När tidigats kan man,,,,

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tya
  • Startdatum Startdatum
Sv: När tidigats kan man,,,,

Och eeeeeeeeen fråga till då?
Hur ofta rider ni era ston? Varje dag? 2-3 dgr i veckan? Hur mycket ska man ställa på dem när de faktiskt har en del mammasysslor som tar ork däremellan.. ?

Hur ofta rider ni era ston? Varje dag? 2-3 dgr i veckan? Hur mycket ska man ställa på dem när de faktiskt har en del mammasysslor som tar ork däremellan.. ?

Bra fråga det också ;)

//tya//

Jag red mitt sto när jag hade fått mitt första föl - inser i efterhand att jag skulle låtit bli. Hon behövde få behålla ALL näring hon fick i sig till sig själv och digivningen. Att tulla på energin genom att rida också på ett digivande sto tycker jag faktiskt är dumt.

Jag Håller Fullständigt med!!! Om man bestämt sig för att ta föl så slutar det inte med att dräktighet och fölning gått bra! Man måste låta sto med föl vara ifred och se till att stoet får så mkt energirikt/proteinrikt foder hon bara kan sätta i sig de första månaderna för att kunna vara en BRA mamma och ge fölet vad det behöver. KOM ihåg att stona är högmjölkande månad 2 och 3 och det tar oerhört mkt på dom om dom är bra mammor...Ston som bara föder sig själva, dvs bara blir feta men fölungarna bara tunnar av, dom är sk. "dåliga" mammor och dom ska man fundera på att inte avla mera på eftersom dom inte föder sina barn bra utan bara tar allt själva.
Tänk på det ni som har bråttom att börja rida era ston! Vad är anledningen till att ni inte kan låta dom vara i 6-7 månader och låta dom vara mammor?
Min 4-åring fick föl som gick med henne ostört i 6 mån, skiljdes och såldes i dec. Mamman var färdigkvalad i mitten av maj till 4-års championatet, gjorde 6 starter med 5 felfria rundor. Sen har hon gått på bete i 6v utan att jag rört henne. Hon ska nu starta igen om 3v och är hur fin som helst efter 6v vila och 6v igångsättning. Mitt råd är bara: Ge stona tid att vara BRA mammor och låt dom vara samt fodra dom RÄTT!

Det beror väl på vad man har för sto. Jag har en 18-åring som har sitt andra föl vid sidan. I hela sitt liv har hon varit ridhäst och jag trodde när hon fick första fölet att hon skulle tycka att det var skönt att få vara mammaledig, men hon blev istället understimulerad.

I år började jag rida henne då fölet var knappt tre månader. Jag rider henne kanske en halvtimme två gånger i veckan, mycket lätt arbete. Syftet är främst att ge henne stimulans med ridning och pyssel.
Varken hon eller fölet blir oroligt när jag tar henne ur hagen och båda är stillsamt nöjda när hon kommer tillbaka efter en timme. Varken sto eller föl är i dåligt hull.

Jag håller med och inte. Självklart ska stoet få vara mamma och ägna sin tid och energi till att uppfostra och ge di till sin fölunge. Samtidigt märker jag på mitt sto att hon fallit ur ngt oerhört mot vad hon brukar, fast jag ger henne extra tillskott såsom kraftoder av rätt sort i rätt mängd och stråfoder samtidigt som hon går på bete. Hon har mage men toppig rygg och rumpa. Då hon har väldigt lätt för att sätta muskler tyckte jag det kändes som en bra idè att rida henne lite lätt för att få henne att bygga upp sin kropp så snabbt som möjligt. Hon är oförskämt framåt och otroligt väl lösgjord i kropp och nacke- och bjuder på bra och har hela tiden öronen framåt. Inte heller några problem med att gå ifrån lillkillen eller ställas upp och han fortfarande är kvar i boxen. Hon verkar uppskatta det väldigt mycket.
Jag rider ca en kvart, och då mest i skritt men även i trav och 1 varv åt båda hållen i gallop. Hon går hela tiden i form och stressar inte upp sig det minsta eller verkar andfådd.

Kan säga som Görel, mitt sto ville jag låta vara mammaledig så länge som möjligt, visst man saknar ridningen och kontakten så, men man kan fortfarande borsta och ta dom på promenader tillsammans, alltid något :)

Men jag märkte på mitt sto oxå att hon såg lite väl uttråkad ut ibland, med detta att hon kunde stå i ett hörn och se lite halvt olycklig ut. Så jag testade och tog en liten tur i skritt en dag, fölis var ca 3v? Om jag minns rätt, och stoet i fråga lyste upp faktiskt, hon var så framåt och ville så gärna ut. Efter det så ser hon betydligt gladare ut när man kommer till betet. Så vi kör lite lugnt några dagar i veckan, och fölis älskar att få komma ut i skogen med :D

Nu när fölis snart är 4 månader rider jag 5-6 dagar i veckan, precis som vanligt. Mitt sto verkr tycka att det är skönt att komma ut och sträcka på benen och tänka på något annat.

//Diana

Ett litet problem-är att sto och föl kommer att gå själva i hagen,därav får jag ta in en annan häst att ställa brevid i boxen när jag ska lämna fölisen ensam.Hoppas verkligen att min plan "håller".Bara den har lust att kika ut snart,är inte född än ;)

Min hade endast sällskap i början när han stod i boxen, efter några ggr var han själv. Han var mkt lugnare då faktiskt, la sig ner och sov :P

//Diana

Min hade endast sällskap i början när han stod i boxen, efter några ggr var han själv. Han var mkt lugnare då faktiskt, la sig ner och sov :P

//Diana

Oki,hoppas att Santas föl blir lika "snäll"..

//tya//

Använd sunt förnuft så ska du se att det går bra, tänk dock på att det lika gärna kan vara mamma som inte vill lämna fölis som tvärtom...

Använd sunt förnuft så ska du se att det går bra, tänk dock på att det lika gärna kan vara mamma som inte vill lämna fölis som tvärtom...

Absolut använder jag sunt förnuft ;) Jag ska ta det jätteförsiktigt.

//tya//

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 272
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: Rosett
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur