J
Johanna-79
Ja, som rubriken lyder. Och då menar jag mankhöjden. När kan man slutmäta en islandshäst alltså?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man har inget som kallas för slutmätning på Islandshäst. Eftersom det inte är några ponnykategorier etc så är det inte intressant av den anledningen.
Hästar som mäts på bedömning mäts ju tex oavsett vilken ålder och de kan ju fortsätta växa efter detta, om de har blivit mätta som femåringar tex.
Jag kanske har fel ja.. Men det beror ju som sagt på vad man menar med färdigväxt. När hästen är c:a 8 år kanske den brukar vara "färdig växt" men jag tänkte mer på när man började rida den och den var färdig i kroppen för det. Men det är ju olika!-som sagt
När han var 6 år var han 138 cm när han var 8 år så låg han på en mankhöjd 140, och idag är han 142 . Så Jo hästar kan växa efter 6 års ålder..
Min kompis häst i stallet växte oxå tills han var ca 9 år.
Hej Gullfaxi. ja, min häst växte tills han var ca 9, inte mycket, men någon cm. (trodde aldrig han skulle sluta!)pratade med vår equiterapeut och han sa att det är väldigt vanligt att de växer så länge. Det är också en av orsakerna till att vissa hästar kan va lite tjorviga att rida under denna period.