När öka på smakportionerna?

jacko

Trådstartare
Vi har börjat introducera smakportioner mitt på dagen enligt barnmorskans instruktioner. Vi är nu inne på 2:a veckan och dottern tycker det är spännande och ganska gott.

Men när börjar man ge MER än teskeden? Och när ska de ha oftare än en gång om dagen? (Jag har börjat ge lite mer än en tsk eftersom hon tycker det är så intressant, men det blir max 1,5...) Har läst i böckerna jag fick på BVC, men hittar ingen info om hur man gör när man "trappar upp". Dottern är f ö 4 mån och 2 v, om det spelar någon betydelse...

Senast ändrad:
Sv: När öka på smakportionerna?

Efter intresse skulle jag svara. Vill hon ha mer så ge lite mer. När de är runt 6 månader kan man börja byta ut mål. Har du provat olika saker?

Jepp, jag följer barnmorskans råd slaviskt! :D (jag är ju förstagångsförälder...)

Hittills har hon slabbat i sig potatispuré, banangröt och morots/palsternackspuré.

Jag skulle säga: när du ser att magen funkar och hon vill ha mer. Det är barnet som visar när det är redo, tycker jag. Mina har tex inte varit redo förrän sent och jag har helammat länge. Med mellanpojken dröjde det över ett år innan han var uppe på ett intag större än några teskedar fast föda om dagen. De andra två har varit mer normala. Eftersom de började äta fast föda så sent så har jag inte heller brytt mig om att göra speciell barnmat eller puréer (jag är alldeles för lat). Jag har helt enkelt lagt lämpliga delar av vår mat framför dem på bordet, så har de skött all ätning på egen hand (med undantag av gröt).

I princip har vi av ren händelse gjort till punkt och pricka som det beskrivs här: Smakportioner - eller helt enkelt att börja äta mat.

Jag har nog alltid gett mer än en tsk. Försiktigt i början bara för att kolla hur magen funkar sen har dom fått mer. När dom kommit på hur man tuggar och sväljer och visar intresse får dom så mkt dom vill ha.

Jag skulle säga: när du ser att magen funkar och hon vill ha mer. Det är barnet som visar när det är redo, tycker jag. Mina har tex inte varit redo förrän sent och jag har helammat länge. Med mellanpojken dröjde det över ett år innan han var uppe på ett intag större än några teskedar fast föda om dagen. De andra två har varit mer normala. Eftersom de började äta fast föda så sent så har jag inte heller brytt mig om att göra speciell barnmat eller puréer (jag är alldeles för lat). Jag har helt enkelt lagt lämpliga delar av vår mat framför dem på bordet, så har de skött all ätning på egen hand (med undantag av gröt).

I princip har vi av ren händelse gjort till punkt och pricka som det beskrivs här: Smakportioner - eller helt enkelt att börja äta mat.

Jag brukar inte vara så mycket för olika metoder, vare sig det gäller sömn, mat eller annat. Men just den här länken tycker jag är väldigt bra. :laugh:

Här slabbas det hejvilt med maten. En tredjedel hamnar på golvet (hunden blir bara fetare), en tredjedel i stolen och en tredjedel i munnen. :D

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 774
Senast: Lingon
·
Samhälle Nog för att folk är vilda men idag såg jag en annons där man tycker att minst 4 personer kan bo i en 2:a... " har delat sitt första...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 883
Senast: Liran
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 925
Senast: Snowball
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 604
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar