När skaffa hund?

Trasdocka

Trådstartare
Jag känner mig ytterst förtvivlad. För tillfället så studerar jag heltid på universitet och därefter blir det dags att jobba...
Jag har ett år kvar med 2-3 kurser släpandes. När kommer tillfället då man kan skaffa hund? Jag vill gärna ha en aktiv ras. Framtiden känns så fängslande, jag vill anpassa min skola och mitt arbete efter mitt liv, inte tvärt om...

Någon som har suttit i samma sits eller har lust att berätta när du skaffade din första egna hund?

Om jag skaffar en hund så får jag inte bo kvar hemma (Är f.ö. trött på det då det är massor av negativitet hela tiden, men älskar min familj såklart.)

Jag känner mig tokig som bara längtar efter en egen hund att spendera min tid med istället för att sitta framför datan på fritiden... Vet inte vad jag ska göra :(

Ursäktar för mitt patetiska inlägg, känner mig hopplös och tack för att du läste.

Jadu, jag skaffade hund under studietiden. Läser på distans 100% och jobbar 75%. Finns tid med hund även fast jag inte har mycket tid sedan till annat men det är ju självvalt.

Men det låter väl som att när du flyttat hemifrån är det läge att börja fundera på hund. Då vet du dessutom hur möjligheterna ser ut för passning av hund. Kommer du bo nära jobbet, finns hunddagis på din ort, har du någon släkting som kan rasta? Känns som att sådana frågor måste vara lösta för att det ska kännas rimligt.

Jadu, jag skaffade hund under studietiden. Läser på distans 100% och jobbar 75%. Finns tid med hund även fast jag inte har mycket tid sedan till annat men det är ju självvalt.

Men det låter väl som att när du flyttat hemifrån är det läge att börja fundera på hund. Då vet du dessutom hur möjligheterna ser ut för passning av hund. Kommer du bo nära jobbet, finns hunddagis på din ort, har du någon släkting som kan rasta? Känns som att sådana frågor måste vara lösta för att det ska kännas rimligt.
Ja det är sant, tack så mycket för din input. Hade du hundvakt under tiden du jobbade?

Jag skaffade min första egna hund när jag precis skulle fylla 19 .
Och jag tror det är en livstil som antingen passar eller så passar den inte.
Man blir bunden, man får anpassa sig efter hunden helt klart.
Har min intresset löser det sig oavsett jobb , plugg.
Annars är nog hund mest en börda.
Funkar inte att jobba heltid och ha tio olika hobbys.
Har man hund får man ägna fritiden åt den i första hand.

Blir man hud nörd brukar man även umgås främst med andra hundnördar :)

Du förenklar oerhört för dig själv om du skaffar en mindre enkel hund när det gäller att hitta hundvakt :)

Jag har sambo som jobbar andra tider än mig så vi behöver bara ha hundvakt när jag har campusveckor och då bor hon hos sin uppfödare (utan henne hade det inte gått).
Vilken bra uppfödare :D nice!

Jag skaffade min första egna hund när jag precis skulle fylla 19 .
Och jag tror det är en livstil som antingen passar eller så passar den inte.
Man blir bunden, man får anpassa sig efter hunden helt klart.
Har min intresset löser det sig oavsett jobb , plugg.
Annars är nog hund mest en börda.
Funkar inte att jobba heltid och ha tio olika hobbys.
Har man hund får man ägna fritiden åt den i första hand.

Blir man hud nörd brukar man även umgås främst med andra hundnördar :)

Du förenklar oerhört för dig själv om du skaffar en mindre enkel hund när det gäller att hitta hundvakt :)
Ja precis, det är lite som att äga en häst - det blir en livsstil helt klart. :D (som du skrev.) Tack för tipset med storleken förresten, har inte tänkt på det så mycket. :)

Vilken bra uppfödare :D nice!

Ja precis, det är lite som att äga en häst - det blir en livsstil helt klart. :D (som du skrev.) Tack för tipset med storleken förresten, har inte tänkt på det så mycket. :)
Har man haft egen häst är hund lätt som en plätt :D
Ja stora hundar kan vara svårt att hitta hundvakter åt.
Det vet jag själv som har både små och stora och de små slåss nästan hundvakterna om:)

@Trasdocka hon är guldvärd :love:
Har hund med bibehållen avelsrätt så det är bra att hon känner sig hemma hos henne och hundarna där också :) Vi vinner båda på det (jag får hundvakt och hon känner hunden väl i val av hane sedan)

Har man haft egen häst är hund lätt som en plätt :D
Ja stora hundar kan vara svårt att hitta hundvakter åt.
Det vet jag själv som har både små och stora och de små slåss nästan hundvakterna om:)
Hahaha :love:

@Trasdocka hon är guldvärd :love:
Har hund med bibehållen avelsrätt så det är bra att hon känner sig hemma hos henne och hundarna där också :) Vi vinner båda på det (jag får hundvakt och hon känner hunden väl i val av hane sedan)
Låter toppen för båda sidorna då :up: Snyggt. :D

Jag var 23 när jag skaffade min första hund. Då körde jag budbil och kunde ha med mig hunden på jobbet varje dag.
För mig var det viktigt att kunna ha hunden med mig jämt. Ser ingen mening med att ha hund om man måste lämna bort den till någon annan varje dag.
Idag har jag ingen hund, men tre hästar, och jag kan ärligt säga att hunden krävde oändligt mycket mer tid och engagemang än hästarna.

Idag har jag ingen hund, men tre hästar, och jag kan ärligt säga att hunden krävde oändligt mycket mer tid och engagemang än hästarna.

Tycker du? O_o Så olika det kan vara. När jag hade häst var jag aldrig hemma innan 21 för att stallet skulle fixas efter jobbet + rida. Var dessutom alltid fattig :rofl: Nu går det fortare att åka till tävling, mer pengar och är hemma på kvällarna efter som att träningen kan göras hemma inne eller i trädgården.

Det beror nog på att hunden var med mig 24 timmar om dygnet. Allting skulle anpassas efter hunden.
Hästarna däremot går här hemma på gården i lösdrift med en storbal i hagen. Jag går ut och pysslar/rider när jag vill, resten av tiden klarar de sig alldeles utmärkt utan min närvaro. Jag ser dem genom fönstret. Med det menar jag inte att jag inte bryr mig om dem, men jag kan ta 10 minuter här och en timme där, det spelar ingen roll. Jag kan komma och gå som jag vill, de är nöjda ändå. Hunden ville ha mer uppmärksamhet. :)

Det beror nog på att hunden var med mig 24 timmar om dygnet. Allting skulle anpassas efter hunden.
Hästarna däremot går här hemma på gården i lösdrift med en storbal i hagen. Jag går ut och pysslar/rider när jag vill, resten av tiden klarar de sig alldeles utmärkt utan min närvaro. Jag ser dem genom fönstret. Med det menar jag inte att jag inte bryr mig om dem, men jag kan ta 10 minuter här och en timme där, det spelar ingen roll. Jag kan komma och gå som jag vill, de är nöjda ändå. Hunden ville ha mer uppmärksamhet. :)
Yeah, det beror helt på hur man har hästen. Vad mysigt med en lösdrift utanför hemmet. :love:

Det du kan göra redan nu är ju att kolla om det finns någon som behöver hundvakt, behöver hjälp med hundrastning eller liknande. Vill du "bara" komma ut och ta promenader kan det dessutom finnas folk som vill ha hjälp med just hundmotion när de själva inte orkar, är sjuka eller liknande. På så sätt kan du få mer hundvana, få lära känna olika typer av hundar och få så bra koll som möjligt kring vad du själv vill ha för hund senare.

Du kan också räkna på vad det skulle kosta att ha olika typer av hund, besöka olika typer av hundaktiviteter (brukar gå utmärkt att vara publik vid tävlingar, följa med på rasträffar och liknande även som hundlös). Dessutom kan du börja spara pengar till hund, och är du säker på hundras kan du börja kolla efter en bra uppfödare!

När du sedan pluggat klart och vet hur det blir med jobb och annat, skriv då upp hur mycket tid du lägger på olika saker och hur mycket tid hunden kan få. Blir det för mycket ensamtid så kollar du även upp vilka alternativ det finns till hunddagis, hundvakt och liknande. När allt det är gjort, då kan du kolla vilka raser som skulle älska det liv du kan erbjuda och sedan skaffar du en hund av den ras som verkar passa bäst :)

Jag tycker tvärtom, hund är enkelt att ha med sig den bara hänger på och är där man är.
Hästar kan man aldrig ta med sig eller åka ifrån en hel dag .
Och har man dom inhyrda måste man åka iväg till dom.
Hunden är där man ör oavsett om man vill ligga inne och slappa en dag, är sjuk eller ska åka iväg på utflykt.

Det du kan göra redan nu är ju att kolla om det finns någon som behöver hundvakt, behöver hjälp med hundrastning eller liknande. Vill du "bara" komma ut och ta promenader kan det dessutom finnas folk som vill ha hjälp med just hundmotion när de själva inte orkar, är sjuka eller liknande. På så sätt kan du få mer hundvana, få lära känna olika typer av hundar och få så bra koll som möjligt kring vad du själv vill ha för hund senare.

Du kan också räkna på vad det skulle kosta att ha olika typer av hund, besöka olika typer av hundaktiviteter (brukar gå utmärkt att vara publik vid tävlingar, följa med på rasträffar och liknande även som hundlös). Dessutom kan du börja spara pengar till hund, och är du säker på hundras kan du börja kolla efter en bra uppfödare!

När du sedan pluggat klart och vet hur det blir med jobb och annat, skriv då upp hur mycket tid du lägger på olika saker och hur mycket tid hunden kan få. Blir det för mycket ensamtid så kollar du även upp vilka alternativ det finns till hunddagis, hundvakt och liknande. När allt det är gjort, då kan du kolla vilka raser som skulle älska det liv du kan erbjuda och sedan skaffar du en hund av den ras som verkar passa bäst :)
Tack så mycket för tipsen. :bow:

e
Tycker du? O_o Så olika det kan vara. När jag hade häst var jag aldrig hemma innan 21 för att stallet skulle fixas efter jobbet + rida. Var dessutom alltid fattig :rofl: Nu går det fortare att åka till tävling, mer pengar och är hemma på kvällarna efter som att träningen kan göras hemma inne eller i trädgården.
eller hur :D
När jag hade EN häst hade jag aldrig tid eller råd med annat än hästen.
Nu har jag fyra hundar och visst tar dom tid, men absolut inte på samma sätt.
Jag hinner även gå på gym. Träffa vänner. Och rida. Utan problem , även om hundarna är nummer ett.

Fast man blir ju mer bunden av hunden. Jag har nu min ponny på lösdrift och bor 200 mil bort och han kostar lika mycket som när jag bodde 2 mil ifrån stallet.. Man behöver inte ut och rasta hästen, tänka på att skaffa någon som passar hästen om man är borta en dag osv.

Sen kan man absolut ofta ta med hundarna på ett annat sätt. Men det är enligt mig generellt mer pyssel med hund.

Jag upplever också att hundarna generellt tar upp mer av vardagen. Även när jag hade hästen uppstallad så 'räckte' det ju med att åka upp två gånger om dagen, och har man dem hemma eller på lösdrift? Well, då är det skitenkelt! ^^
Man får inte alls det där ständigt dåliga samvetet och pusslandet - när kusen väl är ute i hagen och så länge där finns mat och vatten är den ju rätt nöjd där utan mig så att säga.
Men jag uppskattar samtidigt att hundarna är betydligt lättare att ta med vid flytt och resor och dessutom betydligt billigare i drift. ;)

Till TS

Det som man framförallt ska ha klart för sig är att det är en livsstil. Allt måste anpassas efter hunden och beroende på hund så blir livet enklare eller svårare. Om du inte vill tävla och träna något specifikt utan ha en sällskapshund så är det enklare med små enkla hundar som generellt är lätta att hitta hundvakt åt och är lättare att ta med sig till folk. Men det där är ju en smaksak :)

Sen ska man ju såklart ha hundvakt och saker löst när man skaffar hunden. Men den lever ju förhoppningsvis i 10-15 år så det viktigaste är väl egentligen att man är beredd på att livet alltid måste anpassas efter hunden vad gäller jobb, flytt, övriga intressen osv. Sen kan ju skit alltid hända tyvärr.

Men det är helt underbart att ha hund :D Allt man får igen är värt eventuellt pusslande, det blir snabbt en del av livet och lika självklart som vad som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 789
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar