När slutar en islandshäst växa?

J

Johanna-79

Ja, som rubriken lyder. Och då menar jag mankhöjden. När kan man slutmäta en islandshäst alltså? :)

Sv: När slutar en islandshäst växa?

Det är precis som med mycket annat, det varierar. Men runt 5-6 brukar de flesta vara klara.:)(eller ja det beror ju på vad man menar med klar)

Hahaha!! Två helt olika bud än så länge... :D

Man har inget som kallas för slutmätning på Islandshäst. Eftersom det inte är några ponnykategorier etc så är det inte intressant av den anledningen.

Hästar som mäts på bedömning mäts ju tex oavsett vilken ålder och de kan ju fortsätta växa efter detta, om de har blivit mätta som femåringar tex.

Jag kanske har fel ja.. ;) Men det beror ju som sagt på vad man menar med färdigväxt. När hästen är c:a 8 år kanske den brukar vara "färdig växt" men jag tänkte mer på när man började rida den och den var färdig i kroppen för det. Men det är ju olika!-som sagt:D

Man har inget som kallas för slutmätning på Islandshäst. Eftersom det inte är några ponnykategorier etc så är det inte intressant av den anledningen.

Hästar som mäts på bedömning mäts ju tex oavsett vilken ålder och de kan ju fortsätta växa efter detta, om de har blivit mätta som femåringar tex.

Jag vet att man inte slutmäter islänningar, jag undrade mest bara när de slutar växa på höjden? :)

Jag kanske har fel ja.. ;) Men det beror ju som sagt på vad man menar med färdigväxt. När hästen är c:a 8 år kanske den brukar vara "färdig växt" men jag tänkte mer på när man började rida den och den var färdig i kroppen för det. Men det är ju olika!-som sagt:D

Jag menar alltså när hästen inte växer på höjden mer. Färdig för inridning är en helt annan sak, vissa kan ridas in vid fyra års ålder andra är inte färdiga för inridning förän vid 6 års ålder. :)

Kom att tänka på detta i går, islandshästar är ju lite långsamma i sin utveckling, växer de under en längre tid än "vanliga" hästar också?

Min är 5 år idag:D

Och hon har skjutit iväg med baken på bara några veckor och de betyder ju att de växer=)

Idag har jag slöpat med mig en mätsticka så idag ska hon mätas.. så får vi se vad hon är sen när jag tar in henne i sep från betet=)
men en häst är ju unghäst tills den är 6 år så man får väl räkna att en unghäst kan växa tills den är 6.
En häst som växer vid 8 års ålder har jag aldirg hört talas om oavsätt ras

Min islandsvalack är 9 år och har precis slutat växa, (vad jag vet):D

Hur mycket växte han då från 6 års åldern och fram till nu?

När han var 6 år var han 138 cm när han var 8 år så låg han på en mankhöjd 140, och idag är han 142 :). Så Jo hästar kan växa efter 6 års ålder..
Min kompis häst i stallet växte oxå tills han var ca 9 år.

När han var 6 år var han 138 cm när han var 8 år så låg han på en mankhöjd 140, och idag är han 142 :). Så Jo hästar kan växa efter 6 års ålder..
Min kompis häst i stallet växte oxå tills han var ca 9 år.

Oj! Det var ju mycket. :)

Hej Gullfaxi. ja, min häst växte tills han var ca 9, inte mycket, men någon cm. (trodde aldrig han skulle sluta!;))pratade med vår equiterapeut och han sa att det är väldigt vanligt att de växer så länge. Det är också en av orsakerna till att vissa hästar kan va lite tjorviga att rida under denna period.

Hej Gullfaxi. ja, min häst växte tills han var ca 9, inte mycket, men någon cm. (trodde aldrig han skulle sluta!;))pratade med vår equiterapeut och han sa att det är väldigt vanligt att de växer så länge. Det är också en av orsakerna till att vissa hästar kan va lite tjorviga att rida under denna period.

Hej Hej :D
Det var just Safir jag tänkte på när jag skrev det :rofl:
Vi mätte Faxi när vi kom fram, och han mätte 142, tänk då vad stor Safir måste vara.. Haha.. Lotta du har en JÄtte Häst, fast fin sådan.. :D

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 613
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 291
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat