När sterilisera/ge piller till mamma Katt?

tgd

Trådstartare
Lilla Kissen (1½ år) löpte första gången i våras. Resultatet blev det här:
HPIM1092.jpg

Hur gör man bäst nu för att inte få en till kull ungar? När kan man sterilisera mamman? Ger man p-piller tiden innan? När börjar man isåfall med det? Ungarna föddes 9/6, två stycken kommer att behållas med mamma Katt 10 veckor fram.

Sv: När sterilisera/ge piller till mamma Katt?

Kastrera mamman kan du göra när ungarna slutat dia, eller runt 12 veckor. Är mamma utekatt så kan du ge p-piller så länge.

Men vad menar du med att 2 st ska behållas 10 veckor fram?

Kastrera mamman kan du göra när ungarna slutat dia, eller runt 12 veckor. Är mamma utekatt så kan du ge p-piller så länge.

Men vad menar du med att 2 st ska behållas 10 veckor fram?

Tack för svaret!! NÄR bör pillrena börja ges?

Det är fem kattungar och jag tror inte jag kan hitta hem till alla fem när det är dags att dom skall flytta hemifrån så för att bespara mamman mödan att föda fem kattungar och mig själv sorgen att stå med flytt-klara överblivna katter till hösten kommer tre att tas bort nu. Tyvärr. Uteslutet att själv behålla fler katter, allergiker i familjen.

det verkade ju vara en olycka?:cool:

Men är man inte beredd att ta hand om ungarna så borde katten kastrerats tidigare, INNAN hon hade möjlighet att "bli på smällen". :(

Vi har också en stor kull totalt oplanerade ungar p.g.a. en strykarkatt som vi förbarmade oss över, och eftersom vi faktiskt tog in henne så får vi ta det här ansvaret nu.

Det säkraste är att hålla mamman inne tills det är dax för kastration. p-piller kan spys upp och så vips så står du där med ytterligare en kull ungar som du inte kan ordna hem till/behålla...

Precis om man verkligen inte vill ha kattungar så kastrerar man honkatten när den är 6 månader. P-piller är riskabelt då katten kan spy upp eller vara borta någon dag så man missar att ge.

Det är hemskt att kolla på bilden och se dem dödsdömda ungarna. :cry:

Många kan häst här inne men har tydligen inte läst några endaste fakta om katter tyvärr även om man borde kunna räkna ut med lillfingret att en okastrerad katt kan bli på smällen.

TS: Var bor du någonstans? Jag tror det finns katthem som hellre tar hand om dina olyckor än låter dem dö.

Senast ändrad:

Precis om man verkligen inte vill ha kattungar så kastrerar man honkatten när den är 6 månader. P-piller är riskabelt då katten kan spy upp eller vara borta någon dag så man missar att ge.

Dock, så kan det bli ungar tidigare än 6 mån... :crazy:Våran stallkatt fick ungar vid 5månaders ålder (skulle kastreras vid 6...) De ungarna var tyvärr tvugna att avlivas, honan intresserade sig inte för dem, hon var bara unge själv! Dessutom var de var väldigt små, klena och de hade med största sannolikhet inte klarat sig även om man fött upp dem för hand. När det var dax för kastrering efteråt (då var de 6 mån) så var även hennes syster dräktig (men de ungarna aborterades vid ingreppet)

Så tyvärr kan det hända tidigare, men att inte ha kastrerat sin drygt 1-åriga katt är oansvarigt om man inte vill ha ungar...

Föresten, hur i hela friden klarar du av att välja? "du ska dö och du får leva!" Jag satt här och tittade på mina egna små kräk :angel::D och insåg att jag aldrig skulle kunnat "spela gud" på det viset... :crazy:

*delvis Knapplån*
Man släpper helt enkelt inte ut okastrerade katter.. Överhuvud taget, är då min åsikt. Man släpper verkligen inte ut okastrerade katter om man inte kan tänka sig att ta hand om ungarna som ganska garanterat blir.

En kattunge som avlivas lider inte, så det är ju bättre att avliva dem än att låta dem ränna ute och producera ännu fler oönskade katter. Jag tror också, som heulwen, att det säkert finns något katthem i krokarna som kan ta hand om dina olyckor.

Gud vad jag blir trött!

Så jäkla oansvarigt! Usch vad jag är trött på folk som inte ta sitt ansvar. Vad var det för fel på att kastrera katten innan hon löpte första gången??? Det är folk som ni som ser till att hålla Sveriges hemlösa katter på hög nivå! :mad:

Sv: Gud vad jag blir trött!

Så jäkla oansvarigt! Usch vad jag är trött på folk som inte ta sitt ansvar. Vad var det för fel på att kastrera katten innan hon löpte första gången??? Det är folk som ni som ser till att hålla Sveriges hemlösa katter på hög nivå! :mad:

Jag ville kastrera våran "hittekatt" vid 6 månader, men veterinären sa då att hon var för liten och inte färdigväxt.
Började då med p-piller, men hon blev med ungar iaf.

"tyvärr" hade hon ihjäl ungarna (troligtvis för tidigt födda).

Nu ska hon kastreras på onsdag och jag ska aldrig lita på p-piller igen!

man kan kastrera ungar från när de är mycket små, vet minst en uppfödare i sverige som kastrerar sällskapskatter innan leverans, och "over there" i USA är det vanligt. Tyvärr kastrerar många veterinärer inte före 6 månader, säkerligen av "lathet". Ju mindre det är destå pilligare operation för dem.

2 stycken kommer att behållas med mamma Katt 10 veckor fram.

Men vad händer med dem sedan om de inte blir tingade? Slår du ihjäl dem också?

Håller med de andra, det borde ju finnas något katthem i din närhet som kan tänka sig ta ungarna och säkert mamma katt med om du inte kan behålla henne p.g.a. allergi hemma.

man kan kastrera ungar från när de är mycket små, vet minst en uppfödare i sverige som kastrerar sällskapskatter innan leverans, och "over there" i USA är det vanligt. Tyvärr kastrerar många veterinärer inte före 6 månader, säkerligen av "lathet". Ju mindre det är destå pilligare operation för dem.

Här kastrera veterinären hankatter från 12 veckor och honkatter från 16 veckors ålder.

Tack för era svar, synpunkter och åsikter. Fråga: NÄR kan man börja ge diande honkatt p-piller?

Kommentar till det många av er förfasat er över: jag ringde min veterinär och skulle boka tid till sterilisering INNAN katten kom upp i ålder för löp men fick svaret att honkatter INTE bör steriliseras ELLER ges p-piller INNAN den löpt en gång. Han sade också att man KAN men att man INTE BÖR eftersom kattens egna personlighet då går förlorad, så för kattens skull gjorde inte han ingrepp på så unga kattdamer. Den andra veterinärkliniken i min stad hade samma inställning - sterilisering av kattdamer görs efter första löp, likaså recept på piller. Och nej, en utekatt är inte så bara att helt plötsligt hålla inne, även om jag gjorde tappra försök.

Denna kull ungar är förstås inte planerat från min sida och därför frågar jag nu då alltså er som är mera insatt och erfarna HUR jag skall undvika det här en gång till. Katten skall steriliseras ja, men den kan ju hinna bli dräktig igen innan det är möjligt så hur undviker jag det?

Till er som gått till angrepp angående det moraliska i den här kullen ungar: tycker ni inte att ni har mera att uppnå genom att berätta HUR man undviker sånt här än att bara förfasa er över situationen? Jag tror då verkligen ingen tycker det är roligt att stå med en kull ungar på landet där det råder stort överskott på kattungar den här årstiden.

man ska vänta ett tag med att ge katten p-piller (vet ej riktigt hur länge), annars "försvinner" mjölken!! ring en veterinär och rådfråga!

och som de andra skrivit, ring olika katthem och se om dem kan ta hand om ungarna. kattungar är inte så svårt att bli av med, bara man försöker! sätt upp lappar, annonsera på nätet och i tidningar, hör med vänner och släkt!!

annars tycker jag att du ska hålla katten inne ett tag framöver tills den är steriliserad.

Jag vill gärna också veta.
Löper mamman alltså direkt efter födsel? Typ fölbrunst?

Jag vill gärna också veta.
Löper mamman alltså direkt efter födsel? Typ fölbrunst?

Hon kan tydligen göra det. Mamman till min katt-mamma har blivit dräktig igen under tiden hon hade ungar. Och det är ju förstås inget man ofta önskar direkt. :crazy:

Övrig kommentar: självklart kommer ungarna att annonseras ut till goda hem!! Det är väl INGEN som tycker det är ett nöje att ta bort "överblivna" kattungar? :mad:

Vad det gäller katthem - tycker ni verkligen det är ett bra alternativ den här årstiden? Katthemmet i min stad har ett stort antal katter vilka har suttit där år efter år efter år och inte blivit omplacerade (ja, jag har varit dit på personligt besök och båda mina tidigare katter kommer från katthem - nu döda av ålder). Katthem är INGET öde jag önskar någon katt som liv! Och så tycker jag personligen att lämna över kattungarna till ett katthem är ett FEGT sätt att bli av med en situation man själv skapat.

nej men du skrev väl längre upp i tråden ett tre av dem skulle avlivas? :crazy:

nej katthem är väl inget önskvärt precis, men enligt mig är det bättre än att avliva dem!! men om du nu kan hitta bra hem åt alla, så är det ju bra :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka