När vaka över förstagångsfölare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cillavan
  • Startdatum Startdatum
C

Cillavan

När börjar ni vaka på era ungston som ska föla för första gången? Väntar ni tills ni har säkra tecken eller vakar ni extra mycket extra tidigt? Hurpass vanligt är det att de fölar två veckor innan (eller mer)?
Alla säger ju att förstagångsston alltid går över tiden, men det sa man till mig också när jag var gravid. Men enligt barnmorskan är det precis lika vanligt att människor föder tidigare som senare första gången, och det är en myt att man oftast går över tiden. Gäller detta också för hästar?

Det beror ju lite på hurdana tecken hon visar med att sätta juver och så...
Men minst 14 dagar innan börjar jag försiktig vakning med t.ex. en koll/natt till en början....Ökar efter hand som jag ser fler tecken till att fölning är på gång.
Kan dock inte säga exakt då coh då sätter jag igång vakningen. Det beror helt och hållet på individen och vilka tecken hon har. Går även lite efter hur stona i släkten betett sig i samb. med fölning. I den stofamilj jag har så är de ganska lika även om de är individer.

Ok. Då ska jag ringa uppfödaren och kolla hur hennes mor var.
Cesam, jag struntar i att visa min hingst på Kumlautställningen, men jag kommer att åka dit och kolla! Jag hinner nog inte få ordning på allt, vi är ganska uppbokade. Men vi kanske ses där? Vore kul! :)

Nix, skall inte till Kumla....Dels skall mina föräldrar resa bort, så behöver vara hemma och vakta deras djur och dels så har jag en del betäckningsston på gång just då.... :D Känner att jag inte hinner åka så långt iväg då.
Men synd att Du inte hinner få till med visning med Din hingst. Prova Riks på Blommeröd sista helgen i jul/första augusti!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
840
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur