Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag flyttar dem när vädret verkar stabilt, marken tål belastningen och de kan hitta mat så att de inte behöver fodras på dagen. Jag ser också till att jag har hunnit ta träckprov.När tror ni att ni låter era hästar gå ute dygnet runt i år, utan vindskydd? Våren verkar komma tidigt iår ju..
Ja, det borde vara lag på vindkydd MED DRAPERI på sommaren, så att insekterna inte kommer in i vindskydden.När tror ni att ni låter era hästar gå ute dygnet runt i år, utan vindskydd? Våren verkar komma tidigt iår ju..
Våren är här när medeltemperaturen har legat över ett visst antal grader ett par dagar i följd. (Tror det är över nollan sju dagar i följd.)Jag vet inte om våren verkar vara tidigare än andra år.. Är väl mer att det varit en snöfattig vinter.
Jag släpper på bete när det är behaglig temperatur dygnet runt, torrt i marken så hästarna kan ligga ner utan att bli kalla och tillräcklig grästillväxt/tillräcklig näring i gräset för att min lite svårfödda häst ska klara sig utan hösilage. Det är alltså enbart på sommaren.
Har ni verkligen återväxt redan även om det varit mildväder?Våren är här när medeltemperaturen har legat över ett visst antal grader ett par dagar i följd. (Tror det är över nollan sju dagar i följd.)
Vilket det har varit här i Skåne. Däremot frös det till i natt igen hos oss, så hade inte släppt än. Men det betyder ju t.ex. att det är återväxt och då finns det ingen lag på att man behöver ligghall.
Japp.Har ni verkligen återväxt redan även om det varit mildväder?
Överdrift vet jag inte.Vilken överdrift! Många fina beten skulle då få stå orörda.
Japp.![]()
Angående vindskyddsdiskussionen... jag har haft värdelösa hagar utan träd i sikte där det varit snuddande nära djurplågeri att släppa dem men också fantastiska, stora, kuperade hagar med gott om bete och massvis med skydd från träd. Där ser jag ingen vits med vindskydd.
Träd och liknande ger skugga. Friska normala hästar brukar inte bekomma sig nämnvärt vad gäller regnet sommartid om det inte är överdrivet med regn. Antingen ta in den perioden och eventuellt täcke på ute.Överdrift vet jag inte.
Att kunna ta skydd mot solen borde vara lag på lika gärna som att ta skydd mot regnet
Ja, det är precis min poäng också, det finns inget behov av byggda vindskydd om de har så bra naturligt skydd. Det har varit samma där min häst gått på bete senaste åren, det kan spöregna men hästarna står torra och nöjda i skogskanten.Jag tycker dock att täta skogar och framförallt kronor är just vindskydd. Vi har stora torra fläckar på marken efter åtta timmars regn och om hästarna tycker det är skitväder så ser man dem stå där, så de hittar alltid de platserna.
Samma med vind.
De får gå ut dygnet runt när grästillväxt sker. Man brukar väl säga att det är gtästillväxt när dygnsmedeltemperaturen är över 5 grader. Och även om vi har gått direkt från höst till vår meteorologiskt, så är vi nog inte riktigt där än.