen en uppgift att klä på barnen när de ska ut. efter väder och gradantal.

Tycker inte alls att detta är löjligt, för mig är det intressant att se hur andra gör, för att få ev tips själv!

Tur för dig att du har en häst som visar tydligt hur han vill bli "klädd" och att du kan byta snabbt när det blir hastiga väderomslag och han börjar frysa!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka