När röntga unghäst

corzette

Trådstartare
Äger som några vet en åring. (sv hbl) ..

Efter att ha följt några trådar om "lösa benbitar" har jag lite funderingar själv. Jag har alltid hört att travarfolk röntgar sina unghästar UNGA för att operera dem som små så att de utan problem sedan kan sättas igång som två-treåringar...
Läste i NÅN tråd om en unghäst röntgad som liten som blev i stort sett utdömd, som sedan röntgades ett halvår (år ???) senare med MKT bättre resultat... Min fråga då...
NÄR är den bästa tiden att röntga om man vill veta om hästen har lösa benbitar/förändringar i leder ???

Min fråga är lite grann sedd ur "hingstämne"håll . Inte för att min kommer bli ett hingstämne, men om det är så att det kan "försvinna" fynd i olika åldrar så är det ju elakt att kastrera åringar efter fynd som vid äldre ålder inte finns ? (nån som hänger med hur jag tänker :D ) Då man ju inte godkänner hingstar med röntgenfynd (sv hbl)...

Sv: När röntga unghäst

corzette skrev:
Äger som några vet en åring. (sv hbl) ..

Efter att ha följt några trådar om "lösa benbitar" har jag lite funderingar själv. Jag har alltid hört att travarfolk röntgar sina unghästar UNGA för att operera dem som små så att de utan problem sedan kan sättas igång som två-treåringar...
Läste i NÅN tråd om en unghäst röntgad som liten som blev i stort sett utdömd, som sedan röntgades ett halvår (år ???) senare med MKT bättre resultat... Min fråga då...
NÄR är den bästa tiden att röntga om man vill veta om hästen har lösa benbitar/förändringar i leder ???

Min fråga är lite grann sedd ur "hingstämne"håll . Inte för att min kommer bli ett hingstämne, men om det är så att det kan "försvinna" fynd i olika åldrar så är det ju elakt att kastrera åringar efter fynd som vid äldre ålder inte finns ? (nån som hänger med hur jag tänker :D ) Då man ju inte godkänner hingstar med röntgenfynd (sv hbl)...

Det finns utländsk forskning som dock inte är tillräckligt omfattande för att säga SÄKERT men där man röntgat föl från de är i princip nyfödda upp till de var 2 eller 3. En hyfsat stor andel där hade fynd som unga som var försvunna som tvååringar. Man kunde också se (men som sagt, mer forskning krävs) att beroende på lokalisation var det större/mindre procent som 'försvann'. Lösa benbitar i haslederna t ex brukade generellt sett finnas kvar. Kan leta upp artikeln om du vill, den var i ridsport.

När det gäller när röntga så av förståeliga skäl så var jag inne på att friröntga Kele (nu gjorde jag ju inte det, eller hmm, jag tror vi röntgat ALLA leder nu faktiskt.. ) och frågade veterinärerna NÄR jag kunde det. Och det entydiga svaret var, inte innan hon är 1½ iaf. Vid två var samtliga överens om att man fick en rättvisande bild (det var lösa benbitar och medfödda defekter vi talade om)

Sv: När röntga unghäst

:bump: Titta iaf du (alexandra) fatta vad jag menade med min fråga :)

Så inte före 2 år iaf... Nästa höst nån gång alltså :) (han e ju f i juni -04) ...Då hinner han även visas som 2åring innan åxå :)
För DÅ ska han visas ;) Ska bli kul å höra kommentarer ... Alltid kul att visa en hingst då de alltid ser dem utifrån "möjliga hingstämnen" så de dömmer ner på dem de inte vill ge falska förhoppningar ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Mammas hund har opererat en lös benbit ur armbågsleden för länge sen, hon är fortfarande lite halt till och från (röntgen ser fin ut)...
Svar
4
· Visningar
1 911
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan hej, Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl. Nuvarande ägare tog bara över den...
Svar
5
· Visningar
941
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar