När skulle du åkt till klinik?

CallMeAce

Trådstartare
Eller skulle du det? Det började med att min häst var oren i vissa steg med höger framben i både skritt och trav (inte i varje steg alltså) i fredags och lördags. I söndags var hon mycket sämre och värst var det när hon skulle svänga höger. I måndags var hon ännu sämre och ville knappt gå framåt och är nu märkbart halt. Om blockhalt är en 5 så är hon kanske en 3 eller 4, kanske mer en 4.

Hon har inte varit varm, öm eller svullen någonstans. Kanske en något starkare puls i det onda benet. Båda framhovarna är lika varma och bakhovarna är kalla. Ingen feber (37,6-38,2 grader)

Vi har en veterinär i stallet som har kollat henne och hon har bänt, klämt och haft sig men kan inget hitta.
Hovslagaren har kännt på hoven med tången och hon reagerade möjligtvis liiiite för tryck på yttersidan. Men eftersom hon inte blivit sämre under de här dagarna trodde inte hovslagaren än så länge på en hovböld men det kan ju hända att det är det ändå.

Hon är idag onsdag lika halt som i måndags. Idag satte vi henne på Finadyne-kur för 4 dagar framåt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra? Hon har ju inte blivit bättre trots total vila i box respektive liten sjukhage.

Ska jag vänta och se hur hon blir efter de här 4 dagarna med Finadyne? Eller ska jag åka till klinik ändå?
Blir hon inte bättre trots Finadyne åker jag ju med en gång men det hade ju varit "skönt" att slippa åka.
Men jag oroar mig så himla mycket över vad det kan vara eftersom vi inte hittar något självklart fel :(

Hur hade du gjort? Har du några bra råd?

Jag har en film som inte visar så bra. Den är tagen på stallgången när hon går runt runt bara. Men jag kan slänga hit den ändå även om den inte visar så bra.
http://smg.photobucket.com/albums/v469/CallMeAce/filmer/?action=view&current=kakanhaltar.flv

Sv: När skulle du åkt till klinik?

Oj, jag glömde tillägga att idag var hon varm i hela högerbenet för första gången. Det har hela tiden varit värst när hon ska svänga åt höger.

Jag hade åkt på en gång. Min förra ponny, som numera är pensionerad hos sin gamla ägare, första gången hon blev halt (kotledsinflammationer) åkte vi in på en gång. Vi bokade tid samma dag hon blev halt. 2 dagar senare visade det sig då att hon fått kotledsinflammationer och dom har vi jobbat med från april - september, sen fick hon bli pensionerad med tanke på hennes ålder osv endå.

jag tycker defenitivt att du ska åka in på en gång. det är ju bättre att veta säkert än att gå runt och låta hästen ha ont och undra..

Jag hade ringt till kliniken och försökt få en tid, har du sen tur har hon blivit bra innan du har tid och då kan du ju avboka. Hellre en gång för mycket än för lite

//Sussi - som har färskt i minne pållens kotledsvrickning, kan inte förlåta mig själv för att jag inte åkte till klinik tidigare utan trodde att det skulle hjälpa med vila

hur yttrade sig den kotledsvrickningen? blev hästen inte alls bra av vila?

jag vet en som tar o ringer kliniken imorgon iallafall <--------

Bra att du tänker ringa! Jag ska inte spekulera i vad det kan vara, men fång kan ju visa sig på enbart en hov....

Skriv gärna vad vet kommer fram till och hoppas att hästen kryar på sig snart!!

Jag tycker hon ser rätt rejält halt ut.
Om veterinären i stallet inte hittade ngt känns det ju som att det är klinik som gäller,tyvärr. Om du lyckas hålla hästen lugn kan du ju testa att avvakta under Finadynekuren, men risken är ju att hon skadar sig mera om hon inte har lika ont..
Känns lite som en ledinflammation el dylikt..

Han var halt en dag när jag kom till betet i slutet på september, lindade och lät bli att rida ett par dagar, fick ut en veterinär efter 1 vecka, 3-gradig hälta och blev rekommenderad att åka till klinik med honom. Inte varm, inte svullen, inga synliga skador. Vid böjprov blev han tom bättre ett par steg när det skadade benet böjdes (eftersom han då slapp belasta det en stund). Fick tid på kliniken först efter ytterligare en vecka och han undersöktes ordentligt, led för led bedövades och vet konstaterade var problemet satt, röntgade sedan och resultatet var en självklar kotledsvrickning. Medicin och oerhört strikt vila.

Han blev lite bättre av vila men han behövde medicin också, i flera omgångar, 7 veckor i sjukhage och sedan långsamt ut i vanlig hage. När jag väl hade börjat sätta igång honom igen drog han tyvärr rejäla repor en dag i hagen och började halta igen, då konstaterade jag att jag inte kunde hålla honom tillräckligt lugn i våra små tråkiga leriga hagar så nu går han hemma hos ia_ och har det hur bra som och vilar upp sig :-) Förhoppningsvis håller han denna gången...återbesök hos veterinären 31/1 (lite mer än 4 månader efter han började halta)

En sak jag känner med att vänta tills Finadynekuren är över är att tänk om det ändå finns kvar sen och inte försvinner och tänk om jag då väntat förgäves och hon till och med blir sämre (?) :(

Jag ska iallafall ringa kliniken imorgon och fråga dom.
Är hon inte bättre imorgon bitti så vill jag helst in med en gång! (Eller hur lång tid tar det för Finadynet att verka? Det ska gå rätt fort va?

va tråkigt :( men ändå bra ju att ni är på bättringsvägen :)

Är det något långvarigt det här med min häst vet jag inte vad jag ska ta mig till....Har inte haft henne så länge. Blev arbetslös för 2 veckor sedan och hade tänkt sätta igång henne på allvar nu och tävla mer allvarligt till sommaren :(

Men jag har mycket tid över för att ta hand om henne :love:

när jag skulle middagsfodra i torsdags förra veckan stod mitt halvblod rejält halt höger bak, då va han vare sig varm eller svullen. ringde veterinären direkt som tyckte att det va bara att komma in med en gång.

tog 4 plåtar på hasen då han börjat svullna och värmde något, men inget hittades. fick finadyn 2 ggr/dagen i 5 dagar. igår(sista dagen på finadynet) va han fortfarande halt, vissa dagar har det varit mer andra mindre. han står på boxvila och går i sjukhage 4*4 m. har gjort ett uppehåll i dag med finadyn men ska fortsätta i morgon på en ny 5 dagars kur. på tisdag åker vi till kliniken igen.

när någon av hästarna är rejält halt åker vi till kliniken direkt, det kan ju vara så mycket. har även åkt in med ohalt häst om det varit gallor som "dykt upp" oförklarigt. eller om något annat "inte stämt", bättre att söka en gång för mycket än för lite.

hoppas det löser sig för er

Senast ändrad av en moderator:

Du kanske redan har åkt in, men en sak som kan göra en häst rejält halt är sömstick. Är den nyligen skodd? Det kan också komma in en liten sten under skon och trycka på hoven som gör hästen rejält halt. Jag hade plockat av framskorna (hon var ju varm i båda framhovarna).

Jag hade åkt in på en gång som de andra skriver. Min häst var diffust halt 1 dag och stel i ena bakbenet. Varm till och från i en vecka och lite stel så beslutade jag mig för att åka in. Det visade sig vara knäledsinfalmmation i ett bakben med belastningsskada i båda frambenen. Nu är det ca fem veckor sen vi åkte in första gången han går fortfarande i sjukhage och får skrittas ca 45 min/dag.

Lycka till!

hej . Min häst hade Kotledsinflammation nyligen hö fram , å då gick han ungefär som din gör . Men som sagt , Det kan ju finnas hur många som helst orsaker till att en häst haltar =( . Lycka till med din häst å jag hoppas att det verkligen inte e ngt allvarligt ! Jag vet ju hur orolig man blir =( .

I och med att finadynet har lite smärtstillande egenskaper så kan det hända att den dämpar smärtan och lindrar hältan under pågående behandling.
Har du dock inte en avsevärd förbättring inom 3 dagar efter pågående behandling så skull jag åkt in direkt den 4e dagen.
Iofs så beskriver du din häst som rejält halt - frågan är om jag inte skulle åkt in direkt ändå, om hovböld kan uteslutas?

Är man osäker och ängslig så är det bästa att ringa till en veterinär och rådfråga, och sedan ta beslut där efter.

En sådan hälta som din har kan ha kommit av mkt, ex streckning, vrikning, hovböld osv.
Men som sagt är du osäker över hur du ska göra med din häst så gör du rätt i att ringa till en veterinär.

*KL*

*uppdatering*

Jag började ge henne Finadyne igår kväll och då haltade hon som hon gör på filmen. När jag kom sen på morgonen var hon ohalt! Trodde inte det skulle gå så fort med det smärtstillande men tydligen.
Ringde iallfall kliniken och de tyckte efter min beskrivning och eftersom jag har en veterinär i stallet att jag skulle avvakta tills kuren av Finadyne är klar och se om hon börjar halta igen. Då ska jag åka in.

MEN (och detta är ett av världens största men)
när jag kommer ut till stallet och ska hämta in min tjej från sjukhagen vid tvåtiden så har hon kolik! Den började sakta men blev sen värre. Så då ringde jag kliniken igen och var lite hysterisk :D men de lugnade mig med att jag skulle låta vår veterinär i stallet kolla på henne först och sen kontakta dom igen om det blev ännu sämre.

Så vår veterinär kom ut efter jobbet o kollade henne och det är inte så allvarligt. Hon har fått kramplösande o så. Ska ut till stallet om en stund igen o så lär jag ju få åka dit några gånger i natt med.

Men va fasen! När hon är halt och står på strikt boxvila så går hon o får kolik så jag MÅSTE röra på henne!!!
Ja herregud men va gör man liksom. Det är ju viktigare just nu att hon blir frisk från koliken!

min lilla skrutt :(

I bland så kör saker ihop sig.
Jag hoppas att koliken släppte fort för din dam i går.
Hältan får liksom komma i andrehand.
Och visst känns det lite bättre efter att ha ringt och rådfrågat en veterinär, man känner sig lite tryggare då man vet hur man ska göra.

Får hoppas att pållen din snappt kryar på sig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka