När sterilisera/ge piller till mamma Katt?

Sv: När sterilisera/ge piller till mamma Katt?

Men jag och många fler med mig tar TACKSAMT emot råd och tips HUR vi skulle ha gjort istället för att inte ha hamnat i den här situationen!!!!!

Läs fakta från internet, gärna på tillförlitliga sidor som www.katter.nu, köp kattböcker. Då ser man att den här veterinärens åsikter är helt förlegade vilket inte var lätt för dig att veta, men veterinärer kan man tyvärr inte alltid lita på då de många gånger inte verkar ha läst några nya rön än det som de lärde sig för 20-40 år sedan.

Jag önskar bara att man kunde göra allt sådant här innan man ens överväger att köpa katt, råtta eller vad det än må vara. De flesta skaffar ju inte bara en häst och hoppas på att det ska gå bra utan läser på länge innan och pratar med flera olika hästmänniskor. Önskar att detsamma gällde även för katter, kaniner osv eftersom det tillhör ägandeansvaret.

Det är det råd jag kan ge för att undvika kommande situationer angående allt möjligt för både din katt och andras katter om du tipsar dem om det.

Senast ändrad:

Precis!!!
Hur fungerar era katthem i era städer?

De tar in dem så fort det finns plats, katthemmet har även ständigt 150 katter utplacerade i akuthem varav jag är ett av dem.
Så om det är fullt på stället brukar det oftast gå och fixa med att någon ställer upp som akuthem tills en köpare dyker upp. Det är gratis om man vill det då katthemmet betalar kattsand, mat och dylikt.
Kan du inte fråga några av dina bekanta om de kan tänka sig att ta hand om dem tills de får ett nytt hem? Kattungarna brukar ryka först från katthemmen. Sedan kan du ju alltid erbjuda dig att betala för maten och sanden till dem så slipper katthemmet den kostnaden + att du ger dem en liten summa för besväret.

Jag tror inte det är så svårt att hitta hem till kattungarna faktiskt. När jag annonserade nu (trots att det är 9 veckor kvar till leverans) så har 5 ungar tingats på ett par dygn och tom ett par 20mil bort kom och tittade och tingade. Jag tar visserligen inte mkt betalt för mina ungar:o, men jag har kunnat välja och vraka bland intressenterna för att hitta förhoppningsvis bra hem. Så sätt ut annons i god tid!

Jag tror inte det är så svårt att hitta hem till kattungarna faktiskt. När jag annonserade nu (trots att det är 9 veckor kvar till leverans) så har 5 ungar tingats på ett par dygn och tom ett par 20mil bort kom och tittade och tingade. Jag tar visserligen inte mkt betalt för mina ungar:o, men jag har kunnat välja och vraka bland intressenterna för att hitta förhoppningsvis bra hem. Så sätt ut annons i god tid!

Tack!!! Det låter hoppfullt!!! :bump::bump:

Har pratat med veterinären nu angående piller. Sterilisering kan sen göras när ungarna lämnat mamma och mjölken inte längre finns kvar. Under tiden p-piller från det att mamma börjar lämna ungarna och gå ut något (2-3 veckor gamla ungar ungefär sade vet). Pillrena är ju förstås inte det bästa för de diande ungarna men men... annars blir det ju ... ehum... fler ungar.

Så är ju mina ungar ovanligt söta också :angel::D Jag trodde det skulle vara jättesvårt, men oj vad många som ringt eller mailat! Att folk åker 10-40mil t.o.r. för att tinga sin kattunge 9 veckor i förväg tycker jag också känns hemskt seriöst! :)

Är det helt omöjligt att hålla mammakatt inne? Våran hona har ju levt enbart ute hela sitt liv (och vi tror hon är relativt gammal. Möjligtvis var hon någons husdjur, men det är minst 5 år sedan) och vi verkar faktiskt lyckas hålla henne innte hittills (trots att hpon varit lite smusugen på att gå ut i 2 veckor nu...)

vad hjälper det om man läser på tills att man blir blå om inte veterinären steriliserar/kastrerar förren en viss ålder? Lobba hos vet. istället.....

vad hjälper det om man läser på tills att man blir blå om inte veterinären steriliserar/kastrerar förren en viss ålder? Lobba hos vet. istället.....

*skratt*, jag undrar också detsamma :D Och av svaren att döma i den här tråden har det inte varit speciellt många som haft FAKTA hur man gör när ute-katten har ungar och man inte vill ha en till kull så det verkar ju inte vara många som borde få ha katt av de som svarat heller isåfall eftersom de heller inte vetat :angel:

Så är ju mina ungar ovanligt söta också :angel::D Jag trodde det skulle vara jättesvårt, men oj vad många som ringt eller mailat! Att folk åker 10-40mil t.o.r. för att tinga sin kattunge 9 veckor i förväg tycker jag också känns hemskt seriöst! :)

Är det helt omöjligt att hålla mammakatt inne? Våran hona har ju levt enbart ute hela sitt liv (och vi tror hon är relativt gammal. Möjligtvis var hon någons husdjur, men det är minst 5 år sedan) och vi verkar faktiskt lyckas hålla henne innte hittills (trots att hpon varit lite smusugen på att gå ut i 2 veckor nu...)

Annons med foto finns ute nu och jag hoppas på respons liknande din :)

Dessvärre räknar jag med att det om en par veckor blir omöljigt att hålla mamma Katt inne. Just nu går det jättebra! Men tror att hon är för ung och alert och jaktsugen för att hållas inne fram till steriliseringen i höst. Så det får bli p-piller från det hon börjar visa intresse att vara ute (om hon inte går att övertala att vara inne) fram till steriliseringen.

De tar in dem så fort det finns plats, katthemmet har även ständigt 150 katter utplacerade i akuthem varav jag är ett av dem.
Så om det är fullt på stället brukar det oftast gå och fixa med att någon ställer upp som akuthem tills en köpare dyker upp. Det är gratis om man vill det då katthemmet betalar kattsand, mat och dylikt.
Kan du inte fråga några av dina bekanta om de kan tänka sig att ta hand om dem tills de får ett nytt hem? Kattungarna brukar ryka först från katthemmen. Sedan kan du ju alltid erbjuda dig att betala för maten och sanden till dem så slipper katthemmet den kostnaden + att du ger dem en liten summa för besväret.

Det är jättebra att det finns och jag tycker att ni gör ett jättejobb!!! Heder till er!! :banana::banana::banana:

MEN i min situation tycker jag det är taskigt och ansvarslöst att lämna över ansvaret till katthemmet här och akuthem - det är mitt problem och min sak att ordna det på ett eller annat sätt för de små. Däremot hade jag inte tyckt samma om jag hade hittat en kull dumpade ungar i skogen. Men nu är det inte frågan om det.

Mina bekanta behöver inte heller ta hand om ungarna - jag har plats och råd att ha dem, MEN inte i 18 år till eftersom vi redan har två sociala katter och vi inte samlar katter vi inte har tid att engagera oss i fastän det finns plats. En nybliven kattallergiker i huset gör inte saken bättre heller. Så att hålla på ungarna en par månad är inga problem - men sen då, om man inte hittar LÄMPLIGA hem till dem? Vad gör man då? Att ha sju katter är inget alternativ och inte snällt mot katterna heller.

Senast ändrad:

Jag skulle utan tvekan åka 40 mil eller vad det kan krävas till en veterinär som gör det.

Det enda katthemmet behöver göra är att fixa hemsidan och lägga in foton på ungarna som du skickar till dem. Du står för matkostnader och bostad. Sedan får katthemmet summan när kattungarna säljs. Jag tror att dina ungar skulle ryka fort då de alltid är de som försvinner först på katthemmen (oftast inom någon vecka) och jag tror dessutom katthemmet skulle bli glada för bidraget. Du hade 5 ungar eller hur? 5*800 :- (priset brukar ligga någonstans där), det blir 4000:- för katthemmet.
Det skadar inte att höra sig för eller hur?

Det enda katthemmet behöver göra är att fixa hemsidan och lägga in foton på ungarna som du skickar till dem. Du står för matkostnader och bostad. Sedan får katthemmet summan när kattungarna säljs. Jag tror att dina ungar skulle ryka fort då de alltid är de som försvinner först på katthemmen (oftast inom någon vecka) och jag tror dessutom katthemmet skulle bli glada för bidraget. Du hade 5 ungar eller hur? 5*800 :- (priset brukar ligga någonstans där), det blir 4000:- för katthemmet.
Det skadar inte att höra sig för eller hur?

Ah! Så har jag inte tänkt på det!! Tack! Jag såg scenariot "lämna över ungarna till dem" framför mig, tänkte inte på att ha dem som "förmedlare". Tack för tipset! Skall kolla med dem om de är intresserade!

Jag skulle utan tvekan åka 40 mil eller vad det kan krävas till en veterinär som gör det.

Men om veterinären säger att man inte BÖR göra det och man tror mera på hans kunskap än sig egen - då sätter man sig inte och ringer runt tills man hittar en med ideer som passar ens egen (o)kunskap.... Så det är inte så att det hänger på ens egen bekvämlighet eller kostnad eller tid, utan tron till den som jobbar med det och är utbildad för det. Tanken att fortsätta ringa runt föll mig verkligen inte in i vintras när jag pratade med honom om Kisses sterilisering.

jag måste slänga in en:bow: för alla som brinner för hemlösa katter. Jag skulle skaffa en från ett katthem förrförra året men det rann ut i sanden av olika anledningar, tyvärr.

Förstår att tanken inte slog dig, den skulle förmodligen inte slagit mig heller ifall jag inte hade läst runt på så många olika kattsidor som jag gjort. Mycket har jag lärt mig här på Buke också av de som haft katten som sin stora hobby i flera år. Min familj har gjort detsamma när de skaffat hund och jag detsamma när jag skaffat häst, helt enkelt tagit reda på så mycket som möjligt från flera källor.
Sedan har Buke med sina historier om "skräckveterinärer" gjort mig mer försiktigt inställd till dem, speciellt de som är äldre tyvärr. :(
Men som sagt så förstår jag att de flesta tycker att veterinärer med 30 års erfarenhet borde kunna sin sak, tyvärr brukar det vara tvärtom då de inte följer med i de nya rönen. :crazy:

Hör gärna av dig om hur det går, om katthemmet tycker det är en bra idé! :)
Då skulle det bli en verklig solskenshistoria; ungarna får bra hem och katthemmet får pengar.

Då skulle det bli en verklig solskenshistoria; ungarna får bra hem och katthemmet får pengar.

Jag har mejlat det lokala katthemmet med en försiktig fråga i ämnet - meddelar deras svar. :bow:

420 kr tar de för en kattunge. Tyvärr har de rätt dålig genomströmning av katter, ca 200 per år totalt (hyfsat stor stad ändå) så jag har inte så stort hopp om deras möjligheter att sälja kattungar. Annars är idén bra, verklig win-win situation.

Katthemmet hade fler kattungar än spekulanter och var inte intresserade utav något eget intresse. Det var så att kattungarna isåfall skulle hamna att lämna vid hemmet i väntan på hem. Och därmed kosta katthemmet och inte ge katthemmet ett bidrag. Så jag fortsätter den egna annonseringen! (Ett större antal av katterna vid hemmet har suttit där år efter år :crazy: )

Du har inte fått några spekulanter ännu? Mitt tips är blocket! På 18 timmar tingades 4 av mina ungar tack vare annons där. :D Har fått jättemånga svar (60-70?) och folk åkte långt för att titta och tinga. Allihop har nu nya hem som väntar! :)

Du har inte fått några spekulanter ännu? Mitt tips är blocket! På 18 timmar tingades 4 av mina ungar tack vare annons där. :D Har fått jättemånga svar (60-70?) och folk åkte långt för att titta och tinga. Allihop har nu nya hem som väntar! :)

Oj! Så många spekulanter!! Vad härligt!!! :bump: Och vad skönt det måste kännas att veta alla har nya hem som vänter.

Jag bor numera utanför Sverige så Blocket täcker inte "min" marknad - men bra tips annars för även andra läsare av tråden här!!

Fast dina kattungar var visst extraordinärt söta också? Nääästan lika söta som mina?? :rofl::rofl:

Men nej, jag har dåligt med spekulanter ännu. Skall utöka annonseringen.

Jo mina är jättesöta såklart! :D Jag tror att det berodde mkt på färgen, enl många av spekulanterna var det svårt att hitta grå ungar...? Vissa hade länge varit på jakt efter en specifik teckening osv, och hittade det bland mina, då var det värt att åka 40mil t.o.r. för att tinga en unge! :D

Synd att blocket inte är din marknad, för där gav det resultat, till skillnad från de andra sidorna jag annonserade på.

Sedan måste jag bara berätta att jag "åkte på pisk" av mammakatt idag :crazy: Den mest framåt ungen smet in i "huset" på klätterställningen utan att mamma såg det, och när den sedan inte svarade på mammas rop blev hon fly förbannad och trodde jag tagit ungen, högg mig i benet och gick hotande efter mig och vrålade/fräste. Där kom visst vildkatten i henne fram. (hon har ju levt som vild i många år och bara bott inne och träffat folk senaste månaderna) Jag fick tag på mamman så hon inte kunde flyga på mig igen, sedan plockade jag fram ungen och så var allt frid och fröjd igen :D

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka