När tillkallar ni veterinär?

Sulax

Trådstartare
Hur länge väntar ni innan ni tillkallar veterinär när det gäller era hästar? Halt - Låter ni det vara ett par dagar innan ni ringer in vet? Eller ringer ni på en gång? Feber? Diarré? Fång? Stel häst? Sparkskada? Ja...hur gör ni när era hästar är sjuka eller skadade?
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Kom på att tråden kanske ska ligga under hästvård. Moderator får gärna flytta på den åt mig :) Sorry...
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Beror helt pa...

mild halta? avvakta
nagot svullen? avvakta.

Grav halta med misstankta sen/ligament skador? ringer.
Mycket svullen med tillhorande halta och misstanke om allvarligare skador? ringer.

Tumregeln ar egentligen
har hasten ont och ar i sadant obehag att den behover medicinering sa rings det.

Sa tja... beror helt pa... fran gang till gang, men det ar sallan det ar nagot allvarligt nog for att vi ska lasta upp och kora ivag dom till vet stationen. 1 gang pa 3 ar.
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Vid misstanke om att något är på tok så ringer jag min veterinär för rådfrågning. Guld värt att ha en sådan veterinär som känner hästen med dess historia och som man kan få kloka råd av och som kan komma relativt omgående om det skulle behövas.
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Sådant som jag känner att jag inte behärskar eller klarar av så ringer jag till vet, eller när jag vet att jag behöver vet.s hjälp.

ex. mindre sår "behandlar" jag själv. blir hästen värre ex. feber, mer svullen osv ringer jag ut vet.
Har hästen kraftig diarre ringer jag vet.
feber och snorig avvaktar jag
hälta avvaktar jag..

Beror helt på vad det är, tycker att jag har tillräcklig kunskap för att bedöma när jag behöver ta ut vet. Är jag osäker kan jag alltid ringa och rådfråga. :) hellre att man ringer en gång för mycket än en gång för lite!
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Om jag känner att det är något jag inte behärskar ringer jag vettis och rådfrågar. Vi har känt varandra länge och pratar samma språk, så hon vet att jag inte ringer i onödan. Jag kan ibland komplettera samtalet med ett MMS med bild på exempelvis sårskada så att hon vet vad hon har att förhålla sig till. Underbar vettis som jag kan ringa till när som helst.
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

När jag känner att jag antingen inte förstår vad det är/ blir osäker eller när jag anser det allvarlig.

Jag väntar ofta och låter det gå ett tag om jag är osäker och vill se åt vilket håll det går. Förutsatt att det inte borde påverka hästen så mycket. Hältor har jag hittils alltid väntat med - men då har ingen varit blockhalt utan att det mest kännt som om de trampat snett i hagen. Försöker ofta tänka på vad jag hade gjort om det hade varit jag (fast man måste ju ta i beaktande att en häst inte alltid inser sitt eget bästa coh göra eventuella justeringar efter det)
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Hur länge väntar ni innan ni tillkallar veterinär när det gäller era hästar? Halt - Låter ni det vara ett par dagar innan ni ringer in vet? Eller ringer ni på en gång? Feber? Diarré? Fång? Stel häst? Sparkskada? Ja...hur gör ni när era hästar är sjuka eller skadade?


Beror på hur allvarligt det är. Jag är en sådan som hellre ringer en extra gång, för säkerhets skull. Men jag ringer inte ut vet för småsaker som jag kan fixa själv, eller om hästen sträckt sig i hagen bara.

Vid feber - om febern är låg men inte går ned, ringer jag efter något dygn. Är hästen tydligt allmänpåverkad och mår dåligt ringer jag direkt.

Diarré - beror på hur vattning avföringen är, men ja, troligen ringer jag direkt. De tappar massa vätska väldigt snabbt om de har diarré.

Fång - ja.

Stel häst - nej. Men om stelheten håller i sig i flera dagar, och hästens rörelsemönster är förändrat så ringer jag.

Sparkskada - beror på var den sitter, och hur allvarligt det är. Jag ringer direkt om den är sparkad på benen eller i huvudet. Inte om den mest fått "en smäll" och är lite öm i muskulaturen.
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Om jag är osäker ringer jag och frågar veterinären. Ibland kommer vi överens om att de inte behöver komma.
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Jag har mobilen i handen inom minuten och ringer "min" hemmaveterinär och frågar om råd så fort det är något som är fel. :p

Jag skulle ALDRIG i mitt liv avvakta med att ringa veterinär vid mild hälta, mindre svullnader och så vidare eftersom att jag har
en ponny som är lika smärtkänslig som en sten.
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Jag ringer alt åker iväg med hästarna enligt samma kriterier som jag själv eller någon annan i familjen går till doktorn, d v s när det behövs för att man inte själv kan klara det.
Vi har ju en hel del hästar här och det senaste året har vi har veterinär till:
- en foderstrupsförstoppning.
- en svår hovböld (Kräver veterinär eller godkänd hovslagare)
- en stickskada
- ett skadat öga
- en kvarbliven efterbörd
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Jag ringer alltid och rådfrågar om det mesta. Vi diskuterar fram och tillbaka och sedan tar vi ett beslut utifrån det. Avvakta, boka en tid eller komma akut :)
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Jag litar på min magkänsla. Ibland har jag avvaktat vid hälta, ibland ringt direkt beroende på omständigheterna och hur kraftig hälta det är.
Samma med stelhet, feber och liknande också. Sårskador ringer jag mamma :angel: om jag inte tror det är så farligt, eftersom att hon är väldigt bra på sår. Vid misstanke om kolik eller fång kastar jag mig på telefonen.
Men överlag litar jag som sagt på magkänslan om jag ska ringa direkt eller avvakta någon dag.
 
Sv: När tillkallar ni veterinär?

Jag rådfrågar om det mesta som är värre än feber, sedan händer det extremt sällan att veterinären faktiskt behöver komma ut. Tycker h*n inte att h*n inte behöver åka ut akut så blir det så också, även om hästen skulle visa mild hälta eller så.

Den enda gången jag "tjatat" ut veterinär var när jag var hysterisk när hästen stod på tre ben i hagen. Då tyckte veterinären ifråga att vi kunde avvakta till nästa dag, eftersom det var en helgkväll och att det var lugnt om det bara var en hovböld (vilket det var, men det kunde ju ingen avgöra då)...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
8
· Visningar
1 327
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
627
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 296
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp