När sterilisera/ge piller till mamma Katt?

Sv: När sterilisera/ge piller till mamma Katt?

man ska vänta ett tag med att ge katten p-piller (vet ej riktigt hur länge), annars "försvinner" mjölken!! ring en veterinär och rådfråga!
.

Tack! Det var det jag var rädd för att det kunde vara något sådant *oerfaren med kattmamma och ungar* Jag skall höra med "min" veterinär vad som blir lämpligt. Jag är bara så rädd för att hon skall lyckas bli dräktig igen i glappet här innan hon kan få piller/bli steriliserad. Men kanske fostrena kan aborteras om hon mot all önskan är dräktig vid sterilisering? Vad vet ni mera erfarna om det? Någon här tidigare skrev om ung kattmamma vars foster aborterades vid sterilisering.

Här kastrera veterinären hankatter från 12 veckor och honkatter från 16 veckors ålder.

Undra om det är skillnad från veterinär till veterinär då?

Eftersom flera fått samma svar som jag, dvs att dom inte vill göra det för tidigt. :confused:

Vi har alltid samma vet och han har "fixat" alla mor o fars katter, men ALDRIG före 6 månader, det ena fick vänta till 1 år....

Tack! Det var det jag var rädd för att det kunde vara något sådant *oerfaren med kattmamma och ungar* Jag skall höra med "min" veterinär vad som blir lämpligt. Jag är bara så rädd för att hon skall lyckas bli dräktig igen i glappet här innan hon kan få piller/bli steriliserad. Men kanske fostrena kan aborteras om hon mot all önskan är dräktig vid sterilisering? Vad vet ni mera erfarna om det? Någon här tidigare skrev om ung kattmamma vars foster aborterades vid sterilisering.

Jag är i precis samma sits som dig! Det kom hit en katt (som vi då trodde var en hane), som ej var märkt, kastrerad, eller hade halsband. Vi märkte efter ett tag att det var en hona, eftersom hon var så tjock och skulle ha ungar. Så hon fick föda dem hos oss. Vi (eller mamma :D) ringde då veterinären om lite råd och tips, och han sa då att man bör vänta iaf några veckor (eller hur det nu var) för annars försvinner mjölken..
denna katten går inte på lådan heller och gör allt sitt ute, så därför kan vi inte hålla henne inne :( så nu finns väl risken att hon blir dräktig igen.. jag vet heller inte riktigt när man kan sterilisera dem efter att de har fått ungar ;/

man ska vänta ett tag med att ge katten p-piller (vet ej riktigt hur länge), annars "försvinner" mjölken!! ring en veterinär och rådfråga!

och som de andra skrivit, ring olika katthem och se om dem kan ta hand om ungarna. kattungar är inte så svårt att bli av med, bara man försöker! sätt upp lappar, annonsera på nätet och i tidningar, hör med vänner och släkt!!

annars tycker jag att du ska hålla katten inne ett tag framöver tills den är steriliserad.

Och jag har hört precis tvärt om, att katten kan sina om hon får löpa om vilket hon ofta gör några veckor efter förlossning.

Och jag har hört precis tvärt om, att katten kan sina om hon får löpa om vilket hon ofta gör några veckor efter förlossning.

Det skiljer sig antagligen från katt till katt. Jag känner faktiskt inte till någon hona som sinat pga. löp eller p-piller.

nej men du skrev väl längre upp i tråden ett tre av dem skulle avlivas? :crazy:

nej katthem är väl inget önskvärt precis, men enligt mig är det bättre än att avliva dem!! men om du nu kan hitta bra hem åt alla, så är det ju bra :)

jag tycker tvärtom. hellre avliva nu än att de ska sitta på ett katthem.

varför? de har väl lika stor rätt att leva som vi har... och kan de få ett bra hem senare och bli lyckliga så är det väl värt att de får vara på katthem ett litet tag? vill man inte ha kattungar och ändå avlivar dem så varför låter man sin katt få ungar då?

olyckor kan hända den bästa. Tänk om de inte får nåt bra hem då? tänk om de får vara på katthemmet länge? Nu vet jag inte hur det funkar på katthem men hur gör de med dem som inte får nåt hem? blir det avlivning? katterna kan ju inte ta upp plats hur länge som helst....

varför? de har väl lika stor rätt att leva som vi har... och kan de få ett bra hem senare och bli lyckliga så är det väl värt att de får vara på katthem ett litet tag? vill man inte ha kattungar och ändå avlivar dem så varför låter man sin katt få ungar då?

Jag tycker du har helt rätt i sak Duchesse! Men... Verkligheten här ser inte så lämplig ut. Katthemmet i min stad gör en jättebra insats! Jag har själv köpt katter från katthem tidigare och varit SUPERNÖJD. Men men... Katthemmet här i stan har onödigt dålig fart på genomgången av katter och ett större antal katter har suttit där många ÅR och vem vet hur länge till dom hamnar på att sitta där. Och det är ett öde jag inte har samvete att utsätta mina små katter för.

Du (och alla andra) har också helt rätt i att man INTE skall låta sin katt få ungar!!! Självfalletvis inte!!! Men... När man bor på landet och katten går in/ut som den själv vill och grannskapet kryllar av katter och den är för ung och omogen för att den tillfrågade veterinären skall sterilisera eller ge p-piller; hur rekommenderar du/ni då att man löser den situationen? Jag FÖRSÖKTE hålla min katt inne under löpet (mitt sätt att försöka lösa situationen innan sterilisering var möjlig), men en ung katt som är van att komma och gå som den vill visade sig vara en svår sak att hålla instängd. Men jag och många fler med mig tar TACKSAMT emot råd och tips HUR vi skulle ha gjort istället för att inte ha hamnat i den här situationen!!!!!

Att bo på landet och ha fem kattungar den här årstiden, när leverans av de små kommer att ske EFTER semestrarna är det också mycket dåliga odds på. Att hitta BRA hem till fem stycken med start från 18/8 när tillgången på leveransklara kattungar funnits fritt sen slutet av maj är en rätt problematisk historia. Jag tar GÄRNA här också emot tips och råd!! Jag kommer att aktivt jobba på att hitta hem (började redan innan ungarna föddes) men har ännu inte en endaste intressent. Det är ALDRIG roligt att ta bort kattungar. Men hur roligt är det att stå med fem underbara leveransklara kattungar och ingen intresserad ny ägare? Vad gör man då???? Två leveransklara hankatter är en sak men FEM hanar och honor (honor går dåligt åt här) av vanliga bondkatter på landet är... besvärligt.

Så alla ni som är duktiga på det här men ack så fördömande. Ge oss andra vettiga RÅD istället hur vi UNDVIKER sånt här!!! Uppenbarligen har ju vår kunskap brustit i något led eftersom vi är i denna situation - det fattar vi ju själva också - så HJÄLP istället framtida små katter att inte bli tillverkade oönskade genom att komma med KONSTRUKTIVA tips och råd och inte fördömanden!

Tack på förhand för tips!!

Pspruta istället

Be veterinären ge din hona en Pspruta isf Ppiller. Mycket säkrare och håller väl drygt 2 månader om jag inte minns fel!
Ger tydligen aningen högre risk för cystor på livmodern men om hon ändå ska kastreras spelar det ju ingen roll, då tar vet. bara bort allt vid operationen. Det har jag gett mina som ungkatter i väntan på kastrering.

Men jag lät kastrera min bondkattsbebis som 17 veckor utan problem. Har ännu inte sett några baksidor och hon är nu snart 1,5 år.
Fler och fler veterinärer kastrerar kattungar nu för tiden. Det är bara de gamla "obildade" som inte följer med i utvecklingen som fortfarande insisterar på att katten ska ha löpt eller vara minst ett år gammal innan ingreppet. "Dumheter" säger min veterinär från SVA!

olyckor kan hända den bästa. Tänk om de inte får nåt bra hem då? tänk om de får vara på katthemmet länge? Nu vet jag inte hur det funkar på katthem men hur gör de med dem som inte får nåt hem? blir det avlivning? katterna kan ju inte ta upp plats hur länge som helst....

Precis!!!

På tal om katthem... De tar faktiskt inte emot katter hur som helst. De säger även nej. Det är inte bara att föra dit sina katter och så är man av med "problemet", det fungerar inte riktigt så i verkliga världen. Och ja, jag har varit till katthem personligen. I två olika städer och i två olika länder. Och jag tycker inte man tar sitt ansvar som kattägare genom att lämpa över det på andra heller för den delen. Vad tycker ni? Hur fungerar era katthem i era städer?

Sv: Pspruta istället

Be veterinären ge din hona en Pspruta isf Ppiller. Mycket säkrare och håller väl drygt 2 månader om jag inte minns fel!

Fler och fler veterinärer kastrerar kattungar nu för tiden. Det är bara de gamla "obildade" som inte följer med i utvecklingen som fortfarande insisterar på att katten ska ha löpt eller vara minst ett år gammal innan ingreppet. "Dumheter" säger min veterinär från SVA!

Tack för tipset! Skall fråga min veterinär om det! Har det betydelse att katten ger di?

Min veterinär är av gamla stammen...

Har du en sådan veterinär kan du beställa p-piller över internet.

Och om möjligt, hitta en annan veterinär.

Jag frågade hos närliggande veterinärkliniken (filial till Strömsholms djursjukhus) när man kan börja ge kattmamman p-piller, eftersom hon kan börja löpa typ inom en vecka efter födseln. Jag fick svaret att börja ge pillren omgående, då var ungarna 1 vecka.
Jag frågade oxå om honan inte förlorar mjölken om man ger p-piller medan hon ger di, men veterinären sa att det inte skulle vara nån fara. Nu är ungarna drygt sex veckor och håller som bäst på att lära sig äta fast föda, Mamma Katt låter dem dock snutta lite då och då. Ungarna är friska och pigga och runda och fina, så det var ingen fara med pillrena tydligen.
Jag valde att lita på veterinären då det hade varit omöjligt för mig att hålla honan inomhus, hon vägrar nämligen att gå på låda och har vid ett par tillfällen fått förstoppning när hon inte fick gå ut när hon var skadad förut. Ungarna går dock på lådan så duktigt utan att mamman har lärt dem!
Jag frågade oxå när det var lämpligt att få honan steriliserad och det bör inte göras förrän ungarna är avvanda, eftersom de kan skada operationssåret annars.
// Smirk

är det lagligt?

Jag utgår ifrån att veterinären som skriver ut recepten har kollat upp det. Veterinärer skriver ju ut recept på p-piller över telefon så varför inte över internet (han påpekar även att man först måste ha skickat honom en hälsodeklaration på katten).

Tack för svar på mina frågor!!!

Sv: Gud vad jag blir trött!

Så jäkla oansvarigt! Usch vad jag är trött på folk som inte ta sitt ansvar. Vad var det för fel på att kastrera katten innan hon löpte första gången??? Det är folk som ni som ser till att hålla Sveriges hemlösa katter på hög nivå! :mad:

Caballera - kan du utveckla ditt resonemang här? På vilket vis bidrar jag till att hålla de hemlösa katterna på hög nivå? På vilket vis tar jag inte mitt ansvar? Jag är verkligen intresserad av ditt svar!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka