När ska kulorna vara nere?

Görel

Trådstartare
Moderator
När ska man börja oroa sig för att unghingstens kulor inte är på plats ordentligt?

Sv: När ska kulorna vara nere?

Vet ej svaret på din fråga, men mina 2 st 1-årshingstar har stenarna på plats redan nu.

Vet dock att det kan dröja. Förra året, hos oss, kastrerades 2 st 3-åringar som precis fått ner kulorna i april...

Den förra hade nere båda när han såldes som 10-månaders och därför är jag lite undrande när åringen veckan före ettårsdagen inte har det.

Jag har en a-ponny där inte första kulan ramlade ner förrän när han var strax efter 1, den andra kan man känna men den ligger högre upp. Han blir 2 nu i maj.

Min islänning hade inte fått ner båda kulorna förrän sensommaren när han var två. Kastrerades i januari året han fyllde tre, då var båda nere iaf.

På mitt kallblod föll dem ner när han var runt 10 mån. På kompisens halvblod "drog" han upp dem lite som han ville;)

Vår shettis kastrerade vi först när han var 5½ år. Och först då var kulorna på plats. Men det var knappt!

När jag praktiserade på stuteri var tumregeln att vi kastrerade vid 11 månader, men det finns alltid undantag. Började de "klättra" på sina mammor kastrerade vi dem tidigare...

Ett tag red jag en hingst på ett annat stall där ingen av oss kunde se mer än en kula så veterinären fick kolla om han var klapphingst eller inte. Det var han inte. De var bara olika stora och satt typ ovanpå varandra...:eek:

Jag kollade på min lille igår (han går borta på lösdrift) och då var ena nere ordentligt men inte den andra.
Skönt att höra att han inte är ensam om att fått ner dem vid den här åldern!

När jag praktiserade på stuteri var tumregeln att vi kastrerade vid 11 månader, men det finns alltid undantag. Började de "klättra" på sina mammor kastrerade vi dem tidigare...

Ett tag red jag en hingst på ett annat stall där ingen av oss kunde se mer än en kula så veterinären fick kolla om han var klapphingst eller inte. Det var han inte. De var bara olika stora och satt typ ovanpå varandra...:eek:

Så är det på min a-ponny. Den ena är rätt stor och den andra är mycket mindre. På shettisen är bägge nere och rätt stora.

jag har en fråga, är det någon skillnad på humöret hos hingsten om kulorna ramlar ner tidigt eller sent? jag har nämligen läst i bokenatt bli med föl att så skulle vara fallet... någon som vet?

När ska man börja oroa sig för att unghingstens kulor inte är på plats ordentligt?
Nu vill jag inte oroa dig :D men jag hade en unghingst (cremello/ridponny) som inte hade några kulor nere förrän våren då han blev 3 år! Men han blev sen far till över 10 avkommor innan han såldes!

Du oroar mig inte, tvärtom!

Min lille ska inte användas i avel men jag vill ju inte att den ena ska ha fastnat på vägen.

Det kan ju vara dags stt oroa sig när man vill kastrera.

Min senaste hade en kula nere vid födseln och den andra kom ner våren när han var 3 år.
Han gick förbi några ston på vägen till betet.
Och i yran över det så åkte den ner.
Den var stooor.

Han gick förbi några ston på vägen till betet.
Och i yran över det så åkte den ner.

Just den biten har jag hört från flera håll att ston är effektivaste sättet att locka ner kulorna/kulan. En kompis till mig fick rådet av veterinär ang hennes 2 åring som bara hade en kula nere att teesa honom på brunstiga ston, och nog hade det effekt tog inte lång tid innan kulan var på plats.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: Askur2017
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka