När ska man kyla/värma benen?

Ämelie

Trådstartare
blev insiprerad av andra tråder, men ville utveckla lite...
När kyler ni eller värmer benen på era hästar?
Och någon som vet vilka effekter det ger? och när man egentligen bör kyla/värma?

Efter jag hopptränat så kyler jag alltid benen med vatten och kylslangar. Sedan då benen torkat lindar jag med stallbandage....

:bow: :bump: :bow: :bump: :bow:

Sv: När ska man kyla/värma benen?

Kyla gör man direkt efter hårda träningspass för att blodkärlen ska dra ihop sig, för att minska risken att eventuella skador uppstår.
Sedan värmer man (lindar) för att öka blodgenomströmningen.

Så du gör rätt som kyler först och lindar sedan. :)

När jag jobbade med tävlings hästar så kylde jag alltid direkt efter snabbjobben, sen la jag på kyllera med tidningspapper, bandageunderlägg och bandage. isbalsam på bakknäna. Dagen efter linimet runt om med bandageunderlägg och bandage, liniment även på baknäna.

efter tävlingen så fick dom kylera, blött tidningspapper, bandageunderlägg och bandage. isbalsam på baknäna. Dagen efter på morgonen så blev dom ställda på kyl i 20 min och på em fick dom värmelera, plast bandage underlägg och bandage, värmelera och plast på baknäna.

vilken tur... Hennes ägare har gjort så i alla tider och nu så är hon 17år gammal och fortfarande en aktiv tävlingshäst, så det kanske hjälper iaf... eller så är hon bara en frisk och hållbar häst :)

bra tråd :)
jag undrar om de finns värmande linement och kylande liniment? elelr ahr alla liniment samma effekt å i såfall villken?

om man inte vill ha hästen lindad på natten efter arbete för att den gr på bete på nätterna.. hur gör man smidigast då för att värma efteråt.?

:)

Jag har ett liniment som heter ice blue, det ska första ha kylandeverkan och sedan ska det öka blodgenomströmningen (enligt förpackningen)...

antar att du vill slippa linda pga. av skaderisken... Fast eftersom hästen går på bete efter träning så rör den sig ju mycket och håller på så sätt igång cirkulationen själv (jämfört med en häst som ställs in i box på natten)

Bara lite tankar och funderingar :bow:

Gäller det en skada kyler man på en akut skada för att undvika blödningar (om man värmer kan man förvärra blödningen) och lindra. På en gammal skada värmer man för att öka blodgenomströmningen och påskynda läkningen.

Vid träning gäller som sagt kyl först värm sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 179
Senast: Takire
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar