När ska man ge upp? (långt)

Sv: När ska man ge upp? (långt)

Vad bra att det känns bättre!

Jag tänkte på några saker nu när jag läste igenom vad som skrivits sen sist vi konverserade.

Du skrev att du fått fobi för träd pga en annan häst som skenat. Det kan ju vara så att din rädsla smittar av sig på din andra häst också. Du kanske inte tänker på det själv ens, men hästar är väldigt känsliga djur som uppfattar även pyttesmå saker. Det i kombination med att något hände en gång, tex att hon hoppade till för ngt, kan ha påbörjat en ond cirkel hos er.

Jag skulle fortsätta precis som du gör nu. Ut och promenera tills du känner att hon lyssnar på dig. Jobba henne en bit ifrån stallet med att ställa henne stilla. Går hon bara så vänta ut henne tills hon stannar. Efter några veckor ta sadel på henne och sitta upp och sedan hoppa av och fortsätt promenera. Gå gärna samma runda så att ni blir trygga.

Jag tycker dock att du ska vara ngt försiktig med att bara ha henne bakom dig hela tiden. Tanken är att du ska kunna ha henne på den position du vill ha henne, tex tre meter framför dig. Det är även bra för hennes självförtroende om hon får gå först och kolla läget, eftersom det är detta hon ska göra när du sedan rider henne.

Använd gärna en längre lina när du promenerar, då kan ni hålla ett bra avstånd till varandra och hästen brukar lyssna bättre. Du har även en större chans att hålla henne ifrån dig om hon skulle hoppa till för ngt eller dra iväg åt andra hållet.

Lycka till, det kommer att gå bra!

Som rubriken lyder, när ska man ge upp?

Jag har haft flera trådar här om mitt fjordsto - 01, som inte klarat av att vara ensam.

Efter många om och men har vi börjat träna henne att vara ensam och att bli riden ensam. Ibland får vi med oss min syster på den andra hästen och då går det jättebra att rida min Selma.

Men nu, den senaste tiden har hon blivit allt mer "farlig" att rida ut på ensam. Det börjar med att hon "fryser" fast i marken, som om hon ser nånting läskigt. Sen blåser hon upp sig, och så fort jag försöker få henne att gå framåt, backar hon. Gör jag halt då och försöker rygga henne blir hon förbannad och slänger upp huvudet. Jag har martingal på henne, eftersom hon slår upp huvudet i ansiktet på mig.
Så fort jag försöker få henne att gå framåt backar hon tills hon slänger sig runt och står vänd hemåt.
Vänder man på henne då, fortsätter hon backa och slänger sig runt så man kan få hålla på så i minst 30 minuter innan hon kan ta ett steg fram. Sen börjas det om igen.

I lördags när jag var ute och red henne så gick hon hur bra som helst och jag tänkte precis vända hemåt då hon slänger sig åt sidan och börjar tjafsa. Då var det bara att få henne framåt innan jag vände, eftersom jag vill inte att hon ska tro att hon vinner över mig.
Jag stod där i minst en halvtimme och bråkade med henne om att ta ett steg framåt. Till sist gav hon upp och gick framåt, vi vände efter ca 5 steg och då blev det full fart hemåt, så jag gjorde många halt-skritt övergångar för att få henne att lyssna på mig.

Efter att jag gjort halt en gång gav jag henne eftergift, klappade på halsen och sa: Duktig flicka med ljus röst. Då ställer hon sig rakt upp på bakbenen och jag känner hur hon är på väg att slå runt, vilket skulle innebära att hon skulle ramla rakt över mig, och min rumpa lättade ur sadeln medan jag försöker sitta kvar. Då går hon ner igen, hur lugn som helst.
Jag hoppade av direkt, tog mobilen ut fickan och ringde efter mamma som fick komma och hämta mig och hästen, sen bröt jag ihop totalt.

Ska jag ge upp hoppet om att göra henne till en någorlunda bra ridhäst? Vad skulle du/ni ha gjort i detta fall?

Hej där!

Jag har tidigare haft en riktigt besvärlig Nordis, hon var trevlig att rida men riktigt jobbig på andra sätt.
Det jag skulle rekommendera dig är att börja om med din häst, något gör att det blir fel. Nu har jag inte läst det alla svarat så du kanske får ett dubbelsvar här. Kolla om hon har ont någonstans, det låter mer som det är skallen det sitter i men dubbelkolla...är hon varm eller ger svar om du klämmer på henne...känn igenom och tryck överallt. Hur gammal var hon? Växtvärk? Något med tänderna? Sådant kan påverka en häst på alla möjliga sätt...såg inte om du skrivit åldern.
Om du inte hittar något fysiskt så får du börja jobba med knoppen på henne....har du rundkorall? I så fall in med henne där, vad gör hon om du svänger ett grimskaft och skickar iväg henne? Löslongera henne där inne och byt varv...var aktsam på hennes signaler...blir hon förbannad? När hon börjar snegla mot dig och sänka huvudet lite och gärna tugga då har hon fattat att du begär något av henne och börjat fundera över detta. Sluta då att driva och vänd sidan till henne...låt henne söka kontakt och komma och skiter hon i dig och börjar påta med något annat så sätter du fart på henne igen.
Sedan skulle jog jag ta på henne repgrimma och träna henne att backa och stanna när du leder runt henne...rent för att markera dominansen...här är det du som bestämmer hur ni ska gå. När detta flyter på bra så börja promenera med din häst, gör det trevligt...låt henne aldrig gå framför dig utan med huvudet/bogen vid din axel. När du stannar så ska hon stanna....Först när hon är trygg att gå med dig när du leder henne så kan du rida...när du är på marken har hon mer stöd av dig än när du sitter på henne.

Men överväg noga varför du vill ha just denna häst när du kanske kan få tag på en trevlig som fungerar bättre.

Jag avråder stark från att du rider henne tills du har god koll på henne från marken, som det nu verkar vara kan det gå mycket illa och det vore ju hemskt om du skadade dig. Ett alternativ är att du sitter på henne och någon annan leder...är det ren otrygghet det handlar om så kanske detta känns bättre för henne än om du rider ensam men jag tror att det kan vara ren trots från hästens sida.

Lycka till:bump:

Ja, nu känns det mycket bättre, nu när hon börjat lyssna på mig.

Jag vet att min rädsla smittar av sig, men jag kommer nog aldrig glömma smällen även om jag varit med om mycket värre olyckor, så är det den olyckan som sitter på näthinnan när jag blundar. :( Men jag försöker verkligen tänka på annat när jag blir upptryckt mot träden.

Går hon såhär bra när jag leder henne tänker jag aldrig rida henne igen :angel: Nejdå, jag skämtade bara men jag ska definitivt leda henne tills den dag hon kan gå före mig och ändå vara lugn och inte försöka vända hemåt.

Jag tänkte använda longerlinan nästa gång, så det blir som ett långt koppel åt henne.

Tack för tipsen! :)

TILLÄGG: Jag kanske ska tillägga att jag trots alla mina avramlingar och skador orsakade av hästar aldrig varit rädd för att rida eller för hästar, men när jag ska rida henne då får jag en liten klump i magen. :o Jag tänker inte på det när jag sitter på henne, men varje gång jag hoppat av henne efter att ha ridit har jag varit lite skakis i benen. Kanske därför hon reagerat som hon gjort? :(

Men du satt väl av?

Som jag förstår av dina inlägg så arbetade du din häst från marken.

Och alla hästar går inte förbi ändå, som du skriver. Man får gå hem och göra ett försök en annan dag.

Och det där med att sucka och dra djupa andetag, det kan jag skriva under att det fungerar. En trygg individ andas långsamt och lugnt och det känner hästen.

Men ibland undrar jag om vissa individer någonsin blir lämpliga att rida ut på ensamma. Red en gammal träig halvblodsmärr ett tag för många år sedan och hon var hemsk! Tittade o stannade hela tiden. Kanske hade det fungerat bättre idag med den kunskap man har nu.

Jodå naturligtvis satt jag av. Tyvärr fryste han fast även om jag var ute och promenerade/tömkörde med honom.

Det jag vet är att han bodde på samma ställe från föl tills han var 4.5 år, då jag köpte honom. Så när jag tog honom trodde jag och de flesta med mig att han var i värsta trotsåldern. Han var då "bara insutten" så jag tog det varligt med honom och jobbade mkt från marken.

Min psykologiprofil på pållen är ungefär att när han blir upprörd så slutar han lyssna utan sluter sig i sig själv och allt adrenalin kopplas på för fullt. I det läget om jag går på honom ökar jag på adrenalinnivån och så exploderar han. Nu har jag lyckats komma till den nivån att jag kan (oftast) styra hans adrenalinnivå genom hur jag beter mig. Men jag tror aldrig han kommer att bli en kolugn häst i alla lägen.

Men som sagt det är bra att jobba en sådan häst för inga, i mina ögon då "vanliga" metoder, var tillämpbara utan jag var tvungen att vidga mitt kunnande. Samt att alla andra hästar man rider/tränar går lekande lätt!

Hej

Hon är född 01. Jag har kollat så all utrustning sitter rätt (har gått sadelutprovningskurs) och har koll så allting sitter på rätt ställe och är i lagom storlek. Rundkorall har jag inte möjlighet att använda, men jag brukar löslongera henne. När jag skickar iväg henne travar hon iväg med krökt nacke men om jag vänder mig om bort från henne, då kommer hon i full fart. :love: Jag kanske ska tillägga att denna häst älskar människor, och skulle aldrig göra någon illa. Ber man henne om något i hagen blir hon aldrig förbannad, utan hon blir mer förvirrad och så är hon oerhört otålig, så hon klarar inte av att stå still på samma ställe i flera minuter. :p

Men jag ska träna lite NH med henne, och så ska jag fortsätta leda henne innan jag fortsätter med ridningen. :)

Dagens uppdatering:

Jag gick efter den vägen vi brukar rida då hon alltid bråkar. Jag tog kedjegrimskaftet och ett dressyrspö med mig utifall hon skulle flyga på mig eller nåt.

Vad har du för förhållande med/till hästen - "Flyga på dig"?!!!!

Nu låter det mer som ett förtroendeproblem än något annat och du skrev också att när din mamma var med fungerade det. Utöver att jag fakstiskt tror att hästen är orutinerad, att du gått för snabbt fram så tror jag också att hästen inte känner förtroende för dig.

Vad har du för förhållande med/till hästen - "Flyga på dig"?!!!!

Nu låter det mer som ett förtroendeproblem än något annat och du skrev också att när din mamma var med fungerade det. Utöver att jag fakstiskt tror att hästen är orutinerad, att du gått för snabbt fram så tror jag också att hästen inte känner förtroende för dig.

Alltså när hon blir rädd, då hoppar hon till och då ser hon inte om det står en person där eller inte. Hon har trampat mig på fötterna x antal gånger nu bara för att hon blivit rädd för dom förbaskade fåglarna. Förut när jag ledde gick hon böjd som en ostkrok alldeles bakom mig och då var det skönt att ha ett spö att peta lite på henne så hon gick bort från mig, jag vill inte ha henne alldeles bakom mig utifall hon skulle bli rädd. Då "flyger" hon på mig.

En häst som försöker komma undan/ slippa något som den tycker är obehagligt genom att stegra är en farlig häst. Detta beteende måste du genast bryta! Annars kan hästen få det till en vana att stegra sig så fort den blir det minsta pressad. Träna din häst först på marken och sen i sadeln genom att böja nacken på hästen. Sitter du i sadeln och vi säger ska böja hästens hals åt vänster, så börjar du med att släppa höger tygel helt så den är hängande på hästens hals. Ta tag i vänster tygel och milt be din häst böja nacken. Din hand ska du hela tiden ha vilande på ditt lår. Det ska vara ett jämt "tryck" med tygeln. Kom ihåg att det är hästen som ska ge efter för ditt tygeltag och inte tvärt om. I början kommer antagligen hästen undra vad du vill. Den kan pröva att gå runt i cirkel eller försöka dra sig ifrån ditt tryck i tygeln i stället för att ge efter. Var bara konsekvent och lugnt håll kvar ditt tryck. Så fort hästen släpper efter för ditt tryck det allra minsta så släpper du tygeln helt. Genom att överdrivet visa att hästen gjort rätt så lär den sig att ge efter för trycket i stället för att försöka fly ifrån det. När du gjort detta ett antal gånger och hästen accepterar att bli böjd i halsen i ( VIKTIGT ) båda sidorna så kan du höja pressen genom att hästen ska böja huvudet mer. Hästen ska kunna nästan vila sin mule mot ditt knä. Kom ihåg att det inte ska vara en dragkamp, utan du ska inte ha något tryck i din tygel. Du kan öva detta när/var som helst. Nästa gång din häst börjar bli spänd/ fryser fast och du känner att något är på gång så är du snabb och böjer halsen på hästen på detta vis. Hästen kommer förmodligen gå runt i cirklar. Bara håll kvar och vänta ut henne. ( Du kan bli lite snurrig..:) ) När hästen till slut lugnt står stilll och ger efter för ditt tygeltag så be den gå framåt igen. Syftet med detta är att det ska bli jobbigt för hästen att inte göra det du ber den om + att när du "knäcker" halsen på hästen så får den väldigt svårt att kunna resa sig. Framförallt ha tålamod! Det kan ta lång tid innan hästen fattar vinken. Men jag garanterar att det kommer bli en trygghet för dig varje gång du rider hästen. Du får snabbt kontroll över situationen i stället för att bli rädd och vänta på det värsta. När jag rider in hästar så är detta det första jag lär hästen innan jag sitter upp. Är hästen lugn och ger efter för trycket så kan man sitta upp. Skulle hästen av någon anledning ge sig iväg så kan man stanna hästen utan att det blir panik. Det här blev väldigt långt! hoppas du orkar läsa allt o lycka till!
Och du, din häst verkar ha en stark flockinstinkt. Hon tycker det är jobbigt och känner sig otrygg utan sin kompis.

Alltså när hon blir rädd, då hoppar hon till och då ser hon inte om det står en person där eller inte. Hon har trampat mig på fötterna x antal gånger nu bara för att hon blivit rädd för dom förbaskade fåglarna. Förut när jag ledde gick hon böjd som en ostkrok alldeles bakom mig och då var det skönt att ha ett spö att peta lite på henne så hon gick bort från mig, jag vill inte ha henne alldeles bakom mig utifall hon skulle bli rädd. Då "flyger" hon på mig.

Det är mycket viktigt att du visar gränsen mellan hästen och dig. Markera tydligt att du inte vill ha henne så nära. Du verkar tänka rätt! Hästen ska känna sig trygg med dig. Du kanske behöver visa tydligare att du är ledaren och det är dig hon ska följa. Öva med henne i obehagliga situationer. Börja med en liten plastpåse och prassla med den. Öka inte trycket förrän hästen slappnat av och sänker huvudet. Viktigt att hästen är uppmärksam på dig när du leder. Finns inga gränser på vad man kan öva med sin häst. Bara din fantasi sätter gränser! ;)

Hej där!

Jag har tidigare haft en riktigt besvärlig Nordis, hon var trevlig att rida men riktigt jobbig på andra sätt.
Det jag skulle rekommendera dig är att börja om med din häst, något gör att det blir fel. Nu har jag inte läst det alla svarat så du kanske får ett dubbelsvar här. Kolla om hon har ont någonstans, det låter mer som det är skallen det sitter i men dubbelkolla...är hon varm eller ger svar om du klämmer på henne...känn igenom och tryck överallt. Hur gammal var hon? Växtvärk? Något med tänderna? Sådant kan påverka en häst på alla möjliga sätt...såg inte om du skrivit åldern.
Om du inte hittar något fysiskt så får du börja jobba med knoppen på henne....har du rundkorall? I så fall in med henne där, vad gör hon om du svänger ett grimskaft och skickar iväg henne? Löslongera henne där inne och byt varv...var aktsam på hennes signaler...blir hon förbannad? När hon börjar snegla mot dig och sänka huvudet lite och gärna tugga då har hon fattat att du begär något av henne och börjat fundera över detta. Sluta då att driva och vänd sidan till henne...låt henne söka kontakt och komma och skiter hon i dig och börjar påta med något annat så sätter du fart på henne igen.
Sedan skulle jog jag ta på henne repgrimma och träna henne att backa och stanna när du leder runt henne...rent för att markera dominansen...här är det du som bestämmer hur ni ska gå. När detta flyter på bra så börja promenera med din häst, gör det trevligt...låt henne aldrig gå framför dig utan med huvudet/bogen vid din axel. När du stannar så ska hon stanna....Först när hon är trygg att gå med dig när du leder henne så kan du rida...när du är på marken har hon mer stöd av dig än när du sitter på henne.

Men överväg noga varför du vill ha just denna häst när du kanske kan få tag på en trevlig som fungerar bättre.

Jag avråder stark från att du rider henne tills du har god koll på henne från marken, som det nu verkar vara kan det gå mycket illa och det vore ju hemskt om du skadade dig. Ett alternativ är att du sitter på henne och någon annan leder...är det ren otrygghet det handlar om så kanske detta känns bättre för henne än om du rider ensam men jag tror att det kan vara ren trots från hästens sida.

Lycka till:bump:

Läste inte ditt inlägg förrän nu. Men jag håller med dig, bra svar!:)

Börja med en liten plastpåse och prassla med den.

Att jag inte tänkte på det. När min valack var som allra värst att rida brukar jag prassla med en ikea-kasse tills han stod med huvudet lågt, och inte brydde sig om den och nu är jag ledaren över honom, han kan till o me gå lös bakom mig utan att han försöker sticka hemåt eller gå förbi mig.. :)

Jag har skakat i en pressenning när hon stod bredvid och det var inte alls farligt tyckte hon. Jag ska ut och träna lite sånt med henne i eftermiddag. :)

Vad bra att du verkar vara på rätt spår! Lycka till!

Så jag måste alltså åka med henne ca 10-12 mil enkel resa till en tandläkare för att bara kolla igenom munnen, och se om det är något fel...
Jag åkte 18 mil enkel resa, dessutom i en av de värsta höststormarna (träd över vägen, husvagnar som kanat av osv) bara för att jag faktiskt lyckats få en tid hos den hästtandläkaren.

Det är det värt och 10-12 mil enkel resa är ju "ingenting" jämfört med vad du tacklas med nu varje dag.

Jag åkte 18 mil enkel resa, dessutom i en av de värsta höststormarna (träd över vägen, husvagnar som kanat av osv) bara för att jag faktiskt lyckats få en tid hos den hästtandläkaren.

Det är det värt och 10-12 mil enkel resa är ju "ingenting" jämfört med vad du tacklas med nu varje dag.

Jo, det förstås men jag har inget släp så jag måste hyra ett och jag är inte så van att köra släp och jag har ingen som kan skjutsa oss plus att när hon åkte hem till oss så kastade hon sig över bommen det första hon gjorde så jag vill inte åka ensam utifall hon kastar sig över bommen igen och som det ser ut nu får jag ingen med mig. :(

Men jag ska höra med hästtandläkaren om h*n har lust att komma hem till oss om man betalar extra. Då kan h*n ju kolla på min andra pålles tänder samtidigt. :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 912
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka