När shv och övriga inte bryr sej??

E

eternalsunshine

Ibland undrar man ju vart samhället är på väg.. Våran granne hade 2 st shetlandsponnyer som fick gå ut året runt utan mat med undantag på vintern då dom fick gå bredvid deras hus & få hö samt komma in på nätterna. Grejen detta året var att de inte fick det fören i slutet av december eftersom hagen (som är way to big för två shettisar) delas av med en stor å som dom måste simma över innan dom kan förflyttas till den lilla hagen där hö serveras. fatta vad kallt det skulle vara att simma över en å mitt i smällkalla vintern! dessutom var det gamla hästar som också har svårt att hålla värmen. På sommaren får dom fång, den äldsta klarade knappt gå de 2 sista åren pga smärtan. inte bara utav fång men av deras missformade hovar eftersom ägarna fixade dom själva kanske 2ggr om året. De var inte jättelånga, men de hade brutits av pg av stort slitage på diverse ställen så de såg ut som "T"n. den äldsta hästen såg bedrövlig ut och såg ut att väga nästan hälften så mkt som den nästan friska hästen den sista tiden. Hade det inte varit för den tjocka vinterpälsen (som de bar året om) hade man lätt kunnat se revbenen.

De har blivit anmälda av mig och en annan hästmänniska X i byn för djurplågeri kanske 5 ggr. och X hade pratat med dom otaliga ggr!
De jag har anmält till har varit SHV 2 ggr. och kommunens/länets.. vad det nu heter.. som kollar upp sådant om djurvård inom kommunen/länet eller ngt, jag kommer inte ihåg. 1 gång.
SHV meddelade att de har varit där tidigare och tyckt att det inte varit illa nog för omhändertagelse. och 2a alt. svarade att de varit där och kollat några månader sedan och då var det ok.

Det kan fan inte vara friskt folk som arbetar inom kommunerna och länsstyrelsen och alla vet att djurlagarna borde förändras/förbättras.

Hästarna blev avlivade ngn gång i maj tror jag.. eller tidigare.
Fick slut på deras lidande, men jag mår fortfarande dåligt eftersom jag lovade dom ett bättre liv..:cry:
 
Sv: När shv och övriga inte bryr sej??

Varför inte kontakta någon av kvällstidningarna eller kanske t o m "Uppdrag granskning" på TV? De brukar gilla att skriva artiklar/göra reportage om myndighetsmissbruk.

Eller är det kanske så att kommunens miljökontor och SHV:s representanter såg något som du inte såg? Hästarna hade det kanske bra mycket bättre än vad du uppfattade det.

Immer
 
Sv: När shv och övriga inte bryr sej??

Jag säger som Immer, kontakta en tidning eller så. Ta foton och film, skicka in och du ska se att det blir fart på allt:devil:
 
Sv: När shv och övriga inte bryr sej??

Jag har också anmält en tjej ett antal gånger. Hon hade tre travare ute i vintras dygnet runt,ingen ligghall,inga täcken eller nåt skydd,dom fick en höbal per dygn att dela på.Höet var dessutom från 2004,mögligt.Har kontaktat föredetta ägarna till dessa hästar,men dom har inte brytt sej ett dugg.var väl bara glada att bli av med dom.Har haft lite kontakt med djurinspekttören i efterhan och han sa att dom kanske skulle få lite böter för att det inte fanns ligghall..:mad: Det skulle finnas speciella djurpoliser i stället.
 
Sv: När shv och övriga inte bryr sej??

Vet precis hur segt det kan vara och så.Tog hand om en arab för ett par år sen och fan vad det var svårt att få djurskyddsinspektörerna att fatta.Det slutade med att jag åkte och hämtade hästen rakt av bara,han är nu min och har det bra:)
 
Sv: När shv och övriga inte bryr sej??

SHV beslutar inte om omhändertagande.Att anmäla till dom är inte relevant. De är en förening, inget annat. De hästar de tar hand om har blivit omhändertagna av djurskyddet först.

Det är till kommunens djurskyddsinspektör (miljökontoret) du anmäler. H*n har laglig rätt att agera om det behövs.

Norrland
 
Sv: När shv och övriga inte bryr sej??

Någon granne hade varit där och gett dom extra i bland..,men dom var ju inte så vackra..men jag ska se till att hon blir av med dom på nåt sätt...tänker inte ge mej,hon hade 4 från början,jag lyckades köpa en av dom..Kändes hemskt att inte kunna ta allihop.Därför anmälde jag ett par gånger i hopp om att dom skulle omhändertas..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp