Sv: När sterilisera/ge piller till mamma Katt?
Tack för era svar, synpunkter och åsikter. Fråga: NÄR kan man börja ge diande honkatt p-piller?
Kommentar till det många av er förfasat er över: jag ringde min veterinär och skulle boka tid till sterilisering INNAN katten kom upp i ålder för löp men fick svaret att honkatter INTE bör steriliseras ELLER ges p-piller INNAN den löpt en gång. Han sade också att man KAN men att man INTE BÖR eftersom kattens egna personlighet då går förlorad, så för kattens skull gjorde inte han ingrepp på så unga kattdamer. Den andra veterinärkliniken i min stad hade samma inställning - sterilisering av kattdamer görs efter första löp, likaså recept på piller. Och nej, en utekatt är inte så bara att helt plötsligt hålla inne, även om jag gjorde tappra försök.
Denna kull ungar är förstås inte planerat från min sida och därför frågar jag nu då alltså er som är mera insatt och erfarna HUR jag skall undvika det här en gång till. Katten skall steriliseras ja, men den kan ju hinna bli dräktig igen innan det är möjligt så hur undviker jag det?
Till er som gått till angrepp angående det moraliska i den här kullen ungar: tycker ni inte att ni har mera att uppnå genom att berätta HUR man undviker sånt här än att bara förfasa er över situationen? Jag tror då verkligen ingen tycker det är roligt att stå med en kull ungar på landet där det råder stort överskott på kattungar den här årstiden.