när ska ni "brodda av" hästen?

Z

Zandora

Funderar lite på om man ska byta till sommarskor nu i april..
Eller är de för tidigt? Kanske man ska ha vinterskor å så ta bort broddarna sen?
De är knappt någon snö kvar här, men kan va isfläckar på vägarna..
Vad ska ni göra?

Sv: när ska ni "brodda av" hästen?

Nu bor jag i skåne så jag firade våren o alltså plockade av snösulorna sist jag skodde, den 1 mars.
Broddarna kommer jag inte att plocka av då han gått broddad sen april förra året, och det kommer han att fortsätta med, dock nu med lägre, typ 5 mm isbrodd.

Vad är en vintersko för dig? Om det inte är nån större skillnad mot de andra mer än broddarna så hade jag behållit dem och broddat av när isen är borta. Är det större skillnad så hade jag tagit "sommarskor" nu och undvikit isfläckarna helt enkelt.
Nu måste det ju blir vår smart tycker jag..

Hmm..ok, nu är de väl som så att ja inte är så bra på skor! Min häst har just nu travskor! Mer än så vet ja inte :(

Har ni ingen snö kvar, och det inte är troligt att det kommer att snöa i era trakter igen så kan man skippa snösulan redan nu. För att vara på den säkra sidan kan man alltid sko med 4-broddshål så man kan ta på/av brodden vid behov.

Här nere i stockholm har vi redan plockat bort allt som har med vintern att göra :bump:

Jag kör med broddhåls-skor året om för att kunna brodda på inför tävlingar på gräs eller maraton (körning). Hästen ska skos idag och jag vill helst ha sulorna på en omgång till, aprilväder i ume... Men hovslagaren var lite emot det. Andra sidan vill han aldrig he på dom.

Jag skodde om 27 mars, dvs i tisdags. Plockade bort snösulorna utan minsta betänketid. Det kan komma snö igen, men det är värre de trycker in gegga under sulorna än får styltor några dagar.

Broddmässigt har jag broddat ur en helt, de två andra går med brodd i, men de kommer broddas ur idag. Är frost på mornarna än, och isfläckar i skogen. Men vägarna är fina, hagen är helt bar och jag tar helt enkelt och chansar. I absolut värsta fall får jag stå och peta broddhål och brodda i (har fyrhålsskorna kvar). Annars kan man ju ha blindbrodd i, men de slits så förbannat när det är barmark så jag hoppade över det i år.

lät inte dumt med barmark...

Hovslagaren kom ut och spikade på sommarskorna på mitt Ardennersto igår. Snacka om att hon tyckte det var sköt att slippa sina 16 stycken, halvtums broddar!

:d Det är väl sådär lagom nu i April!

Bor i östergötland och har inte haft en isfläck sen 1 mars. Broddarna åkte av för länge sen. snösulor har jag inte haft denna snö-lösa vinter över huvud taget.

Jag plockade av allt i söndags (igår) snösulor, drodd och vinterskor. Nu är det sommarskor utan broddhål som gäller. tror knappast de kommer mer snö här där tussilago och snödroppar blommar för fullt. Det var länge sen de va speciellt kallt.:cool:

Bor i Dalarna och har bytt till sommarskor. Det är någon enstaka metersisfläck på några skuggiga ställen, men det försvinner väl snart.

Jag bor ju i närheten av dig och jag ska sko om mina hästar på onsdag, med vinterskor och brodd... Jag var fundersam när jag pratade med hovslagaren, men efter dagens ridtur i skogen, så tycker jag att jag har fattat rätt beslut. I skogen var det bara snö och is, lite granna barmark hade tinat fram, fläckvis. Alla vägarna är bara, precis som du säger, men det beror ju på var du har tänkt att rida. Jag tänker ta ur brodden när det är isfritt överallt.

Jag ska också sko nu i veckan. Sulorna åker av, men brodden får nog sitta kvar ett tag till, för vi har ganska mycket is kvar på våra skogsvägar. Det är ju ganska lätt att plocka av broddarna om allt försvinner också!

Det var flera veckor sen jag plockade av broddarna, här var det ett bra tag sen snön och isen försvann.

mina vart sommar skod nu den 29/3 får skritta om man möter på några isfläckar. om du har kvar vinterskorna utan brodd har du otur då så kan skorna gå sönder i brodd hålen.

mina vart sommar skod nu den 29/3 får skritta om man möter på några isfläckar. om du har kvar vinterskorna utan brodd har du otur då så kan skorna gå sönder i brodd hålen.

Det där anser jag är en överskattad risk sålänge skorna inte blir väldigt nedslitna. Har genom åren haft tre skor som gått sönder i broddhålen i tån (skon går av helt enkelt, genom broddhålet). Samtliga har varit på skor som varit väldigt nednötta, endera för de i ärlighetens namn kanske lagts om 'en gång för mycket', eller för att hästen börjat röra sig mer/ridas mer iom 'våren' och slitaget då ökat. En period la jag tåsvets på alla fyrhålsskor, och aldrig nånsin problem med att de gick sönder. Inte heller sålänge man inte lägger om skor som är för slitna.

Så visst det KAN hända, men det är inte så att det händer helt apropå, utan oftast (alltid?) på väldigt nedslitna, tunna skor.

Jag bor ju i Skåne och här är det inte så stor risk för isfläckar längre. Visst kan det komma ett bakslag för våren, men det blir i så fall inte så långvarigt.
Hovis var här i förrgår och plockade av bakskorna på Besten och Mixen eftersom vi tyckte det var läge att släppa ihop dem och unghästen. Igår hade Besten satt en framsko i hagen, och idag var det Mixen som själv underlättat för hovis :D
Hovslagaren kommer tillbaks inom en vecka, och då är det sommarskor som gäller för de två ridhästarna. Unghästen får gå barfota en tid till.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: Amk
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka