När ska jag börja på allvar?

T

tuffsan_86

Hej! Jag behöver lite tips om när jag ska börja på allvar med min valp på 5 månader. Hon kan redan sitt, ligg, stanna, rulla runt, tass osv hon går inte fot än men jag tränar lite då och då... Efter som jag är ägare på en hund för första ggn så behöver jag lite tips på när jag kan börja träna på allvar med henne, jag vill ju inte pressa henne för hårt heller efter som hon inte är så gammal. Någon som kan ge mig några goda råd!

Sv: När ska jag börja på allvar?

Vad menar du med att träna på allvar????

Jag har först nu (vid 9 mån ålder) börja ställa lite mer krav på Wilton. Han får inte dra i kopplet, måste komma när jag ropar osv.
Tidigare har vi tränat, men mest på "skoj" och det har varit kravlöst. Han kan sitt, ligg, nicka, tass mm men blandar i sin iver kommandon och än så länge är det helt ok för mig...

Att träna ordentligt kan du väl göra, men var sparsam med motionen, hoppen osv. De flesta lydnadskurser är för valpar över 7 mån och det finns väl en anledning till det.

Ta det lugnt - du hinner träna!

Det där har jag alltid haft svårt att förstå. Det är helt okej för en valp/unghund att dra i kopplet men så är den plötsligt 1 år och då vipps så får den inte dra i kopplet längre. Är det inte mycket bättre att lära hunden att inte dra i kopplet från det att den är liten valp?

Till TS:

När hunden är liten så kan man kanske bara "träna" någon minut åt gången. Ju äldre de blir dessto mer tid kan man "träna" åt gången. Det är väl den största skillnaden igentligen.

Det absolut bästa du kan göra är att anmäla dig till en brukshundsklubb eller liknade så att du får en bra start på ditt hundägande.

Mvh

Tora

Det där har jag alltid haft svårt att förstå. Det är helt okej för en valp/unghund att dra i kopplet men så är den plötsligt 1 år och då vipps så får den inte dra i kopplet längre. Är det inte mycket bättre att lära hunden att inte dra i kopplet från det att den är liten valp?

Till TS:

När hunden är liten så kan man kanske bara "träna" någon minut åt gången. Ju äldre de blir dessto mer tid kan man "träna" åt gången. Det är väl den största skillnaden igentligen.

Det absolut bästa du kan göra är att anmäla dig till en brukshundsklubb eller liknade så att du får en bra start på ditt hundägande.

Mvh

Tora

Håller med dig!!:bow:

Glömde en sak bara. Om du menar med att träna som tex träna agility eller ha den med på cykelturer och liknade fyskiska aktiviteter så är det inte bra att börja för tidigt.

Jag förstod det som att när du menade träna så tänkte du på mer som lydnad, spår, och liknade "stilla" aktiviteter.

Mvh

Tora

Det är väl klart att det inte är vips och så får han inte dra i kopplet... Det är ju inte som att ha ett trollspö - det är enligt min mening en inlärningsprocess och den kommer inte över en dag.

Det jag menar är att när hunden är valp och man håller på att träna att ex gå fint i kopplet så kan man inte kräva att den ska komma ihåg det ex vid hundmöten då den blir extra uppspelt. Man börjar träna utan störning och går sen över till alltmer störning osv. När hunden sen blir större så har man lärt den hur den ska uppträda och då kan man kräva att den ska uppträda så. Sen är det väl klart att har man en stark hund som drar extremt mycket så är det ett större problem än en liten hund som bara blir lite sprallig vid hundmöten, och då får man träna hårdare på det och ställa krav tidigare.

Mitt råd till TS var träna, men ställ inte för höga krav för tidigt... sen vad man behöver träna extra på osv beror väl på vad man har för "problem"/önskemål/ mål med sin hund.

En nära vän till oss tränar inget annat än allmänt hyffs med sina hundar tills det att dom fyller 1 år, då börjar man träna mer lydnad och ställa mer krav på dem.... ochd e är jätte trevliga och duktiga hundar.

man ska passa sig för att ställa för stora krav på sin valp för tidigt, även om man vill komma igång. Man kan få en nervös hund annars....

Hej! Jag behöver lite tips om när jag ska börja på allvar med min valp på 5 månader. Hon kan redan sitt, ligg, stanna, rulla runt, tass osv hon går inte fot än men jag tränar lite då och då... Efter som jag är ägare på en hund för första ggn så behöver jag lite tips på när jag kan börja träna på allvar med henne, jag vill ju inte pressa henne för hårt heller efter som hon inte är så gammal. Någon som kan ge mig några goda råd!

I senaste nr av hundsport jämförs hunden och människans åldrar, inte i antal år utan efter mognad. Hon som skriver menar att hunden är mogen för träning först vid 6 månaders ålder, och jämför det med ett skolbarn som är moget att börja skolan. Läs själv, tyckte det var ganska trevligt skrivet, sen får man ju alltid se till sin egen hund såklart.:)

En nära vän till oss tränar inget annat än allmänt hyffs med sina hundar tills det att dom fyller 1 år, då börjar man träna mer lydnad och ställa mer krav på dem.... ochd e är jätte trevliga och duktiga hundar.

man ska passa sig för att ställa för stora krav på sin valp för tidigt, även om man vill komma igång. Man kan få en nervös hund annars....

jag gjorde inget med min för ens har var 9mån o han är i kapp de allra flesta i lydnaden o även skyddet.

gjorde saker som är fullt naturliga för hunden spåra, jaga o bitas var det jag la tid på under tiden men då utan krav.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 269
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 703
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka