När på året är det debuterade ni er 4-åring?

M

Mayflower

Jag har en häst som blir 4 nästa år och som jag tror skulle kunna bli en trevlig fälttävlanshäst. Jag är nu lite nyfiken på när ni som har ridit 4-åringar debuterade dem i just fälttävlan?? Redan på våren, eller kanske senare på året?? Givetvis är hästar olika, men om vi ponerar att hästen i fråga är "normal" i sin utveckling.

Har ni tävlat dem både i dressyr och hoppning innan ni startade en fälttävlan?

Sv: När på året är det debuterade ni er 4-åring?

Jag debuterade min i juni. Då hade han gått en riktig hopptväling. och sen 2 payand jump och 1 programridning.

Pga en långvarig förkylning som började i mitten av april kunde jag inte tävla min alls förrän i slutet på juni. Han gick en dressyrtävling och ett par hopptävlingar innan jag sen red 3 st FT på hösten. :bump: Men å andra sidan var han väldigt klar i huvudet tidigt, kunde definitivt startat honom på våren om han varit frisk. Allt beror ju på hur just din individ funkar, är den klar i kroppen, känns den ok att ta ut på en tävlingsplats osv...

Lycka till! Vi ses kanske till våren.:D

Ja, det kasnek vi gör!! Just nu känns det lite overkligt med tävlande över huvud taget eftersom man meest lufsar runt ute i skogen på sin lurviga 3-åring... Men tiden går ju fort och - VIPS - så är det säsong igen!

Min fullblodshäst startade i maj som 4-åring. Han hade gått några lokala hopptävlingar 90-100 klasser och en LC dressyr innan.

Jag har också en 3-åring som ska tävlas nästa år.:)

Jag har aldrig tävlat i just fälttävlan så för oss kommer det hänga mkt på när jag får möjlighet att ta fälttävlanskortet. Ska iaf försöka göra det så tidigt på året som möjligt.

Finns det speciella unghästklasser eller hänger man på "vanlig" debutklass??

Jag är inte så hemma på FT...ÄN;)

Du rider en vanlig debutant fälttävlan och tävlar på samma villkor som de andra. Det finns clear round deb. men de är ganska ovanliga, gärds har haft det vet jag.
Ska du kvala till championat så krävs ett deltagarbevis som lämnas in innan start och som överdomaren (?) fyller i.

Har en häst med gråa papper så jag får inte tävla championat har jag för mig...fick iaf inte vara med på 3-års.

Tack för hjälpen!

När min lilla kille var 4 år debuterade jag han i juni. Det var samma år som dom ändrade reglerna om att man inte får starta en 4-åring innan hösten den är 4 år. Så det var lite oklart vad reglerna sa.

Vi hade hoppat flertalet clear rounder innan och någon lokal, fast tror inte vi hade startat någon dressyr. Kanske en lokal LC.

Han var färdig både i kropp och knopp väldigt tidigt och har fungerat jättebra.

Lycka till till våren!!!! :banana:

Vad räknas till hösten?

Så det finns alltså ytterligare en bestämmelse, förutom att det måste vara det året de fyller 4år?

Får man ta fälttävlanskortet innan hösten ändå? Eller gäller det även där att det ska vara hösten de fyller 4?

Jag har också en 3-åring som ska tävlas nästa år.:)

Jag har aldrig tävlat i just fälttävlan så för oss kommer det hänga mkt på när jag får möjlighet att ta fälttävlanskortet. Ska iaf försöka göra det så tidigt på året som möjligt.

Finns det speciella unghästklasser eller hänger man på "vanlig" debutklass??

Jag är inte så hemma på FT...ÄN;)

Örebrotraktens ryttarförening i Latorp brukar ha hunting, det skulle ju kunna vara något, och det är ju inte precis långt från Örebro heller ;)
Deras hemsida:
http://web.telia.com/~u19203054/

Vad räknas till hösten?

Så det finns alltså ytterligare en bestämmelse, förutom att det måste vara det året de fyller 4år?

Får man ta fälttävlanskortet innan hösten ändå? Eller gäller det även där att det ska vara hösten de fyller 4?

Alltså den reglen fanns innan! Nu har dom tagit bort den (det året jag debuterade min) så nu är det fritt fram från det året din häst fyller 4. :)

Min häst gick hunting som första grej sommaren han var fyra. Blev inriden sent så en 90 klass hade varit för svårt då, men nu fick han ju ändå smaka lite på det och hade ngt att smälta över vintern.

Hej, i fälttävlan får man rida öppet championat med grå papper, men inte på 3-års-test där avelsföreningarna arrangerar. man får ju se dessa unghäst-klasser som utbildning för hästen, och slår den de hästar som har gröna papper, så är det ju bara bonus, även om man inte vinner pengarna!

pengarna vinner man ju visst. ägaren får ju en summa o uppfödaren en summa. däremot brukar inte ryttaren få några pengar utan bara hederspris..men är ryttare o ägare samma person så :)

jag menade att eftersom championatet går ihop medBreeders (för 5-6åringar) så kan man inte tävla om B-pengarna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 648
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 780
Senast: Blåabär
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈