När ta träckprov efter avmaskning?

HannaZ

Trådstartare
Köpt en 4-åring som importrterats för 6 veckor sedan. När hon kom till Sverige (försäljningsstall) avmaskades hon med Ivomec.
Jag avmaskade sen med banminth i dubbel dos för knappt två veckor sedan.

Nu undrar jag när jag kan ta ett träckprov och inte få ett missvisande svar?

Hästen är rätt tanig, blivit bättre bara på två veckor så hon tar upp näring hyfsat verkar det som, men jag vill veta hur det står till på parasitfronten så jag inte missar nåt.

//Hanna

Sv: När ta träckprov efter avmaskning?

Varför avmaskade du så tätt inpå med dubbel dos Banminth??? Inte smart att trycka i mer medel mot blodmask så tätt, det snabbar på resistensutvecklingen.

Om drygt 2 veckor kan du göra ett prov.

Tack!

Ivomec tar väl inte bandmask och eftersom man rekommenderar dubbel dos första maskningen med Banminth så tänkte jag att det var lika bra att ge det till den nya också.

/Hanna

Det finns ju Droncit om man bara vill åt bandmasken..den tar ju enbart denna parasit.

Tänkte att det var något sånt. Har man redan avmaskat med ett medel mot blodmask så är det lämpligare att använda Droncit som Mynta2 sa. Eller väntat tills det gått 8v sen senaste avmaskningen och tagit Equimax.

Tack för tipsen!

Så om jag skickar träckprov om drygt två veckor borde jag få någorlunda rätta värden.

Har några fler frågor till dig :)

Har nyligen flyttat till ett stall där ägarna är intresserad av att göra så mycket som möjligt vad gäller parasiter.

From i sommar har vi maskat hästarna var fjärde vecka med Banminth.
Har sett styngfluge-ägg på benen igår. Är det bara att byta ut sista banminth dosen innan installning till Ivomec för att komma åt styngflugelarverna?
Om jag ser ägg nu, måste man då maska inom nån viss tid?
Hästarna stallas troligen in i mitten-slutet av september.
Går det lika bra med cydectin?

När bör vi maska nästa gång sen?

Hästarna ( 8 st) går i tre rätt stora hagar, säkert 5 ha totalt, men de (eller åtminstone en eller två av dem) används året runt.
Läste i en annan tråd att man med bra maskrutiner kan få ner smittrycket till nära noll utan att växla hagar. Stämmer det?
När kan vi ta träckprov för att se hur väl våra rutiner faller ut?
Tidigare har det nog bara maskats innan betet och innan installning.

Tacksam för svar då jag blivit utsedd till "maskansvarig" :p

/Hanna

Ja, du kan ta Cydectin när ni ska stalla in..styngflugan tas sep/okt..Därefter ingen avmakning förräns nästa år vid betessläppet och då efter träckprov.

Halloj! Har jobbat järnet och inte hunnit surfa så mycket, ursäkta dröjsmålet.

Cydectin tar också styngflugan. Lämplig tidpunkt är när styngflugan gett sig för året, runt första frosten.

Träckprov skulle jag ta i mitten av april och avgöra efter det hur högt smittryck ni har i hagarna. Tillräckligt stor areal är avgörande för hur högt smittrycket blir. Ska man avmaska bort trycket får man ju avmaska hela tiden. Avmaskningen är sista utvägen i parasitbekämpning.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Summerwind
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 734
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import...
Svar
17
· Visningar
11 094
Senast: Lavinia
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 551
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar