När ok ha hästarna ute dygnet runt?

Sv: När ok ha hästarna ute dygnet runt?

Våra går ute och har gjort så i ett par veckor nu, har inte ligghall eller skog, men väl snustorr mark att ligga på vilket de också gärna gör. De har även fri tillgång till grovfoder eftersom betet låter vänta på sig. 4 vuxna hobbyhästar.

ojoj vad många är känsliga med sina hästar.
med fri tillgång till hö eller liknande och ett bra skydd, så klarar dom sig mycket bra ute på nätterna. även då det är kallt. mina har varit ute sen Januari, dom har bara varit inne ett få tal nätter. det var kring påsk, då vi fick en del snö. dom har klarat sig alldeles utmärkt. självklart har dom haft täcke på sig. men bara ett fodrat regntäcke. dom har inte blivit sjuka på något sätt. dom trivs kanon med att få gå ute så..
jag tycker väldigt synd om dom hästarna som bara få gå ute ett få tal timmar om dagen, det är ju inget liv för dom...tänkt er själva att bara få vara ute 2-4 timmar om dagen. det låter inge kul va?

Våra är med ute på natten nu. Även våra två föl. Vi lägger ut hö men dom äter inte det. Men trivs det gör dom.

ojoj vad många är känsliga med sina hästar.
med fri tillgång till hö eller liknande och ett bra skydd, så klarar dom sig mycket bra ute på nätterna. även då det är kallt. mina har varit ute sen Januari, dom har bara varit inne ett få tal nätter. det var kring påsk, då vi fick en del snö. dom har klarat sig alldeles utmärkt. självklart har dom haft täcke på sig. men bara ett fodrat regntäcke. dom har inte blivit sjuka på något sätt. dom trivs kanon med att få gå ute så..
jag tycker väldigt synd om dom hästarna som bara få gå ute ett få tal timmar om dagen, det är ju inget liv för dom...tänkt er själva att bara få vara ute 2-4 timmar om dagen. det låter inge kul va?

Ja, många fjantar för mycket med sina hästar idag. Varför vet jag inte. Vart bor du som har kunnat ha dina ute sedan januari? Har du dom i skogshage då?
Tänk att det finns stall som inte ens har en hage. Det är inte helt ovanligt i storstäderna. Hur man kan ha häst och bara låta dom gå ute 2 timmar per dag fattar inte jag.

Ja, många fjantar för mycket med sina hästar idag. Varför vet jag inte. Vart bor du som har kunnat ha dina ute sedan januari? Har du dom i skogshage då?
Tänk att det finns stall som inte ens har en hage. Det är inte helt ovanligt i storstäderna. Hur man kan ha häst och bara låta dom gå ute 2 timmar per dag fattar inte jag.

Jag bor i Småland, närheten av kalmar. dom går i stora skogshagar, vilket dom verkar gilla. jag tycker att hästar så få vara ute så mycket som möjligt.. från början är det ett vilt djur, som vi gjort om.. det är ju mot deras natur att stå inne hela tiden..

Antar att det där inte var menat till mig egentligen..?

Självklart är det ok att ha sina hästar ute dygnet runt i Januari, men då måste man enligt lag ha ligghall, o det är inte alla som har, o då kan de heller inte ha sina hästar ute dygnet runt

Från inatt kommer hingstarna att få gå ute dygnet runt. Gräset växer så det knakar och det är bra väder. Dom går f.n. på drygt 1 ha. Sommarbetet är strax under 3 ha och en del av den kommer dom att få tillgång till om några veckor.

Våra hästar står ute dygnet runt hela året, rakar dom aldrig så dom har sällan täcken, dom har ju fri tillgång till grovfoder, så dom håller värmen bra. förstår inte vitsen med att ta in och ut varje dag :S

Våra hästar står ute dygnet runt hela året, rakar dom aldrig så dom har sällan täcken, dom har ju fri tillgång till grovfoder, så dom håller värmen bra. förstår inte vitsen med att ta in och ut varje dag :S

håller med. dom trivs ju bäst med att vara ute så mycket som det bara går.

Jag har inte godkända ligghallar än...så jag måste ta in och ut varje dag:cool:...utom nu när betestillväxt sker och nu är mina ute dygnet runt.

Våra har självmant i veckan börjat sova ute i stället för i ligghallen! Då är det vår! :D

jag tycker det är mkt bättre för hästarna att vara ute, så mkt frihet som möjligt ska man väll ge hästarna?

Okej, förstod nästan det men ville vara säker.

Våra är fortfarande ute (äter hö pga betet är inte så mkt i den hagen) och snart är det ev. dax för hagbyte, en större hage med flera stora träd att stå under och framför allt mer bete så man kan ta bort höet helt.

vi har hö året runt, även på sommaren. och vi bygger bara ut hagen med ca en hektar på sommaren :)

Vi släppte ut våra i dag, hoppas bara vädret håller i sig så här bra i forsättningen med, Förhoppningsvis blir det bara varmare och varmare:laugh:

Mina varmblod o halvblod har fått gå ut nu, bor på smålänska höglandet. vi har mkt gräs i hagarna, stora! har inte varit leriga i vinter, bara runt grinden där dom gillar att stå. Dom äter inte hösilageet längre, gräset är godare, Hade dom ute till november förra året, fast med täcke då. och dom ville inte gå in.

Har man bra hagar behövs inte vindskydd, annars är det ju lite snällare så får dom välja sälva, ska även att jag inte behöver, bygga lite vindskydd.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka