När tävla?

Tuvalisan

Trådstartare
Har en unghäst som blir 5 i år, som precis börjat hoppas av en annan ryttare med mer rutin än mej. Hon hopptränar 1 gång i veckan och har väl hoppat henne i ca 1 mån och tycker att hon kan hoppa 90 på en klubbtävling om en månad??? Detta tycker jag låter lite drastiskt men samtidigt kul. Ryttaren anser att det bara är träning. Hur skulle ni gjort, behöver pållan licens? tacksam för svar

Sv: När tävla?

Ingen direkt åsikt om huruvida den bör starta eller inte, licens behövs dock inte på klubbtävling:)

Hej!

Låter superkul! Jag skulle ha anmält omgående.
Har själv en unghäst som blir 5 år till sommaren och även vi ska ut och pröva på ett par klubbtävlingar i år är det tänkt. Fast kanske inte 90 cm......vet inte om jag vågar det:o . Hade snarare tänkt mig 60-70 cm hoppning, LB i dressyr och 50km på distansritten.

Lycka till!!:bump:

jag hade gärna oxå börjat på lite lägre höjder typ 70-80 cm, men eftersom träningstävlingar inte finns i obegränsat antal får man kanske rikta in sig på klubbtävlingar. Det jag funderar på är om det ä mkt jobbigare för pållan att gå en 90 klass än en som är 10 cm lägre? Tycker ni det är för tidigt att börja "tävla" då hon ej fyllt 5 år än?

jag skulle inte gjort det med min hät då han är väldigt valpig o behöver en massa plats, vi ska vänta till våren o utebanorna.
Men CR finns ju överallt så på det ska vi åka o miljöträna o skutta 70cm.

det är bara bra träning! 90 cm är inte högt (tänk på 4-åringarna som hoppar 1 m på breeders), och de som rider sina femåringar för årgångschampionaten tävlar på 110-120 nu.
med det inte sagt att det är bra att gå för fort fram, men 90 cm är bara lek för en häst med lite talang, bara den har kondition!
lycka till med pållan!

Jag tycker att hon självklart ska ut o träningstävla med din polle:)

Lycka till!

Tycker att de låter som attni kan tävla tycker jag.

Tycker aldrig man kan säga en ålder på hästen utan det beror på hur de är som individer.
Min ena 6 åring började inte tävla förren när han var 5 år på hösten, medan min 03:a ska om någon vecka ut påsin första Pay&ride och förhoppningsvis börja tävla i mars.

jag köpte en ungponny för snart 2 år sen,
imoo va 5 när ja köpte henne hade gått några träningtävlingar på 80-90
jag startade LC/LC direkt när ja fick henne å slutet av sommaren ( fick henne i juni) startade vi LB, sen tävlade vi det mkt, sen nu förra året så debuterade vi LA i juni.. och nu går hon bara LB/LA och är nu 7 år:D

Klart att hon skall tävla, ta det som träning. Samtidigt ger det social träning för hästen att komma ut. Min sista unghäst gick 100-110 som 4-åring, 110-120 som 5-åring, 120-130 som 6-åring. Det blev 4-årschampionat samt 5 & 6-års breeders.

Klart att de ska klubbhoppa! Det är ju bara träning. :)

Våran senaste unghäst gick 1m som fyraåring, 1,20 som femåring och 1,35 som sexåring.

Visst kan den starta. men jag hade nog personligen valt att starta en mindre träningstävling eller klubbtävling först. Så det blir enkelt och odramatiskt, för att sdean börja hoppa 90-1 m.

Min har precis börjats hoppträna (hon är 5, hoppad uppsutten 4 gånger :o ) och jag ser inga hinder i att rida div II till hösten med henne. (Då är hon troligen på ungefär samma nivå som din är nu) men ska ha ridit några små CR under somaren först.

Visst kan den starta. men jag hade nog personligen valt att starta en mindre träningstävling eller klubbtävling först. Så det blir enkelt och odramatiskt, för att sdean börja hoppa 90-1 m.

Min har precis börjats hoppträna (hon är 5, hoppad uppsutten 4 gånger :o ) och jag ser inga hinder i att rida div II till hösten med henne. (Då är hon troligen på ungefär samma nivå som din är nu) men ska ha ridit några små CR under somaren först.

mne hon är väll för ung för div 2 ska dom inte vara 6 då?! eller har ja snurrat till de alldeles...

vet nämligen att ja kollade div 3 till min nu till våren men han var för ung

Unghästar får starta div II om dom har tävlat felfria 2 ggr på samma höjd som Div II går i.

90 är en barnlek för en rätt tränad 5-åring, men eftersom det är den allra första tävlingen för hästen hade jag kanske börjat lite försiktig med typ 70 cm eller nått.. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 050
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
42 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka