När tidigats kan man,,,,

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tya
  • Startdatum Startdatum
T

tya

börja vänja fölet med att vara själv i boxen:confused:.Naturligtvis med sällskap av annan häst i boxen bredvid och en människa,(och att succesivt öka på tiden).

//tya//

Sv: När tidigats kan man,,,,

Menar du själv som i avvänjning eller menar du själv som när man bara tar stoet och t.ex. rider ut korta stunder?

//Diana

Jo,visst menar jag när jag ska ut och rida korta stunder,formulerade mej kanske lite fel :)

//tya//

jag tolkar det som om det handlar om korta stunder när du tex är ute o rider stoet. Jag tycker dock att ett sto ska bara få gå o vara mamma över sommaren o sen kan man sätta igång den när hösten närmar sig. Men några veckor gammal kan man lämna den korta stunder, under övervakning .Jag lämnar dock mina föl i boxen själva medans jag har typ mamma i gången för att borsta o när hon duschas.

Jag började sätta igång Kaela när fölis var knappt en månad gammal.
Han fick då vara i boxen med min pappa som övervakare.
Han var å lugn så han går kvar i hagen med sin bonus pappa Oskar,han är 8 veckor idag.
Smidigare tycker jag eftersom jag nu inte behöver ngn hjälp av andra.

Däremot går fölis med in ibland för träning/minst 2ggr per vecka.
Blir han borstad,kratsad och visiterad.
Han har provat stå uppbunden och det gick otroligt bra.
Han leds både i skritt och trav eftersom vi övar inför den kommande visningen!!

Jag började sätta igång Kaela när fölis var knappt en månad gammal.
Han fick då vara i boxen med min pappa som övervakare.
Han var å lugn så han går kvar i hagen med sin bonus pappa Oskar,han är 8 veckor idag.
Smidigare tycker jag eftersom jag nu inte behöver ngn hjälp av andra.

Däremot går fölis med in ibland för träning/minst 2ggr per vecka.
Blir han borstad,kratsad och visiterad.
Han har provat stå uppbunden och det gick otroligt bra.
Han leds både i skritt och trav eftersom vi övar inför den kommande visningen!!

Ngt i den stilen har jag fundrat på,med min sambo som övervakare;)

Själv låter jag mina ston vara mammor fram till avskiljning vid 6-7 mån ålder. Tycker att vissa ston tappar för mkt om dom är höglakterande och dessutom skall ridas, Nu släpper jag dom iof på bete på ett annat ställe än mitt eget för att dom skall gå i kuperade hagar med sällskap av andra ston m föl. Där finns lösdriftshall att gå in i vid dåligt väder samt att ston m föl stödutfodras m fri tillgång på hösilage samt kraftfoder 2 ggr/dag när betet börjar tappa näring.

Mina två föl är nu 3 månader gamla och jag kan ta ut ett av stona från hagen och lämna fölet kvar med flocken - han stannar självmant...

Min uppfattning är att detta är ett tryggare sätt för fölet att vänja sig vid att vara utan mamma kortare stunder. Ett av mina ston tas in för tillskottsfodring en stund varje dag.

Jag har gjort som ameo, tagit ut stoet ur hagen och låtit fölet vara kvar i flocken istället för att ställa det i en box. Det har gått bra när fölen varit omkring tre månader, då har mitt sto själv börjat skilja av dem lite.

Jag har ett snart 3 månaders gammal hingstföl. Jag har börjat rida mamman och än så länge har lillkillen skuttat med. Första gången var vi ute på ett fält med lillen i grimskaft och i andra änden en medhjälpare. Sist var vi i paddocken och jag lä honom springa lös medan jag red, -vilket han tyckte var världshäftigt! Skuttade och hade sig som jag aldrig sett. Nu idag när jag hämtade dem i hagen var jag lat och tog bara mamma i grimma och grimskaft (vi har en lång gång inramad med staket mellan hagen och stallet, så han kommer ingenstans) men han vägrade prompt att följa med oss in. Han stod kvar vid grinden och föltuggade åt sina kompisar (äldre hästar) och brydde sig inte det minsta om var vi blev av. .!! Så jag tror absolut det bästa är att testa lämna dem i hagen tillsamans med sina kompisar.

Ja, så har vi också gjort på de stona som satts igång för ridning ex inför kvaliten, det är ju absolut det bästa om dom kan gå kvar i flocken och ha trygghet och sällskap där. Vid avskiljning gör vi många ggr så också, tar bort de stona som har äldsta fölet och låter fölen gå kvar i den invanda miljön, ibland lämnar vi kvar ett sto som kan fostra dom lite samt vara en trygghet när övriga mammor lämnat flocken.

Okej, Jag började ta ut stoet för kortare ridstunder när fölis var 7 veckor gammal. Han är idag snart 4 månader och går kvar i hagen sedan 2 månader tillbaka.

//Diana

Då vill jag flika in med ytterligare en fråga i denna tråd. Hur länge tycker ni är lämpkigt att lämna fölis ute eller inne utan mamma och tillgång till mjök?

Jag har lämnat mina omkring en timme. När mamma kommit tillbaka har de oftast snuttat lite, mer som bekräftelse än för att de varit hungriga.

Okej, Jag började ta ut stoet för kortare ridstunder när fölis var 7 veckor gammal. Han är idag snart 4 månader och går kvar i hagen sedan 2 månader tillbaka.

//Diana

Ett litet problem-är att sto och föl kommer att gå själva i hagen,därav får jag ta in en annan häst att ställa brevid i boxen när jag ska lämna fölisen ensam.Hoppas verkligen att min plan "håller".Bara den har lust att kika ut snart,är inte född än ;)

Då vill jag flika in med ytterligare en fråga i denna tråd. Hur länge tycker ni är lämpkigt att lämna fölis ute eller inne utan mamma och tillgång till mjök?

Min har vart själv i max 2,5 - 3 tim vilket är för långt märkte jag, så det har bara skett en gång.

//Diana

Det lät länge tyckte jag också. Jag tänker mig kanske runt en timme. Då hinner man in i stallet (om man lämnar den lilla/e i hagen) och borsta, sadla osv på en kvart kanske, och rida ca 30 minuter oh sedan har man en kvart på sig för lite omvårdnad/fodring och sedan ut i hagen igen. Kanske kan öka någon halvtimme framåt hösten nä det börjar dia mindre--?

Det lät länge tyckte jag också. Jag tänker mig kanske runt en timme. Då hinner man in i stallet (om man lämnar den lilla/e i hagen) och borsta, sadla osv på en kvart kanske, och rida ca 30 minuter oh sedan har man en kvart på sig för lite omvårdnad/fodring och sedan ut i hagen igen. Kanske kan öka någon halvtimme framåt hösten nä det börjar dia mindre--?

Som vanligast rider jag i 1 - 1,5 tim och sen tillkommer ju lite borstning och det går jätte bra. Han är inte jätte hungrig och juvret är inte mkt fyllt.

//Diana

Jag började lite smått redan vid ca 2 veckors ålder att borsta stoet precis utanför boxen så de fortf kunde kela med varandra. Detta pga att det var omöjligt att inte ha en liten på sig när man borstade stoet, det fungerade mkt bra. Det var iofs ca5-10 min. Xzerran har aldrig direkt brytt sig om att vara själv i boxen även om hon var helt själv utan några andra hästar, hon sover gott ändå ;)
När hon var ca 6 veckor lämnade jag henne ensam ca 1 kvart-20 min en gång utan problem, nästa gång var vid 8 veckor, sedan dess har hon varit kvar i boxen själv med utökad tid försiktigt. Det jag tänkte på i början var att stoet fick vara precis utanför boxen under tiden jag gjorde i ordning henne samt efteråt för att korta ner tiden.

Tack för alla svar,det ska nog lösa sig,bara den lilla ville kika ut ngn gång!!.

//tya//

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 272
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: Rosett
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur