När rider ni in era unghästar?

S

_smirnofff_

Hur tidigt?
När börjar ni träna med sadel, träns osv?
När börjar ni hänga på dom?
Hur tidigt sitter ni upp och kanske skrittar på dom?

T.ex ni som har unghästar födda 2007. När planerar ni att börja rida in dom i alla gångarter?

Sv: När rider ni in era unghästar?

Jag har en halvblodskille -07.

När börjar ni träna med sadel, träns osv?Träns är han van vid sen ett års ålder. Började tömköra, och därmed inverka med bettet i vintras (1,5 år) Sadeln började jag lägga på i våras. Har haft några gånger under promenader. (1,5-2 år)
När börjar ni hänga på dom?
Det blir när han kommer hem efter betet och har jobbats igång på töm eller/och ina några gånger, i september-oktober kanske (2,5 år)
Hur tidigt sitter ni upp och kanske skrittar på dom?
När det känns stabilt att longera med sadel och hänga, förhoppningsvis i oktober/november (2,5 år)
När planerar ni att börja rida in dom i alla gångarter?
Går insittningen som planerat är tanken att han ska kunna gå rakt fram i skogen i alla tre gångarterna under vintern, kanske jan/feb. (2,5 år+)

I maj kommer han förhoppningsvis kunna visas på treårs-test, om inte utbildningen blir försenad pga växtperioder eller skador.

träna sadel träns etc 2,½år
sen ridas några gånger innan 3års testen och löshoppas;)

Har min lilla (?) Raket född 2007. Han går och slår dank på betet. Vissa dagar har jag tagit in honom och kollat av att han är med på all hantering samt även lite basjobb på lina. Nu ska jag opereras så det blir inget gjort på ett par månader men när jag har ok att börja ska han sadelvänjas i höst och arbetet på töm kommer att utökas. Träning under vintern med att känna vikt i stigbyglarna på bägge sidorna och ev.sitter jag upp en kort stund. Själva ridningen väntar jag med till våren 2010 och då väldigt lugnt med vila under sommaren. Hösten 2010 blir det lite mer allvar och första tävlingen hoppas vi kunna ta under tävlingssäsongen 2011...beroende på hur han svarar på det grundläggande. Träns har vi provat och han älskar att ha bettet i munnen, dock inget donande med några tyglar än utan allt görs i repgrimma eller kapson.

Raketen är halvamerikan och redan väldigt färdig i kroppen och även i knoppen. Dock har jag inte bråttom och behöver han mer tid får han det.
090531Rocket.jpg

090531Rocket_15.jpg

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama