Sv: När tidigats kan man,,,,
Jag Håller Fullständigt med!!! Om man bestämt sig för att ta föl så slutar det inte med att dräktighet och fölning gått bra! Man måste låta sto med föl vara ifred och se till att stoet får så mkt energirikt/proteinrikt foder hon bara kan sätta i sig de första månaderna för att kunna vara en BRA mamma och ge fölet vad det behöver. KOM ihåg att stona är högmjölkande månad 2 och 3 och det tar oerhört mkt på dom om dom är bra mammor...Ston som bara föder sig själva, dvs bara blir feta men fölungarna bara tunnar av, dom är sk. "dåliga" mammor och dom ska man fundera på att inte avla mera på eftersom dom inte föder sina barn bra utan bara tar allt själva.
Tänk på det ni som har bråttom att börja rida era ston! Vad är anledningen till att ni inte kan låta dom vara i 6-7 månader och låta dom vara mammor?
Min 4-åring fick föl som gick med henne ostört i 6 mån, skiljdes och såldes i dec. Mamman var färdigkvalad i mitten av maj till 4-års championatet, gjorde 6 starter med 5 felfria rundor. Sen har hon gått på bete i 6v utan att jag rört henne. Hon ska nu starta igen om 3v och är hur fin som helst efter 6v vila och 6v igångsättning. Mitt råd är bara: Ge stona tid att vara BRA mammor och låt dom vara samt fodra dom RÄTT!