När ska hunden vaccineras?

H

Hot Shot

Valpen vaccineras ju först av uppfödaren, sedan 12 veckor efter att man fått hem den, men när ska nästa vaccination ske? Ett år efter sista vaccinationen eller vid ett års ålder?

Sv: När ska hunden vaccineras?

Den ska vaccineras fyra veckor efter första vaccinationen, brukligt när valpen är tolv veckor, sedan när valpen är ett år gammal.

Undrar jag med.

Och isåfall är det INNAN den tidpunkten eller EFTER den tidpunkten man ska ha vaccinerat hunden?

Jag sökte på Fass och fann att det är olika för olika vaccin.

länk.

Så sök på det vaccinet som använts, så får ni veta exakt.

Man vaccinerar när hunden är 1 år.

Brukligt brukar vara att uppfödaren har vaccinerat mot parvo vid 8 veckor. Sen gör man en vaccination mot valpsjuka mm vid 12 veckor, och sen då vid 1 års ålder.

Vaccination ska ske 3-4 v efter första sprutan. Därefter 9 mån senare (brukar då infalla med att hunden fyller 1 år).
Därefter årligen om man vacc mot Kennelhosta, annars var 2-3 år (veterinärer säger olika).

Okej, tack för era svar, då är det läge att åka förbi veterinären nu då! :bow:

Hittade detta på en sida, vet inte om det stämmer (har själv dålig koll):

8 v = Parvo
12 v = Parvo + valpsjuka+ kennelhosta
1 år = Parvo +valpsjuka + kennelhosta
2 år = Kennelhosta
3 år = Parvo + kennelhosta
4 år = Kennelhosta + valpsjuka
5 år = Parvo + kennelhosta
6 år = Kennelhosta
7 år = Parvo + kennelhosta
8 år = Kennelhosta + valpsjuka

osv.

är de viktigt att de är just på dagen eller är de inom samma månad eller hur räknar dem? min hund skall ha sin 1 år spruta den 12 då han fyller 1 men finns ingen veterinär som har tid den dagen eller dagen innan:(

Hittade detta på en sida, vet inte om det stämmer (har själv dålig koll):

8 v = Parvo
12 v = Parvo + valpsjuka+ kennelhosta
1 år = Parvo +valpsjuka + kennelhosta
2 år = Kennelhosta
3 år = Parvo + kennelhosta
4 år = Kennelhosta + valpsjuka
5 år = Parvo + kennelhosta
6 år = Kennelhosta
7 år = Parvo + kennelhosta
8 år = Kennelhosta + valpsjuka

osv.

Jag vaccinerade precis min ettåring så jag är hyfsat uppdaterad. Veterinären menar att det räcker med att man tar parvo+valpsjuka var tredje år. Nu för tiden kommer dessutom vaccinerna i en och samma spruta, vilket har gjort att många specialförbund som tidigare har haft olika krav på parvo- och valpsjukevaccin har ändrat kraven så att vaccinationerna istället samordnas. Observera att det kan finnas specialförbund som kräver att man vaccineras på annat sätt för att få tävla med sin hund (t.ex. oftare än var tredje år).

Kennelhosta vaccinerar man för varje år (som du har skrivit). Det är också lämpligt att vaccinera mot HCC var tredje år.

är de viktigt att de är just på dagen eller är de inom samma månad eller hur räknar dem? min hund skall ha sin 1 år spruta den 12 då han fyller 1 men finns ingen veterinär som har tid den dagen eller dagen innan:(

Det behöver inte vara just den dagen eller dagen innan. Det går bra redan någon månad innan. Djurklinikerna i Visby, Hemse och Slite har ju drop-in någon eftermiddag i veckan, så det borde inte vara några problem att få till vaccinationen i tid! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: movi
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka