Sv: När ni väl får hästen att jobba ordentligt, hur länge håller ni på?
Jag tycker som du, att det beror på a) individ och b) vilken nivå man befinner sig på just då, och med den hästen. Sånt spelar väldigt mycket roll, dvs kombinationen av de två.
Min nuvarande häst som jag haft sen nyss fyllda 4 åring och enbart riden rakt fram, har jag ett helt annat upplägg på nu i dressyren när han är 10 år och utbildad, än när han var 4 år. Upplägget har förändrats inte bara genom åren, men ständigt, beroende på vad som sker i utbildningen och hästens reaktioner på detta.
tidigare år, för att bara generalisera lite kort, så red jag väldigt mycket som du, dvs täta täta pustpauser med skritt på lång tygel. för att a) befästa att det som gjorts var bra, b) för att hålla hästens glädje och motivation på topp genom belöningen och pustpausen och c) för att låta den återhämta sig på ett markerat sätt i kombination av att vilja uppnå a och b.
nu gör jag tydliga pauser om vi lär in något HELT nytt, där man behöver markera vad som var rätt. utöver det, så har metoden svängt, utifrån vad som passar oss. Jag rider korta pass precis som tidigare, men jag skrittar faktiskt sällan på helt lång tygel, utan jag bibehåller "arbetstänket" hos hästen även om vi tar paus och skrittar, så blir det inte lång tygel, och kanske bara ett halvt varv. Oftare så byter jag bara övning och form på hästen, har jag ridit mkt samlande så varierar jag detta med att rida på ur samligen, kanske lägga ner hästen lite, sen plocka upp den igen, osv. Rider som sagt korta pass, aldrig mer än 45 minuter inklusive framridning. Lika ofta tillochmed 35 minuters pass inklusive framridning.
att hästen ska tycka det är skoj, är vi nog alla överrens om. Men skoj ekvivaleras inte med att den nödvändigtvis måste skrittas på lång tygel. Det kan vara lika motiverande att få en eftergift i form av en övnings växling, och en klapp på halsen, eller att avbryta övningen och göra ngt annat. Min häst där vi är idag, upplever total pauser och skritt på lång tygel längre stunder, som negativt, när man sen vill återgå till arbete. Han trivs bäst när det är tydligt att man fortfarande "jobbar" så att säga, men som sagt, detta har fluktuerat genom åren beroende på vart vi är i utbildningen.
På hästen som nu är utbildad betydligt mer än samma häst som unghäst, och hans mentalitet, så funkar detta upplägg helt enkelt bättre för oss nu, än den andra metoden som då var den helt rätta när han var yngre och utbildades. Han trivs och fungerar bäst i den nuvarande formen utifrån där han är idag. dvs att arbeta kort och intensivt och inte "bryta" passet med helt avlagt arbete.
KL
Nu blev det väldigt långt det jag skrev, men jag skrev det som lite tanke väckande till de som kanske upplever att de har problem med sina ridpass. För i min erfarenhet så beror upplägget på passet ofta VÄLDIGT mycket på hur utkomsten blir, dvs det handlar inte bara om hästen, eller ryttaren, utan ridsättet och upplägget, vilket kan förändra resultatet VÄLDIGT mycket. Man får helt enkelt analysera lite och prova sig fram. Och aldrig glömma att upplägget aldrig är statiskt, utan kan behöva ändras måååånga gånger, genom hela hästens liv, beroende på vad man gör med den och hur den svarar på det man gör.