När sätta in i avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bomull
  • Startdatum Startdatum
B

bomull

Jag tänkte fråga när ni tycker det är mest optimalt att sätta in ett sto i avelsboxen.

Vi har tänkt köpa ett yngre sto för att meritera och sedan sätta in i avelsboxen. Vi har hittat ett sto som vi är intresserade av som är fem år. Hon fick föl som fyraåring men är nu i träning. Vid vilken ålder tycker ni det är mest passande att betäcka henne? Och vilken nivå ska hon ha nått tävlingmässigt för att optimera efterfrågan på avkommorna utan att vara för gammal.

Sv: När sätta in i avel?

Innan hon är 16 år i allafall. För det är i den åldern som ålderförändringarna i livmodern börjar.

Ett sto som ska tävla hoppning för att sen gå in i avelsboxen bör man inte vänta för länge med att betäcka.Dels försämras chanserna att få henne dräktig och dels blir hon "omodern".Hon bör ha startat 140 hoppning med bra resultat för att det ska vara meriterande och det bör hon ha klarat av vid 7-8 års ålder.Sen kan man betäcka tycker jag.Har hon kapacitet för dom högsta klasserna och man vill att hon ska tävla vidare tycker jag man ska släppa det där med avel.Klarar hon inte att gå 140 tycker jag också att man ska strunta i att avla.

Tack för ett utförligt svar. Det låter ganska vettigt det du säger. Så du menar att man ska "nöja" sig med att stoet går MsvB/A dressyr blir det då va? När hon är 8-9 år eftersom hon redan fått ett föl. Jag håller helt med dig om att man fortfarande vill att stoet och stammen ska vara attraktiv.

Kl

Jag vill jättegärna höra om det är fler som har synpunkter :)

Jag skulle vilja säga lite tvärt om. Om stoet är så bra att hon går medelsvår vid 7 - 8 års ålder (handlar ju om hoppning) och man då tar henne direkt till avel. Då blir jag väldigt misstänksam på hennes hållbarhet. Hade då hellre sett att hon fick ett par år till på tävlingsbana och kom upp i svår klass innan avelsboxen.
Medelsvår är för mig ingen prestation utan det är vad en bra ryttare kan prestera med i stort sett vilken normalbegåvad häst som helst.

Jag hade satt henne i avel direkt om aveln är enda målet. Jag tror att kan man visa på fina äldre hel eller halvsyskon är det mer säljande än några placeringar i medelsvår klass för stoet.

Det var lite så jag tänkte också. Jag tror det finns ganska många ston som kan gå medelsvår (jag pratar dressyr om jag var otydlig) innan de är tio år. Vilken ålder tänker du dig då? Ett par år till borde då betyda att hon är 10-11 år då, eller?

Jag tycker själv att det känns bäst att stoet i fråga tävlar och visar på egna prestationer även när det finns mycket meriterade syskon, eller tänker jag fel då?

Om jag spinner vidare på förra inlägget här då. Tycker du fortfarande att det är bättre att betäcka direkt även om man tävlar några år till och meriterar henne högre?

Jag tror att avelsmässigt tjänar man mer på att försöka meritera avkommorna i årgångschampionat mm., men hur man gör (med att tävla moderstoet) beror nog mycket på hur tävlingsintresserad man själv är.

Sen, om stoet visar sig ha kapacitet nog för att kunna hävda sig i de högre klasserna blir det väl svårt att motivera att hon ställs in i avelsboxen i "förtid" så att säga?

Jag förstår vad du menar och håller med dig till viss del. Men jag tycker alltid man hör hur viktigt det är att stoet har meriter själv även om syskonen har det. Men det är kanske fel uppfattning som jag fått. Jag är mycket tacksam för dina synpunkter, det är kanske mina egna tävlingsambitioner som spökar :angel:

KL
Passar på att putta upp lite, jag skulle väldigt gärna vilja veta om det är fler som har synpunkter och ideer. Hur har/hade ni själva tänkt och gjort?

Bara så att du inte missförstår, det jag menade var att om man ser till hur framgångsrika (mindre) uppfödare gjort så förekommer nog både och.

Beror ju också mycket på hur det passar in planmässigt, om man har vill ha andra äldre fölston kvar i avel osv.

Jag hoppas och vill att min lilla kommer att kunna gå MINST 140-150cm när hon runt 10. Då kan hon ligga på den nivån (och höja sig) 3-5 år och sen gå i avel! :laugh:

Skulle jag köpa ett avelsto idag så måste hon ha gått minst 140cm med flera vinster för att hon skulle vara attraktiv! :)

Jag hoppas och vill att min lilla kommer att kunna gå MINST 140-150cm när hon runt 10. Då kan hon ligga på den nivån (och höja sig)

7-års Championatet i Falsterbo, kräver 3 felfria rundor på Elittävling i 140m hoppning, Finalen går i svår 145m, de flesta som går där med bra resultat kan man som 8-åringar också se i 150m hoppning året därpå...

Så dom behöver inte vara så gamla för att ha bra meriter innan dom går in i avlesboxen, ex är Panthalassa som är 8 år i år samt Cool In, båda har dessutom haft föl som 4-åringar...Men med rätt matchning nu tävlar i samma klasser som sin åldersgrupp trots ett år borta pga fölning.:)

Ja det är sant! :bow::bow:

Jo naturligtvis vill jag ju att hon klättar i klasserna så "fort som möjligt", men alla hästar är ju olika och jag är nöjd om hon ligger stadigt på den nivån vid 10 :) Det var mest ett ex!

Så dom behöver inte vara så gamla för att ha bra meriter innan dom går in i avlesboxen, ex är Panthalassa som är 8 år i år samt Cool In, båda har dessutom haft föl som 4-åringar...Men med rätt matchning nu tävlar i samma klasser som sin åldersgrupp trots ett år borta pga fölning.:)

Vet du om det är planerat att de ska in i avelsboxen igen? Och isåfall när? Förstår att det kan vara svårt att svara på om det inte är dina hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppas och vill att min lilla kommer att kunna gå MINST 140-150cm när hon runt 10. Då kan hon ligga på den nivån (och höja sig) 3-5 år och sen gå i avel! :laugh:

Skulle jag köpa ett avelsto idag så måste hon ha gått minst 140cm med flera vinster för att hon skulle vara attraktiv! :)

Kul att höra hur du tänker :laugh:. Kommer hon få föl som ung innan hon börjar tävlas?

kl
Men om man har en häst som går svår klass med placering så känns det bättre att låta dem tävla klart innan avel?

Vårt sto är satt direkt i avel som treåring, hon kommer ur ett förvärvningssäkert möderne och har syskon som meriterar sig samt har lämnat bra avkommor. Får vi en dotter undan henne så funderar vi på att göra likadant då vi inte vill missa så många föl som det innebär att meritera upp till svår klass. Vi har gångartssto.
En liten chansning men iom att de kommer ur ett möderne som lämnat mkt bra med olika hingstar så vågar vi.
Beror dock lite på hur vi har det med hästar i övrigt då jag gärna vill ha en ridhäst att tävla också så inget är bokat. Samt givetvis måste vi få det där stofölet först, damen ifråga får nästan bara hingstar:D

Är du rutinerad unghästryttare eller svårklass ryttare själv? Eller har du bra samarbete med någon ryttare?

Vet du om det är planerat att de ska in i avelsboxen igen? Och isåfall när? Förstår att det kan vara svårt att svara på om det inte är dina hästar.

I dagsläget vet jag inte , just nu är det ju Fredrik Linells bästa häst och Piia Pantsus bästa häst. Jag tror de kommer att tävla ett tag till, men om stora bud kommer så tror jag nog att de säljs utomlands...:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 674
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka