Haha sånt som händerSer att jag på nått vis lyckade knappa fel inlägg
Frågan var egentligen till TS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha sånt som händerSer att jag på nått vis lyckade knappa fel inlägg
Frågan var egentligen till TS
Pratar ni om kompromisser då? Hundarna kanske kan sova i ett annat rum?Ja det är lite luddigt på något sätt. Han är väldigt lat och gör gärna inte avkall på sitt i allmänhet och sin sömn i synnerhet, och ännu en hund som någon gång under natten typ vänder på sig i sin bädd på golvet är ju enl honom bara too much Plus att han tyckte valptiden var såå jobbig (ja visst, men det tycker väl alla mer el mindre samt att alla valpar inte är precis likadana). Han tror på något sätt att 2 hundar för honom kommer innebära merjobb, fast han inte gör nåt alls med den hund vi har. Mer än att gosa lite i soffan och gå den där enda promenaden i veckan då.
Han har väl bara inte lust, mkt pga av bekvämlighet helt enkelt, och för att han inte tycker om att anpassa sig efter någon anan individ särskilt mkt. Och den där sömnen som är så förfärligt viktig och komer föra allt. (För några år sedan ville jag gärna ha ett 3:e barn, men det blev nej där med pga ovanstående. Inte för att det har något med hund att göra, men en viss röd tråd kanske ändå finns.)
Måste ni ha hundarna i sovrummet då? Om de är två kan de ju sova tillsammans någon annan stans i bostaden, som en kompromissJa det är lite luddigt på något sätt. Han är väldigt lat och gör gärna inte avkall på sitt i allmänhet och sin sömn i synnerhet, och ännu en hund som någon gång under natten typ vänder på sig i sin bädd på golvet är ju enl honom bara too much Plus att han tyckte valptiden var såå jobbig (ja visst, men det tycker väl alla mer el mindre samt att alla valpar inte är precis likadana). Han tror på något sätt att 2 hundar för honom kommer innebära merjobb, fast han inte gör nåt alls med den hund vi har. Mer än att gosa lite i soffan och gå den där enda promenaden i veckan då.
Han har väl bara inte lust, mkt pga av bekvämlighet helt enkelt, och för att han inte tycker om att anpassa sig efter någon anan individ särskilt mkt. Och den där sömnen som är så förfärligt viktig och komer föra allt. (För några år sedan ville jag gärna ha ett 3:e barn, men det blev nej där med pga ovanstående. Inte för att det har något med hund att göra, men en viss röd tråd kanske ändå finns.)
Tyckte det var skumt att TS helt plötsligt hette nått annat.Haha sånt som händer
Så en halvvuxen/vuxen hund som redan är rumsren och mer träningsbar än en valp och ha hundarna utanför sovrummet under natten kan kanske vara ett alternativ ?Ja det är lite luddigt på något sätt. Han är väldigt lat och gör gärna inte avkall på sitt i allmänhet och sin sömn i synnerhet, och ännu en hund som någon gång under natten typ vänder på sig i sin bädd på golvet är ju enl honom bara too much Plus att han tyckte valptiden var såå jobbig (ja visst, men det tycker väl alla mer el mindre samt att alla valpar inte är precis likadana). Han tror på något sätt att 2 hundar för honom kommer innebära merjobb, fast han inte gör nåt alls med den hund vi har. Mer än att gosa lite i soffan och gå den där enda promenaden i veckan då.
Ja det är lite luddigt på något sätt. Han är väldigt lat och gör gärna inte avkall på sitt i allmänhet och sin sömn i synnerhet, och ännu en hund som någon gång under natten typ vänder på sig i sin bädd på golvet är ju enl honom bara too much Plus att han tyckte valptiden var såå jobbig (ja visst, men det tycker väl alla mer el mindre samt att alla valpar inte är precis likadana). Han tror på något sätt att 2 hundar för honom kommer innebära merjobb, fast han inte gör nåt alls med den hund vi har. Mer än att gosa lite i soffan och gå den där enda promenaden i veckan då.
Ja det är lite luddigt på något sätt. Han är väldigt lat och gör gärna inte avkall på sitt i allmänhet och sin sömn i synnerhet, och ännu en hund som någon gång under natten typ vänder på sig i sin bädd på golvet är ju enl honom bara too much Plus att han tyckte valptiden var såå jobbig (ja visst, men det tycker väl alla mer el mindre samt att alla valpar inte är precis likadana). Han tror på något sätt att 2 hundar för honom kommer innebära merjobb, fast han inte gör nåt alls med den hund vi har. Mer än att gosa lite i soffan och gå den där enda promenaden i veckan då.
Det låter som att det i grund och botten inte handlar om en hund till, utan att du upplever att du kompromissat mer i förhållandet än din sambo. Det tror jag du borde sätta dig ner och bena ut, med sambo eller utan, gärna i samtalsterapi - finns ingen skam i det. För om det är något som gör en bitter över lång tid är det att gå runt och bära på vad man upplever är oförrätter mot en.Ja det är lite luddigt på något sätt. Han är väldigt lat och gör gärna inte avkall på sitt i allmänhet och sin sömn i synnerhet, och ännu en hund som någon gång under natten typ vänder på sig i sin bädd på golvet är ju enl honom bara too much Plus att han tyckte valptiden var såå jobbig (ja visst, men det tycker väl alla mer el mindre samt att alla valpar inte är precis likadana). Han tror på något sätt att 2 hundar för honom kommer innebära merjobb, fast han inte gör nåt alls med den hund vi har. Mer än att gosa lite i soffan och gå den där enda promenaden i veckan då.
Jag håller inte alls med om att TS har en föraktfull inställning, utan fortfarande är lite ledsen över att det inte blev ett 3 barn och att sambon nu använder samma argument några år senare.Jag får känslan av att du och din sambo vill åt lite olika håll, och jag tror inte att det är någon bra lösning att övertala någon till att utöka familjen (med hund eller barn eller något annat) om denne inte vill det själv.
Däremot tror jag att bra och tydlig kommunikation är en väg framåt. Jag vet inte om det är jag som läser in "för mycket", men jag tycker mig se en lite föraktfull inställning gentemot din sambo och hans behov. Jag kan tänka mig att det färgar av sig även i samtal om hund, och att det om något gör att han blir än mer avigt inställd till att skaffa en till hund.
Jag tror att ni behöver prata, och - viktigast av allt - lyssna på varandra. Varför vill du ha en till hund? Vad är det du hoppas att den hunden ska ge dig/er? Varför vill din sambo inte ha en till hund? Vad är hans största orosmoment? Går det att mötas någonstans på mitten?
Några förslag på kompromisser kring levnadssituationen skulle kunna vara t. ex. att skaffa en vuxen (rumsren och grundtränad) omplacering, att hundarna inte sover i sovrummet, att ni har separata sovrum, att ni blir särbos i stället.
Är det en ekonomisk oro kanske det går att lägga undan till en buffert för oförutsedda hundutgifter? Är det så att sambon upplever att han får ta ett större ansvar än vad han vill, prata igenom det och se om det går att ändra på något. Gör han verkligen ingenting med hundarna, eller är det "små" saker som ändå känns betungande för honom?
Angående tid så tror jag att vi som är hundintresserade i bland glömmer hur mycket tid vi faktiskt lägger på våra hundar, och att det förstås är tid som vi då inte kan lägga på annat. Kan det vara något sådant som din sambo oroar sig för? Har han egna intressen som tar tid, eller kan han uppleva det som att du "lägger all fritid på hunden" och han mer eller mindre sitter hemma och väntar på dig? Har ni en uppdelning av skötsel av hemmet, matlagning, ta hand om barnen etc. som båda är nöjda med? Har ni tid, lust och ork till att umgås med varandra?
Jag tror inte att det finns några "rätt" och "fel" i sådana här situationer, men jag tror att det är viktigt att man pratar med varandra och respekterar varandras känslor. Förhoppningsvis går det att komma fram till en kompromiss som båda är nöjda med!
Låter som att det är ganska mycket du irriterar dig på hos honom? För vissa personer är ju sömnen väldigt viktig, precis som att det är extremt jobbigt för vissa att anpassa sig mycket efter andra individer och viss anpassning vill man kanske helt enkelt inte göra för att det får en själv att må lite sämre/påverkar en negativt.Ja det är lite luddigt på något sätt. Han är väldigt lat och gör gärna inte avkall på sitt i allmänhet och sin sömn i synnerhet, och ännu en hund som någon gång under natten typ vänder på sig i sin bädd på golvet är ju enl honom bara too much Plus att han tyckte valptiden var såå jobbig (ja visst, men det tycker väl alla mer el mindre samt att alla valpar inte är precis likadana). Han tror på något sätt att 2 hundar för honom kommer innebära merjobb, fast han inte gör nåt alls med den hund vi har. Mer än att gosa lite i soffan och gå den där enda promenaden i veckan då.
Jag respekterar honom jo, men att en hund byter liggställning i sin bädd (alltså inget aktivt väckande, och inget knarr i bädden el så) är ju lite väl att som argument. Inte varje natt han vaknar av det heller. Jag vänder mig också i sängen många ggr/natt. Han går upp på toa mitt i natten, men jag "klagar" inte.Det låter inte som att du respekterar din partner så mycket. Och ja, sömn är förfärligt viktigt! Nej, alla vill inte väckas flera gånger per natt.
Det är faktiskt den primära anledningen till att jag inte skaffar katt, trots att jag egentligen saknar det. Jag vill inte bli väckt på natten. Det trumfar det mesta.
Jag håller inte alls med om att TS har en föraktfull inställning, utan fortfarande är lite ledsen över att det inte blev ett 3 barn och att sambon nu använder samma argument några år senare.
Det kan ju vara tufft att känna att man gör "större" uppoffringar för förhållandets skull och sen känna att sambon inte förstår hur tuff den uppoffringen var. (Även om jag inte tror att TS hade tänkt tanken på att skaffa barn mot sambons vilja.)
Det kan ju vara så att TS tycker att hen redan kompromissade stort för några år sedan och nu tycker det är sambons tur att kompromissa?
Jag respekterar honom jo, men att en hund byter liggställning i sin bädd (alltså inget aktivt väckande, och inget knarr i bädden el så) är ju lite väl att som argument. Inte varje natt han vaknar av det heller. Jag vänder mig också i sängen många ggr/natt. Han går upp på toa mitt i natten, men jag "klagar" inte.
Jaja, jag får helt enkelt förlika mig med att min man är för bekväm och ovillig att ha fler än en hund.
Jag respekterar honom jo, men att en hund byter liggställning i sin bädd (alltså inget aktivt väckande, och inget knarr i bädden el så) är ju lite väl att som argument. Inte varje natt han vaknar av det heller. Jag vänder mig också i sängen många ggr/natt. Han går upp på toa mitt i natten, men jag "klagar" inte.
Jaja, jag får helt enkelt förlika mig med att min man är för bekväm och ovillig att ha fler än en hund.
Jag har fem hundar i sängen men har ändå full förståelse för att en hund som rör sig kan vara jättestörande. Nu har maken valt att låta sin hund sova på hans kudde så för oss är det inte en diskussion, men jag hade lätt satt en grind så hundarna inte kom upp i sängen om de störde hans nattsömn.Jag respekterar honom jo, men att en hund byter liggställning i sin bädd (alltså inget aktivt väckande, och inget knarr i bädden el så) är ju lite väl att som argument. Inte varje natt han vaknar av det heller. Jag vänder mig också i sängen många ggr/natt. Han går upp på toa mitt i natten, men jag "klagar" inte.
Jag har fem hundar i sängen men har ändå full förståelse för att en hund som rör sig kan vara jättestörande. Nu har maken valt att låta sin hund sova på hans kudde så för oss är det inte en diskussion, men jag hade lätt satt en grind så hundarna inte kom upp i sängen om de störde hans nattsömn.
Sömn är skitviktigt.