När valpen morrar och bits

Sv: När valpen morrar och bits

Nja, alltså. Det är sån finskarp skillnad. En valp, unghund eller vuxen hund har rätt att säga ifrån, när de anser att de vill försvara/behålla något som för dem är värdefullt. Så fungerar hunden och så fungerar vargen. Sedan ska ledaren kunna ta detta ifrån dem också, men att säga ifrån måste de få göra utan att åka på däng.

Så fungerar det i en vargflock. Där kan både valpar och unghundar fräsa ifrån till en äldre om den har ett ben eller liknande. Den äldre ska respektera detta och gå därifrån OM det inte råder matbrist eller liknande. Då är störst och starkast det som gäller.

Jag anser att man ska respektera om en hund säger ifrån. Men om Du går vidare och visar att Du ska ha benet, så får inget hända. Den får inte bita, om den inte är beredd att få tillbaka. Biter hunden när Du ska ta benet ifrån den, DÅ har man att jobba med relationen sin emellan, men inte för att den har morrat när du ska ta benet. Ger man hunden på däng då, så är det att använda övervåld på hunden. Den har ju genom sitt morr bara talat om att den gärna vill behålla benet. Även en hund har rätt att säga sitt.

Jovisst..min 6 årshane är noga med sånt, gentemot dom andra hundarna, han t om vaktar mat som inte är hans mot den som försöker ta maten som inte heller är deras...valpen äter inte alltid upp sin mat, då kan gammeltiken fösöka att snika åt sig men då är "polisen" där och föser bort henne( för det är ju inte HENNES mat :D) däremot har han inga skrupler att äta upp valpens mat själv :angel: ( men bara då jag inte ser förstås)
Men mig får dom inte morra åt..no way....och det gör dom inte heller....men sinsemellan får dom ranga sig bäst dom vill...

:D Ja, "poliser" är kul! Har en hund jag jobbat mkt med som agerar polis jämt. Han kan gå emellan två helt främmande hundar och bryta när han anser att det går fel till. :crazy: Han har hamnat i bråk många gånger pga det. :smirk:

:D Ja, han har väldig ordning på torpet..valpen o katten fär inte leka för "våldsamt...då är han där...när mammas hund var här så gick hon för att lukta på en julskina som var på stolsnivå....då var han där direkt och morrade..tittade på mig och tyckte nog att han var en väldigt duktig vovve....han håller ordning på allt....valpen får ju förstås gå o äta sin egen mat, men ingen annan...dom är allt bra kloka hundarna...dom vet nog mera än vad de flesta tror :love:

Jag hade förr en katt som var ordningsvakt hemma. När vi fick en ny kattunge var han där direkt när kattungen gjorde "fel".

Var kattungen upp i den otillåtna bokhyllan så hoppade han upp snabbt och sopade ner ungen, sedan hoppade han ned själv.

Om ungen råkade ta ner blomkrukor i fönstret, var han där igen. Han tycktes tänka att får inte jag så ska fan inte Du! :D :D

Han själv fick vi uppfostra en stund innan han förstod vad som var tillåtet eller ej, men kattungen den slapp vi göra något åt. Det skötte han utmärkt.

:rofl: Som morsans katt...hon är lite knepig så när mamma tillrättavisade katten så stack hunden o gömde sig....för då blev katten sur och vågade inte ge sig på mamma så hunden fick ut för det istället :D

Åååååhå du har fått en hund med "Focus-syndrom" ;)

Jag gjorde misstaget att lägga min hund på rygg. Det anser jag är rätt förgäves. Man ska veta precis när hunden "ger sig" samt när den naturliga försvarslusten kommer fram. Då har det redan gårr för långt. Min hane var en pina att hantera förr. Han högg så fort du fräste åt honom.

Men sedan några månader tillbaka går jag knappt en meter utanför dörren utan en spruta med vatten samt godis och leksak. Försöker undvika konflikter, inte genom att baka men att inte rusa in i dom. Kommer konflikten fram ändå kommer sprutan fram. "NEJ!" Och sprut.

Sen har jag alltid bytt saker med Focus. Men när han stulit något så kom hans äganderätt fram. Min. Enbart hans. Förut högg han som en tok om jag närmade mig men nu biter han bara ihop och jag kan plocka ut föremålet.

Nu skriver jag om hur jag har gjort på min hund, sen om det fungerar på din kan jag inte säga något om. Tänk på att om du ska använda sprutmetoden så måste du vara blixtsnabb. Samt gömma sprutan. Testa att ge henne något tuggbart, gott, som du sen tar ifrån henne med ett loss osv. Fungerar inte det försök byta. Annars sprutan. Så fort hon släpper beröm jättemycket och ge tillbaka godsaken. Så att hon inte tror att allt matte vill ha får hon inte tillbaka.

Jag bara spekulerar lite kring mina egna metoder och hur man kan göra.

Lycka till!

Min hund är superduperduktig på att lossa på kommando!!!
När jag tränat in kommandot har jag alltid varit noga med att belöna på olika sätt, bland annat genom att få tillbaks saken han hade i munnen. Jag har gjort likadant när det gäller inkallning, släppt iväg honom direkt igen. Inkallning och loss betyder inte alltid att "nu är det roliga slut"...

Efter inkallning är jag jättenoga med att hon får först belöning (godis eller leksak), och sedan får hon fortsätta leka. Jag har försökt att göra samma sak när jag tar lekseker från henne. Det fungerar oftast med leksaker, hon släpper när jag säger till, får belöning, och får tillbaka leksaken.

Men just händelsen vid komposten så tror jag hon visste att hon gjorde något förbjudet. Hon hörde säkerligen det på mitt tonfall även om jag försökte låta alldaglig. Så hon hade taggarna utåt redan när jag kom fram till henne.

Jag anser att du skulle ha börjat att lägga ner valpen när den var åtta veckor, alltså direkt när du hämtat den. Det hade då aldrig behövt bli en svår kamp, du hade bara tagit vid där tiken slutat.
Nu har du däremot problem. valpen har testat och segrat, den kommer garanterat aldrig att glömma att du gav dig, och den kommer lika säkert att testa dig igen när den får en chans.

Det du kan göra är som några skrivit att ta tag i hunden när DU är avslappnad och framför allt inte förb.... och lägga hunden på golvet eller backen och se till att du håller den där till dess den slappnar av. Eftersom den vunnit en gång så kommer det att ta tid, förmodligen mycket lång tid, men du får inte ge dig förrän hunden sover. Det kan ta flera timmar första gångeneftersom den redan har vunnit en gång, så starta när du har något slötittarprogram på TV. Fortsätt att hålla till dess att hunden sover, när den "får skummjölk" i ögonen kan du börja hoppas på ett slut inom den närmaste tiden. Släpp absolut inte förrän hunden sover. Upprepa nästa kväll så går det på halva tiden och fortsätt sedan minst en gång per dag så kommer hunden efter ett tag direkt att slappna av när du tar över. Har du klarat denna pärs så kommer du att klara kloklippning och andra "obehagliga " saker, gör du det inte så kommer de sakerna att bli ett oändligt problem senare när hunden biter skarpt.

Är du inte beredd att vinna över hunden så ska du absolut inte på något sätt utmana hunden i framtiden, eftersom den vet att den är herre på täppan, och kommer att agera därefter, dvs. genom att bita sig fri.

Alternativ 2 råkade jag använda på en släktings hund efter att släktingen bett mig klippa klorna på hunden och hundf-n gav mig ett bett i ansiktet som tack. Min första reaktion var totalt ursinnig ilska, så jag råkade väl lova hunden hunden i fråga en något tidig död om han upprepade gärningen, innan jag sansade mig tillräckligt för att fortsätta klippa klorna.
Släktingen undrade hur jag lyckades få hunden att ligga så stilla genom att "bara hota lite". Förklarade att jag aldrig hotar - bara lovar. :devil:

Mina egna hundar aldrig betett sig på ett sätt som krävt såna kraftiga reaktioner från min sida. När det gäller att försöka äta äckliga saker så har alternativ 1 i kombination med inlärningen av kommandot "spott ut" har fostrat två mästerspottare.. :angel: Otroligt praktiskt kommando.

// Isa

Senast ändrad av en moderator:

Låter som din hund behöver massor med sysselsättning, promenader, få leka med andra hundar, mental träning, och massa lek! Han/hon är kankde rent av uttråkad? Lägger sin engeri på att retas med dig för att han/hon inte vet vad han/hon ska göra med den. Vissa hundar har mer energi än andra. Men jag vet inte, bara ett litet råd. Lycka till :)

Wow, vilket arbete du måste ha lagt ner för att gräva fram den här tråden ;)
Men nu när den ändå är uppe...hur har det gått??

:D

Tja, även om tråden är gammal så tänkte jag skriva och låna tråden lite.

Om valpen på femton veckor alltid har full rulle...då skulle jag tro att han är TRÖTT! Tänk på att fram till ca 7 mån behöver de sova mycket, mycket! Min instruktör svarade mig, när jag sa att min sov runt 16 timmar/dygn: "Hade han varit i vilt tillstånd hade det avrit mer."

Med min valpis har jag märkt att det där "jag ger mig inte och är jobbig som fan och FATTAR inte att du säger till mig" kommer när han är trött.

Det absolut bästa jag har "uppfunnnit" med min bitfrenesi, som jag skrivit om så många gånger, och som funkar även när han vill behålla något, är

*trumvirvel*

Att hålla om honom. Jag fångar in, håller om och när han lugnat sig så slutar han bita. Sen gör jag mitt bästa för att han ska få lugn och ro att sova en timme.

jag tröttnade på att morra, nypas, lägga ner, bli huggen, tappa tålamodet, "lova"/hota...allt jag gjorde var ju att vara sträng och sänga nej...nejet blev alltid ett "kommando" att ta i mer från hans sida...
Mjuka linjen gäller för mig, och jisses vilken fin hund jag har idag, två månader senare! Visst tar han i mina händer ibland, visst kan han gå igång och morra, men jag fångar in, håller om, lugnar ner. Och sen är allt borta. Istället för att visa att "det där tolererar jag inte" så visar jag att jag är en tålmodig typ som inte skräms av hans manér och som dessutom är att lita på, jag löser situationen. Även om det kanske går på tvärs mot alla böcker, instruktörer, tips, råd, ledarskapsteorier. Min ledarskapsteori är att jag först och främst måste visa min valp att jag finns där för honom. Så, när han får spatt så ser jag till att han kan återfå ett lugn och husfriden infinner sig.

Nu finns de säkert de som tycker att jag belönar ett felaktigt beteende, eller lär honom att om han biter så får han kel. Men jag kelar inte med honom, jag håller om bestämt. Är tyst, klappar inte. Bara "tar över och löser situationen". Så småningom blir han ju lugnare också, när han blir lite äldre.

Så, jag har accepterat att jag har en oral hund som ibland behöver småtugga på min hand för att komma till ro (byter ut det mot ett tuggben efter ca femton sekunder) Han biter inte så det blöder längre och han fattar att min famn är en plats att vara lugn på. Ibland tror jag det är som när killar rycker tjejer i flätorna på lågstadiet. Han vill ha kontakt men vet inte hur han ska göra riktigt. Och så blir han trött och behöver lite hjälp med att tagga ner.

Menmen, vad vet jag? Kanske är det helt galet? Eller så är det upp till varje ekipage att finna sin väg?

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 265
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 771
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 502
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 518
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka