När se förbättring efter Metacam?

undrar12345

Trådstartare
Min häst har ätit Metacam i tre dagar nu men är fortfarande halt. Är detta verkligen normalt? Behandlingens längd är 14 dagar.

När såg ni skillnad på era hästars hältor vid behandling med Metacam?

Din häst kommer vara halt så länge klinikhovis behandler och även lång tid däretfter iallafall tills hoven/hoverna är fullständigt läkta och kommer antagligen visa upp sporadisk hälta även senare.

Eller tänker du ringa ut ny veterinär igen och få även starkare smärtställande så du kan börja rida tidigare för att hästen inte visar hälta?

Finns absolut ingen genväg förbi den plan som vet och klinikhovis satt upp för behandlingen. Inte att undra på att vet du ringde ut tidigare i veckan blev galen på dig.

Hästen blir inte ohalt för att den äter Metacam ....

Din häst kommer vara halt så länge klinikhovis behandler och även lång tid däretfter iallafall tills hoven/hoverna är fullständigt läkta och kommer antagligen visa upp sporadisk hälta även senare.

Eller tänker du ringa ut ny veterinär igen och få även starkare smärtställande så du kan börja rida tidigare för att hästen inte visar hälta?

Finns absolut ingen genväg förbi den plan som vet och klinikhovis satt upp för behandlingen. Inte att undra på att vet du ringde ut tidigare i veckan blev galen på dig.

Fattar ingenting. Vilken veterinär har blivit galen på mig haha?!??!

Hästen äter Metacam pga inflammation och sen ska den gå i pension. Den ska bli så pass ohalt att den håller för att gå i hagen men ej för tyngre belastning.

Fattar ingenting. Vilken veterinär har blivit galen på mig haha?!??!

Hästen äter Metacam pga inflammation och sen ska den gå i pension. Den ska bli så pass ohalt att den håller för att gå i hagen men ej för tyngre belastning.

Jag vet inget om historik eller varför du svarar mig samtidigt som du svarar en helt annan som tydligen har åsikter om din situation utifrån tidigare slutsatser eller vad det nu är .

Jag har svarat på din undring utifrån tråden att varför är din häst inte ohalt efter 3 dagar på Metacam och "ska det vara så " .

Mitt svar kvarstår utifrån din fråga : Metacam botar inte hälta.

Jag vet inget om historik eller varför du svarar mig samtidigt som du svarar en helt annan som tydligen har åsikter om din situation utifrån tidigare slutsatser eller vad det nu är .

Jag har svarat på din undring utifrån tråden att varför är din häst inte ohalt efter 3 dagar på Metacam och "ska det vara så " .

Mitt svar kvarstår utifrån din fråga : Metacam botar inte hälta.

För att jag gav svar på båda era påståenden. Den andra personen verkar svara i helt fel tråd eller tro att jag är någon annan användare hahah :crazy:

Ja @Pegasus63 verkar ha svarat på något helt annat ?
Men det har inte jag .

Vet på klinik har ordinerat Metacam för att ta bort hältan så pass mycket att hästen håller för ett pensionärsliv. Jag vet att det är både smärtstillande och inflammationshämande och därför blev jag fundersam när jag inte sett någon förbättring ännu.

Vet på klinik har ordinerat Metacam för att ta bort hältan så pass mycket att hästen håller för ett pensionärsliv. Jag vet att det är både smärtstillande och inflammationshämande och därför blev jag fundersam när jag inte sett någon förbättring ännu.

Ja och Metacam tar inte bort någon hälta /smärta tillräckligt om problemet är tillräckligt stort . Veterinären har gett hästen en chans att prova med smärt/inflammationsdämpande utifrån att du vill prova ha den som pensionär .

Metacam tar inte bort någon hälta som sagt per automatik . Därav svar på din fråga där du undrar om vad som är fel när hästen inte blivit hältfri med Metacam .

Utöver det så har ju veterinären sagt 14 dagar för utvärdering så jag förstår inte varför du undrar isåfall efter 3 dagar om du förstått ändå trots hur du skrev din fråga att någon hälta i sig inte tas bort av Metacam?

Som sagt, om veterinären har ordinerat 14 dagars Metacam så kan en utvärdering av hältan ske först ett par dagar efter att kuren är avslutad.

Min häst har ätit Metacam i tre dagar nu men är fortfarande halt. Är detta verkligen normalt? Behandlingens längd är 14 dagar.

Tre dagar är inte så lång tid beroende på vad för typ av problem det är. Sen om det är så att hästen är halt så kanske det heller inte är lämpligt att ta ut och röra på hästen för att kolla hältgraden egentligen fören slutet av kuren.

Det kan - särskilt om de gått länge - ta ett tag. Nu var min inte halt men med ett fasligt humör man ville se om det var smärtutlöst. Dag 5 ungefär började det vända och dag 7 Tydlig skillnad. Han visade sig sedermera ha en knäledsinflammation. (Som inte blev ett smack bättre av metacamet - men det minskade symptomen/smärtan när det gavs)

Du är i fel tråd och har blandat ihop 2 användare. Det här är en häst man inte vill spruta med kortison pga fångrisk och därför provar med metacam, och där den ska gå i hagpension om den blir sund nog. Finns en tråd om det. Det är INTE samma TS som fick ett dåligt bemötande av veterinären...

Den rent smärtlindrande effekten av metacam är snabb, någon timme skulle jag gissa. Men den antiinflammatoriska effekten kan ta lång tid att se. Hur lång tid beror bl.a. på hur befäst (akut/kronisk) inflammationen är, samt hur mycket av preparatet som når fram till det inflammerade stället. Dvs var inflammationen sitter. En del leder har sämre blodtillförsel än andra, och ju sämre circulation desto mindre av ett preparat kommer dit. I din hästs fall verkar den direkta smärtlindrande effekten inte varit stor. Så det är väl bara att vänta och se hur mycket av inflammationen medicine kan rå på. Ett alternative är alltid att behandla lokalt (spruta direct I leden). Hoppas det går bra!!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
481
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 811
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?