När ska man släppa på nätterna?

Sv: När ska man släppa på nätterna?

Sitter just nu och oroar mig... pållarna går ute 5e natten nu och det har varit ihållande regn sen kl13, ca 14 grader... inga täcke och bara några få träd i hagen, dock relativt vindskyddat.
Sitter o funderar på om jag ska ta fram regnstället och cykla o ta in dem ikväll... men det är ju inte direkt kallt, bara det att de lär va blöta hela natten... :cry:

Mina hästar (arab o shettisar) har gått ute dygnet runt sen början på mars.

Våra 3 hästar har gått ute dygnet runt sedan april. De verkar trivas utmärkt. Jag brukar vänta tills det är plusgrader på natten. (fast hästarna skulle troligvis inte bry sig ett dugg om att vara ute även om det var lite minus om nätterna)

Våra har varit ute sedan början på maj, har bara tagit in dem en stund på dagen så de fått torka, och när det var varmt fick de vara inne en stund mitt på dagen.

Jag slängde ut mina maj -06 och ingen har dött än. Det finns täcken och mat i form av hö/bete. Räcker inte betet så är det ju bara att stödutfodra på nätterna. Och jar bor lååångt norrut.

Håller med! :bow:

Bor också i Norrland, och har haft mina hästar i 4 resp. 3 år (skaffade inte bägge samtidigt)
.. så... Stoet har gått ute i sammanlagt... 6 år.. dygnet runt (2 hos förra ägaren, 4 hos mig),
och herrn ifråga har gått ute i 3 år till hösten :)
Dygnet runt, vinter som sommar - med massa hö, gräs , ligghall
och om det absolut är nödvändigt - täcke. Jag drar väl täckesgränsen nånstans vid.. 20 minus...
Eller om det är snöyra eller spöregn - de kan bli rätt stela o frusna annars. Men så är stoet också 24 och vallacken är sned och spänd i kroppen -
så jag tycker att jag har belägg för att lägga på täcken ibland ;)

/ M

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar