När ta första kull?

Jozze

Trådstartare
Ni uppfödare här: när brukar man ta första kullen? Skillnad på små och stora raser? Vad säger SKK?

Rent instinktivt tycker jag att 1 år och ca 4 månader är lite för ungt för en hund att bli mamma, men jag överreagerar säkert som vanligt...
 
Sv: När ta första kull?

mamma bedriver ju liten kennel i hemma miljö och vi tar aldrig valpar på våra tikar för 2 års ålder. de får gärna vara lite äldre också.

vi har mellanstora hundar amerikansk coker spaniel.

mer vet jag inte. det är mamma som sköter sånnt!
 
Sv: När ta första kull?

Både på mops och tibetansk terrier, boxer efter två år... Men inte första kullen runt fem, då är dom för gamla.

Dom flesta raser är snittet runt 2 år.
 
Sv: När ta första kull?

2,5 till 3år på min ras. Dom är färdigvuxna vid tre års ålder. (Landseer)
 
Sv: När ta första kull?

SKK och de andra kennel klubbarna som tillhör den europeiska paraplyorganisationen har som rekommendation att man inte bör avla på sin tik före 3:e löpet. Det blir normalt sett vid 2 års ålder.

Försökte hitta en länk...den borde ligga bland mina favoriter...men jag kunde inte hitta den. Återkommer senare.
 
Sv: När ta första kull?

*kl*

Tack alla för era svar.

Så, en dp-tik född i juli -05 och som planerat ska ha valpar imorgon, lär ha blivit parad vid senast andra löpet, och det är alltså ingenting som SKK rekomenderar?
 
Sv: När ta första kull?

i mina öron låter det för tok för tidigt och SKK rekomenderar ju inte förrän Tredje löpet tidigast. så ja för tidigt
 
Sv: När ta första kull?

Ja, det låter som det eller hur? För en frisk och normal tik lär väl knappast ha hunnit genomgå tre löp under sitt första levnadsår?
 
Sv: När ta första kull?

ja för mej låter det orimmligt sen tycker ju jag att ålder och mognad spelar in. även om hunden löpt 3 gånger så väntar jag hällst till 2 års ålder även om det blir på 4:de löpet osv. tycker att hunden ska få växa till sig å få vara valp själv å leva lite rövare innan den ska paras å få valpar

Nej det låter inte riktigt rätt
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 159
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 626
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 506
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp