När ska man dra av navelsträngen?

Bellini

Trådstartare
Sitter och funderar på alla möjliga scenarion inför den kommande fölningen. Lusläser "att bli med föl" varje dag. En sak jag funderat på och inte hittar i boken är om efterbörden släpper direkt och navelsträngen är intakt, ska man dra av den direkt då?

Och om stoet skulle resa sig och navelsträngen inte skulle gå av iallafall, vad gör jag då?

Sv: När ska man dra av navelsträngen?

Vi har tackochlov inte råkat ut för det. Men jag tror att "påsklämmor" kan vara bra om du drar av navelsträngen och det inte slutar att blöda.

Ok, kan man lägga dem i jodopax innan då? Vill inte placera några bakterier där :crazy:

DEt finns ett svagare ställe på navelsträngen som går av rätt lätt när man drar. Jag har fått göra det på 2 st. Men gör det rätt snabbt så inte fölis blod rinner tillbaka i navelsträngen.
Jag har inte behövt sätta för något. Det har inte blödit.

Tänk bara på att hålla emot på fölis mage (hårt) med en hand om du blir tvungen att dra av navelsträngen. Kan annars lätt bli skador i bukmuskulaturen på fölis.

Tack för era svar, nu är jag ännu lite mer förberedd inför fölningen! :bow:

Men vad du än gör se till att navelsträngen har pulserat färdigt innan du gör något alls med den.

Har man ingen erfarenhet så ringer man vetrinären .

Gör du fel kan faktiskt fölet förblöda , det får inte finnas något blod kvar i navelsträngen ,, dvs du får absolut inte gå in och klippa navelsträngen . '

Men en påsklämma kan vara bra att ha kanske i *fölpåsen*;)

Mvh Mia

Jag fick göra det för första gången i år. Fölet kom ut helt, med bara bakbenen kvar i mamma och de låg så säkert en kvart. Sen reste sig mamma och då kom efterbörden. Jag drog av strängen då, eftersom fölet började försöka resa sig och det är väl inte helt enkelt med en efterbörd släpandes efter :p.

Hade bilden i "Att bli med föl" i huvudet och höll emot mot magen. Den var seg som attan, och hal! Men när den gick av såg det ut som det brukar göra när den går av av sig självt. Det blödde några droppar men det gör det ju ibland annars också. Jag doppade i jodopax efteråt eftersom mamsen valde att föla inne i ligghallen.

Men om efterbörden släpper innan navelsträngen gått av, då är det bara att dra av då? Borde ju inte kunna pumpas något blod i den då menar jag...? Eller? Påsklämma är kokad och lagd i burk med jodopax redan :)

Men om efterbörden släpper innan navelsträngen gått av, då är det bara att dra av då? Borde ju inte kunna pumpas något blod i den då menar jag...? Eller? Påsklämma är kokad och lagd i burk med jodopax redan :)

Jag stog i den situationen och navelsträngen gick inte att dra av och efterbörden hade lossnat . Och kontaktade vet och hamnar du i den situationen ska du ringa Vet för att få råd och kanse inte ta det på Forumet för fölis kan ändå förblöda om efterberden släppt .

Blod kan rinna från bebis .

Mvh mia

Nej, då pumpas inget blod. Men som mia skriver så måste man vara beredd på att det blöder - jag är dock ytterst tveksam till att det skulle vara större risk för blödning än om navelsträngen går av av sig självt? Det kan ju inte den "veta", om det är en människa som drar eller mamman/fölet.

Påsklämma är säkert vettigt!

Självklart så kommer jag ringa veterinär ifall det händer något som inte är normalt. Men det är ju bra att höra sig för innan också :idea:

Nej, då pumpas inget blod. Men som mia skriver så måste man vara beredd på att det blöder - jag är dock ytterst tveksam till att det skulle vara större risk för blödning än om navelsträngen går av av sig självt? Det kan ju inte den "veta", om det är en människa som drar eller mamman/fölet.

Påsklämma är säkert vettigt!

Jag tror faktiskt det är det ? Jag försökte dra av navelsträngen men det gick inte så jag fick ringa vet och få instruktioner dock när påsklämman suttit på en stund (fick vänta på gubbe och kokt sax )

så lossnade den helt plötsligt av sig själv :idea: så min tanke är att (spekulation ) att att naveln faktisk inte slutit sig och inte dragit ihop sig *typ naveln var inte mogen att gå av förrän denna stund faktisk hade gått ?** Just för att man ska slippa blödningar likväl som den ibland ej hinner föra över allt blod till bebis istället och går av på förtid ..

Hmmm babbel men ni kanske förstår vad jag vill ha fram:D

Men jag spekulerar bara någon annan kanske har mer fakta :-)
Mvh Mia

Senast ändrad:

Om stoet är lugnt och ligger kvar är det bra om de kan ligga i ca 10 min. Detta är för att fölis har inga egna antikroppar utan får det genom mamma och placenta. Ha en steril sax till hands om navelsträngen inte brister när du försöker själv. Ha även jodsprit till hands och sätt på fölis navelstump. Se sedan till att fölis kommer upp och diar så snabbt som möjligt då ytterligare antikroppar överförs via råmölken. Efter sex timmar har fölets upptagningsförmåga avtagit till hälften.

Jag hamnade istället i situationen att navelsträngen gick av alldeles för fort och på fel ställe. Fölis låg i fosterhinnan med bakbenen kvar i mamma, jag gjorde hål i hinnan så fölis kunde andas, märker då att hinnan börjar fyllas med blod. Slet loss hinnan snabbt och märkte att navelsträngen redan var av och inte på "svagaste länken" utan närmare magen. Jag var snabb med att knipa hårt om med fingrarna för att stoppa blödningen. Höll så i 15 min innan det slutade. I efterhand kanske det hade varit bättre med påsklämma eller något med mindre bakterier, men när jag satt där med en fölis som höll på o förblöda så tänkte jag varken på o hämta påsklämmor eller ta på mig plasthandskar. som tur var gick det bra ändå!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 056
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 596
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 372
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka