När ska man dra gränsen? *långt*

Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

Ang lidande för djur brukar jag ha som riktlinje att om man vet att lidandet är övergående och hunden kommer bli bättre är det oftast ok.
Min hund är tex opererad i trampdynan nu och har ont. Det kommer ju dock att gå över och hade jag inte gjort operationen hade hon fått gå med en sticka i foten tills jag avlivade henne.

I detta fall känner jag att om hunden mår bra, låt den leva. Visar den tecken på att må sämre igen känns det inte schysst att fortsätta då ingen diagnos har kunnat fastställas. Tyvärr är det ju så att medicin är en sådan vetenskap att man inte kan vara 100% säker på någonting.
Hoppas det funkar så länge som möjligt, men vänta inte för länge, du kommer ångra dig. Jag har aldrig träffat någon som sagt att de kände att de varit för snabba med att låta hunden somna in...
 
Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

Tack så mycket för era inlägg!

Ganska ofta känner jag så att folk reagerar lite när man säger att ens hund är snart 15 år, nästan som om man borde avliva den på grund av siffran. Just i dom lägena kan man få sig en tanke..

Men som du skriver så är min vovve en stålhund och jag vet att om det går att ta sig igenom detta så gör han det. Han är tålig min lilla knodd :) Nu mår han också mycket bättre, hoppar, studsar, leker väldigt mycket med sina leksaker och äter faktiskt en hel del.

En sak som jag har som riktlinje är just hur mycket han äter..som jag såg någonstans här på buke angående hästar "en häst dör inte för att den slutar äta, den slutar äta för att den ska dö". Så maten håller vi noggrant koll på, men även det mesta annat.

När man sätter sig ner och pratar med honom, och kliar honom på örat så ser man nästan hur ögonen glimmar till..speciellt när han får sova i sängen, haha. Då är det ren lycka! Samma som när vi går ut, och när han får springa lös på stranden. Tror han är en sån hund som man verkligen märker när han själv känner att det räcker, vilket det inte känns som alls nu. När han var som sämst var det ju riktigt nära att vi tog bort honom just för att det var så jobbigt att se honom ha så ont, men nu när han är bättre så är jag tacksam att jag inte gjorde det.
Hans livsglädje finns där, och sålänge den är kvar så ska jag allt ha knodden min kvar i sängen på nätterna..:smirk:

ett-1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

Vilken underbar raring! jag blir nästan tårögd, och önskar, önskar, önskar att mina oxå får bli så gamla och vara friska och glada. Det ser ju ut att vara en ganska liten hun d (vad var det för ras,sa du?), och de brukar ju leva längre än stora hundar.

Pussa knodden på öronen o njut av honom medans han fortfarande är kvar!
 
Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

Haha tack så mycket :d
Han är en mellanpudel, aldelles lagom tycker jag

Idag ska vi åka och hälsa på hans gamla kennel..det tycker han nog är lite skojsigt, få se lite valpar och sånt..:p
 
Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

De ska ju inte behöva lida. Då plågar man ju hunden! Men om hunden är frisk och kry, så finns det väl ingen lag som säger att man måste avliva den vid den eller den åldern. Men som sagt, en hund ska inte behöva lida. Man gör den bara gott om man låter den får somna in. Jobbigt och jag lider med dig.
 
Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

OOPS !! hoppas jag svarat på rätt knapp nu !! Tappade kollen liten ! katten hoppa upp vid datan!! Om det inte är rätt så skriver jag knapplån !! Ok! här kommer en bild på min gamla hund !!
En först när hon var 10 år
8e29a445.jpg
[/IMG]
Sen en bild från nu tid ! TIO år senare
liten-1.jpg
[/IMG]

Jag förstår inte varför en hund skulle leva på övertid???
Hon har inte varit sjuk i hela sitt liv!! Nu har hon i och för sig tappat lite tänder :love: Men hon jagar fortfarande katterna och leker ,
ok hon sover ganska så mycket ! men är fortfarande med i stallet på kvällarna,
Jag är evigt tacksam att hon mår så bra som hon gör .
Och den dagen hon inte har kvalitets liv längre då får hon somna in!!


isiodith: ta du vara på allt du och din hund kan ha tillsammans :love:
Du är en bra hundägare !! Tro inte annat !!!!!


Tesora
 
Senast ändrad:
Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

Var som som tidigare skrivit och hälsade på hans gamla kennel idag..uppfödaren kikade lite på honom och så..Hon gav oss rådet att om han blir sjuk igen så tyckte hon att vi ska avliva honom. Han kan ta sig igenom det, men han kommer aldrig bli lika bra som nu.

Så nu har vi bestämt det, att om (snarare när) han blir sjuk igen så åker vi direkt till blåstjärnan utan att försöka ge honom massa mediciner och grejer. Känns bara som om allt har kommit så fort, fast det har det ju egentligen inte. Kommer sakna honom något enormt min lilla knodd, han har ju alltid varit med, överallt.

Älskar honom extra mycket då vi tog hand om honom från kenneln som en "bråkhund". Ingen ville köpa honom eftersom han var lite knepig, och han fungerade inte med dom andra hundarna så han kunde inte stanna där. Då fick vi honom av kenneln som tack för att min mormor varit fodervärd åt en annan hund, och det tog ett tag att få ordning på honom men nu är han min aldelles egna, väldigt speciella bäbis..

Vi får helt enkelt hålla tummarna att han håller sig frisk nu så länge som möjligt..vill inte att den dagen ska komma, nånsin..:cry:
 
Senast ändrad:
Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

OJ! Är din hund 20 år? Det var inte illa..hon ser absolut inte så gammal ut på bilderna..

Härligt att se att vissa hundar faktiskt blir så gamla, men fortfarande trivs med livet. Och inte bara höra alla skräckhistorier hela tiden, solskenshistorierna behövs det fler av!
 
Sv: När ska man dra gränsen? *långt*

..........
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 177
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 038
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp