ÖlandsRutin
Trådstartare
När tror ni att ni låter era hästar gå ute dygnet runt i år, utan vindskydd? Våren verkar komma tidigt iår ju..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack iaf någon som tycker som jag.Aldrig. Tycker det borde vara lag på ligghall året om.
Tack iaf någon som tycker som jag.
[/QUOTE
Tack iaf någon som tycker som jag.
Mina går med vindskydd i vinterhagen tills det finns bete i sommarhagen, sen tas de in dagtid pga insekterna, dvs mer ute vinterhalvåret än under sommarhalvåret!
Aldrig. Tycker det borde vara lag på ligghall året om.
Skydd i form av skog tycker jag är okej vid lämpligt väder. Men väldigt många hagar till hästar har inte ett enda träd.Hur menar du då? Skydd ja, men ligghall?
Jag har två hästar, fem hagar med skog. Jag är hemma och tar in om vädret är skit nog (eller insektstryck).
Scenariot blir då att jag bygger en (eller två) ligghallar i lika många hagar, mer har jag inte råd med. Och istället för att byta hagar för olika årstider och underlag så måste jag alltså ha dem i dessa 1-2 hagar året om. Jag vet inte om det är förenligt med god hästhållning.
Dessutom har jag en ras som klarar mycket väder, även på höst och vinter.
Allt blir liksom inte svart eller vitt.
Fast om det varit lag så hade du fått ta dig råd eller blivit begränsad. Lagar kan inte anpassas efter dina förhållanden. Enligt min erfarenhet behövs vindskydd mer på sommaren än vintern. Att tro att någon alltid är hemma och tar in vid skitväder för att de säger det är en utopi. De flesta lämnar sitt hem ibland.Hur menar du då? Skydd ja, men ligghall?
Jag har två hästar, fem hagar med skog. Jag är hemma och tar in om vädret är skit nog (eller insektstryck).
Scenariot blir då att jag bygger en (eller två) ligghallar i lika många hagar, mer har jag inte råd med. Och istället för att byta hagar för olika årstider och underlag så måste jag alltså ha dem i dessa 1-2 hagar året om. Jag vet inte om det är förenligt med god hästhållning.
Dessutom har jag en ras som klarar mycket väder, även på höst och vinter.
Allt blir liksom inte svart eller vitt.
Mitt vindskydd är ligghallen, i sommarhagen har de skog men den hjälper inte mot insekter så då tar jag in dem dagtid vid behov.Lite som här. De går visserligen på lösdrift med två ligghallar (enbart ena strödd dock, andra fodras de i under vintern) året om. Men vintertid på 1.5 ha. Sommartid minskas ytan drastiskt pga behöver begränsa gräset. Känns väldigt bra att kunna ha dem på stor yta (med bete om än ej växande hela vintern så att de verkligen rör sig över hela också) med fri tillgång vintertid speciellt mtp kolik o skit.
Fast om det varit lag så hade du fått ta dig råd eller blivit begränsad. Lagar kan inte anpassas efter dina förhållanden. Enligt min erfarenhet behövs vindskydd mer på sommaren än vintern. Att tro att någon alltid är hemma och tar in vid skitväder för att de säger det är en utopi. De flesta lämnar sitt hem ibland.
Men dessa hästar som står i en hage, oavsett storlek, i 25-30 graders värme utan skydd, det borde inte vara tillåtet.
Vilken överdrift! Många fina beten skulle då få stå orörda.Aldrig. Tycker det borde vara lag på ligghall året om.
Inte ligghall men någon form av skydd. Jag lider med hästar som står i heta sommarhagar utan möjlighet till skugga eller ens en kompis som kan vifta flugor.Aldrig. Tycker det borde vara lag på ligghall året om.
Ja, herregud!! Det om något borde vara förbjudet; att ha noll skydd överhuvudtaget.
Fast om det varit lag så hade du fått ta dig råd eller blivit begränsad. Lagar kan inte anpassas efter dina förhållanden. Enligt min erfarenhet behövs vindskydd mer på sommaren än vintern. Att tro att någon alltid är hemma och tar in vid skitväder för att de säger det är en utopi. De flesta lämnar sitt hem ibland.