När ok ha hästarna ute dygnet runt?

Sv: När ok ha hästarna ute dygnet runt?

Mina har gått ute sen i söndags. Det är torrt och vindstilla ute och Solen skiner hela dagarna. På natten har dock mitt klippta halvblod vintertäcke då det faktist varit frost. I sånt här väder finns det ingen anledning att de ska behöva vara i stallet men blir det regningt och fuktigt får de kanske komma in igen dock:)

Våra har gått ute sen i söndags. Här har varit varmt o skönt samt frostfria nätter...marken är dessutom torr och fin i beteshagen.
Tycker det är bra att de får vänja sig successivt vid betet, nu knaprar de i sig allt de hittar men äter även en del hö. Vi lägger ut så de har fri tillgång.
Blir det regnigt och/eller frostnätter framöver tar vi in dem nattetid ett tag till...men så länge det här fina vädret består är de gladast i det fria!

Hästarna som bott här gillar skogen i alla fall. De är mycket oftare i skogen än på de öppna ytorna. Hagen med mest skog är den de gillar bäst.

Våra har gått ute sen i söndags. Här har varit varmt o skönt samt frostfria nätter...marken är dessutom torr och fin i beteshagen.
Tycker det är bra att de får vänja sig successivt vid betet, nu knaprar de i sig allt de hittar men äter även en del hö. Vi lägger ut så de har fri tillgång.
Blir det regnigt och/eller frostnätter framöver tar vi in dem nattetid ett tag till...men så länge det här fina vädret består är de gladast i det fria!

Vi gör precis likadant. Det känns som en sund linje att hålla.

Lagen kan jag inte.

Men hästen ska ha möjlighet till torr mark så den kan ligga och vila. Skydd mot regn. Än blir det grisigt kallt då det regnar. Iaf här omkring.

Jag kommer att låta de två stora hästarna gå ute from i morgon. Men det ska tydligen regna en del på torsdag så då får de kanske vara inne ngn natt igen. Jag tar alltid in dem en gång om dagen så de får lite extra mat och får vila lite.
Våra två ponnyer, en eksemhäst och en fånghäst, får vara inne ett tag till.

Mina hästar har gått ute dygnet runt en dryg vecka nu.

De nätter det varit kallt har de fått täcke på sej, man får följa väderleksrapporterna extra noga :)

Marken ska vara torr och det ska ha varit varmt (runt 10-15) några dagar i sträck. Det ska heller inte regna eller blåsa de första nätterna de är ute tycker jag. Blåsten vill jag helst vara utan eftersom de ofta blir lite extra "på tårna" i det vädret och det är onödigt när utevistelsen dygnet runt är ny.

Man får ha lite "känsla" helt enkelt.

Mvh QP

Så länge det aldrig går under minussträcket och skogen är såpass tät att den skyddar mot kraftig nederbörd, vind och har en torr plats där hästen kan ligga så tycker jag hästarna kan gå ute dygnet runt. Man kan ju halma lite bland träden så hästen kan ligga skönt och tugga på om de vill.
Kanske början av april till slutet av oktober här i mellansverige?

Ja det verkar som om jag inte är ensam om mina tankar kring detta. Det verkar ju som om vi är många som ser liknande på det. TAck för era synpunkter!

Något som jag själv tycker är värre än en eventuell frostnatt i hagen är när hästar går i stekande sol i en hage utan minsta träd de kan få skugga av. De har i allmänhet svårare med stark värme än kyla, men det tror jag många glömmer. Hästarna kan ju inte kliva ur pälsen.

Ja, värmen är ett tuffare problem än kylan, är min åsikt. Ett soltak är inte dumt, det skyddar även mot regn.

Fröken har jag hos syrran där hon går ute dygnet runt sen en vecka. Hingstarna här hemma går fortfarande in på nätterna men det beror på att åringen äter kraftfoder fortfarande. Håller på att minska det i takt med att gräset växer. I slutet av nästa vecka är dom nog ute dygnet runt.

Jag har en hel del skog runt hagarna så det finns alltid skugga. Regn är jag inte rädd för så länge temperaturen ligger över +5.

Ja det verkar som om jag inte är ensam om mina tankar kring detta. Det verkar ju som om vi är många som ser liknande på det. TAck för era synpunkter!

Något som jag själv tycker är värre än en eventuell frostnatt i hagen är när hästar går i stekande sol i en hage utan minsta träd de kan få skugga av. De har i allmänhet svårare med stark värme än kyla, men det tror jag många glömmer. Hästarna kan ju inte kliva ur pälsen.

Jag tycker att insekterna är värre än värmen.

Insektsplågan är väldigt varierande på olika platser. Det kan variera kraftigt på ställen på nära håll också. Är det mycket insekter och känsliga hästar så visst kan det vara ett problem. Då kan det vara ide att ta in hästarna i stallet en stund när det är som varmast så de får vila från insekter. De brukar inte följa med in i stallet. Värmen tycker jag kan bli ett stort problem om hästarna inte kan söka skugga när de vill. Jag åker emellanåt förbi ett stuteri där stona med sina föl går i en platt hage utan en enda buske. Jag tycker det är djurens rättighet att kunna gå in i skuggan när de vill. Insekterna brukar vara värst i solen också.

Jag lider med dom hästarna vid Kalmar travet,dom går i hagarna i gassande solsken,ingen skugga alls under dagarna. Jag hoppas dom inte är ute många timmar när det är så:(

sånt ser man väl om man kan hästar;)

OK det är möjligt. Men då kan du kanske tala om för mig hur du ser det?
Vi har stora träd i våra hagar där hästarna står under dem. Men jag är ganska säker på att de gör det för att komma undan bromsarna och inte solen. Men jag kan ha fel.

Mina hästar verkar inte lida av värmen iaf, de går alltid o betar på dagen när det är som varmast, har aldrig sett dom stå i skuggan eller att de gått in i ligghallen som de har tillgång till även under sommaren.

När de står och flämtar i solen och ser helt färdiga ut är de klart påverkade av värmen.
Jag vill att de ska ha valfriheten att gå in i skuggan när det blir varmt. Jag har mycket sällan sett hästar som väljer att gå i solen heta dagar utan vind. De står eller ligger i skuggan någonstans och går ut och äter på kvällen och natten istället.
Små föl är ju känsligare än vuxna djur dessutom.

OK det är möjligt. Men då kan du kanske tala om för mig hur du ser det?
Vi har stora träd i våra hagar där hästarna står under dem. Men jag är ganska säker på att de gör det för att komma undan bromsarna och inte solen. Men jag kan ha fel.

Men då ser du ju vikten av att erbjuda skugga. Det spelar väl ingen roll om det är solen eller bromsarna hästen vill undvika. Skuggan hjälper ju till i båda fallen.
Vi har väldigt lite insekter här, men de vill ändå oftast stå under träden på dagen när det är som varmast.
Nu menar jag inte att hästar vill undvika sol i vanliga fall, men de dagar när värmen är 30 grader i skuggan och luften står stilla, då blir det otroligt hett och med päls på kan det bli väldigt jobbigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka