När ni väl får hästen att jobba ordentligt, hur länge håller ni på?

Domino_s

Trådstartare
Kanske lite dum rubrik, men hoppas ni fattar ändå.

När era hästar väl kommer till arbete, alltså kommer i takt och form och balans. Hur länge sitter ni och rider dom där. Vet att det är olika beroende på hur bra kondis och hur utbildad hästen är. Men jag vill ändå veta hur ni gör?...:laugh:

Så jag vill veta följande:

Utbildningsgrad:
Kondis just nu:
Hur länge ni jobbar dom när dom väl kommer till arbete:

Mvh Domino_s

Sv: När ni väl får hästen att jobba ordentligt, hur länge håller ni på?

Kanske lite dum rubrik, men hoppas ni fattar ändå.

När era hästar väl kommer till arbete, alltså kommer i takt och form och balans. Hur länge sitter ni och rider dom där. Vet att det är olika beroende på hur bra kondis och hur utbildad hästen är. Men jag vill ändå veta hur ni gör?...:laugh:

Så jag vill veta följande:

Utbildningsgrad: Grundutbildad
Kondis just nu:ganska låg pga ofrivillig vila hela vintern nästan
Hur länge ni jobbar dom när dom väl kommer till arbete:JObbar honom kanske 1 minut när han kommer till arbete sedan får han sträcka ut och vila en stund innan vi börjar om

Mvh Domino_s

Kan tillägga att det är en ridtravare som är under omskolning så vi jobbar ännu mest skritt och trav.

Mitt grundupplägg är först uppvärmning, minst 20 minuter. Hästen är född med god balans och bärighet så den saken är nästan gratis. Hon är en Welsh Cob-04 i god kondition. Hon ska debutera i höst på D-nivå (western) då vi varit förhindrade av skador, sjukdom och nu flytt...

Uppvärmning kan vara skritt/trav/galopp i rätt fri form, lösgörande arbete. Sen beror det på vad jag planerat för dagen. Kanske tänkt köra finlir med rollbacks, sidepass, spinn. Svarar hästen fint och momenten sitter så tragglar jag inte utan kan avbryta när det är på topp och ta en skogsrunda istället. Ridtiden med uppvärmning inräknat brukar ta ca 1 timme eller mer.

Som regel tränar jag hästarna utanför ridbanor och ridhus. En skogsrunda innehåller allt grundarbete och även finlir.

Åker regelbundet på clinics när hästen är i form. Då är det minst 30 minuters uppvärmning innan själva lektionen som är ca 45-60 minuter. Det har dock hänt att jag avbrutit tidigare när poletten ramlat ner hos hästen och den gör rätt.

Har två hästar för övrigt. Den andra är en 3-årig paintkorsning som är under inridning. Jobbas bara ca 3 ggr i veckan och hängs på. Alltså inte så mycket regelrätt träning där än ;)

Jag försöker använda fingertoppskänsla. För det kan vara så grymt olika vad som är optimalt. Dels utifrån hästen, utifrån hur man tränat innan, dagsstatus, vad exakt man kräver - en del rörelser/övningar är såklart bättre än andra, vad man får för kvalitet - ger hästen lite mer än man trodde den skulle orka, då kräver jag färre steg och nöjer mig tidigare.

Utbildningsgrad: Rider AR och har väl inte "standard" normalhäst och utbildningsgång, så det är svårt att jämföra utbildningsgrad. Inom vissa områden har vi kommit ganska långt typ LA-nivå men inom galoppen t ex är vi rookies.
Kondis just nu: Dålig jämfört med en tävlingshäst, men bra "grundkondition" och ganska bra för att vara oss, tränar ganska lätt (mer styrka/gymnastik än kondisträning) men regelbundet.
Hur länge vi jobbar: Lägger ibland in extremt lätta pass för att förebygga press om man krävt mycket innan, då kan det vara frågan om 10-15 minuter. Ett normalt pass är max 20-30 minuter, i enstaka undantagsfall t o m kortare om det varit väldigt intensivt. Räknar inte med uppvärmning/avskrittning men om det inte behövs pga transportsträckor eller stel häst för dagen (ovanligt) blir det sällan mer än 5 minuters skritt ouppsuttet före och efter ridningen. När jag sitter på då är det jobb som gäller, men kraven ökas gradvis och sitter jag av direkt efter ganska krävande jobb för belöningens/moralens skull så får han varva ner med ouppsutten skritt istället.
Det är inte att hästen inte orkar mer. Det är att vi prioriterar kvalitet framför kvantitet, och vid ett visst läge vet vi av erfarenhet att sure, man kan rida vidare och hästen dör inte av det, men kvalitén kommer sjunka för att vi nått vår peak. När vi har varit på absolut topp (och inte tränat så hårt det passet) har vi kunna träna effektivt kanske 40 minuter som max utan att tappa kapacitet.

Tillägg: Jag tar hänsyn till att hästen blir mer uppe i varv ju tröttare den blir och har svårt att riktigt varva ner mellan jobbet. Vilket får stå för oss. Annars hade jag gärna tränat lite längre pass och lägga in fler vilopauser emellan, rider man intensivt i 20 minuter i sträck utan att kunna lägga in "riktig" vila mer än mycket korta sträckor i taget, då är det hårdare än det låter.

Senast ändrad:

Mina tävlingshästar jobbas max 20 minuter intensivt. Upp och avvärmning i ca 15 + 10 minuter och ev i skrittmaskin 20 minuter. Den intensiva biten gör jag inte längre för att undvika slitage. Lättare jogging och uteritter kan bli över en timme, liksom hoppträningar med många pauser.
5 åringen går kortare, kanske 10 min uppvärmning max 10 min intensivt och 10 min avvärmning.
De yngre rids inte intensivt alls, utan bara jogging, miljöträning och kommunikation.

Senast ändrad:

Utbildningsgrad: MSV

Kondis just nu: Prffth. Ungefär. Under uppbyggnad säger vi.

absolut max tio minuter

Utbildningsgrad: Grundutbildad
Kondis just nu: Inte så jättebra (haft vintervila)
Hur länge vi jobbar: beror lite på, men omkr 20min

Utbildningsgrad: Riden i snart 5 år, förbereder piaff ej tävlad...
Kondis just nu: Rätt bra, kan jobba aktivt i en timma innan hon blir svettig...
Hur länge ni jobbar dom när dom väl kommer till arbete:...Beror på hur tidit hon börjar jobba. Hon går i fom bara kan tar tyglarna men man får jobba henne ca 30 min innan hon går riktigt bra. Men hon är inte svettig, inte ens varm då så jag håller ju på en halvtimma timma till... :P Men om hon går ovanligt bra så lägger jag av, samma med hoppning :P:cool:

Arab, 16 år, inriden som 8-åring. Hon har en kondis som inte är av denna värld, blir typ aldrig trött. Men drygt 30 minuter efter att hon har kommit igång ordentligt. Hon ligger på LA-nivå.

För mig är form, balans och takt en självklarhet. ex. hästen jag tävlar skrittar jag först fram ca 3-4 minuter och sen börjar jag jobba hästen i lång och låg form.. och sen höjer former allt eftersom. Jag lägger av när jag känner att jag är nöjd med hästen och uppnått dagens mål. Hela ridturen kan ta ifrån 15minuter till 1½timme.. Kan tilllägga att han är en islandshäst på 14år, grund utbildad, bra kondis. Att få honom i lång och låg form brukar ta ca 15 minuter ungefär.. och sen jobbar jag "i form" tills jag skrittar av.

Min unghäst på 4år rider jag ca 20 minuter på när jag tränar i paddock. Har börjat jobba honom lite grann i form för att han ska bygga muskler.. men rider bara i paddock och har krav på honom ca 2 dagar i veckan.. annars så försöker jag rida ut ganska mycket på honom.. just för att få glädje i ridningen, vilja, jämna muskler, kondis osv. Väldigt viktigt att rida ut ofta! Då får man hållbarare och gladare hästar.

En intressant frågeställning tycker jag. Min kuse har väl för tillfället en kondis som jag skulle klassa som "medel" Helt fullt igång är han inte ännu men förhoppningsvis till sommaren.

Mycket beror på vad vi gör under varge unikt pass och vilka muskelgrupper som det läggs fokus på. Jag kör ofta typ av intervall och vissa gånger när det är i inlärningsyfte avslutar jag när det känns ok och går hem. Inlärning ska ju följas av belöning tycker jag för att hästen ska tycka det är roligt att arbeta.
Är det därimot i stärkningsyfte rider jag övningen något längre men kanske max 5 min beroende på vad vi gör sen lite återhämtning i mellan på lång tygel så hästen får slappna av lite och registrera det vi just gjorde och sen ger jag mig in i det igen.Det gäller ju att känna av så inte hästen blir för trött då detta ger oönskad effekt .då blir det ju slitsamt i stället för gynsamt. Min aktiva ridning blir därför sällan mer än 30 min på sin höjd 45 minuter och i bland bra mycket mindre..allt beroende på vad vi gör och varför.
i bland är det ju även psykisk utröttande för hästen med nya saker att ta in och kanske nya övningar.Mycket beror på individen och hur den ställer sig till arbetet och hur motaglig den är.

Grundtanken är ju att hästen ska vara lösgjord redan från början av passet så att man på en gång kan komma till ridning. skrittar fram minst 10 min och av det samma.

En intressant frågeställning tycker jag. Min kuse har väl för tillfället en kondis som jag skulle klassa som "medel" Helt fullt igång är han inte ännu men förhoppningsvis till sommaren.

Mycket beror på vad vi gör under varge unikt pass och vilka muskelgrupper som det läggs fokus på. Jag kör ofta typ av intervall och vissa gånger när det är i inlärningsyfte avslutar jag när det känns ok och går hem. Inlärning ska ju följas av belöning tycker jag för att hästen ska tycka det är roligt att arbeta.
Är det därimot i stärkningsyfte rider jag övningen något längre men kanske max 5 min beroende på vad vi gör sen lite återhämtning i mellan på lång tygel så hästen får slappna av lite och registrera det vi just gjorde och sen ger jag mig in i det igen.Det gäller ju att känna av så inte hästen blir för trött då detta ger oönskad effekt .då blir det ju slitsamt i stället för gynsamt. Min aktiva ridning blir därför sällan mer än 30 min på sin höjd 45 minuter och i bland bra mycket mindre..allt beroende på vad vi gör och varför.
i bland är det ju även psykisk utröttande för hästen med nya saker att ta in och kanske nya övningar.Mycket beror på individen och hur den ställer sig till arbetet och hur motaglig den är.

Grundtanken är ju att hästen ska vara lösgjord redan från början av passet så att man på en gång kan komma till ridning. skrittar fram minst 10 min och av det samma.

Precis såhär arbetar jag mina hästar, många "pustpauser" och sluta när det går på topp, hästen ska ju tycka det är skoj...:laugh:

Mvh Domino_s

Jag tycker som du, att det beror på a) individ och b) vilken nivå man befinner sig på just då, och med den hästen. Sånt spelar väldigt mycket roll, dvs kombinationen av de två.

Min nuvarande häst som jag haft sen nyss fyllda 4 åring och enbart riden rakt fram, har jag ett helt annat upplägg på nu i dressyren när han är 10 år och utbildad, än när han var 4 år. Upplägget har förändrats inte bara genom åren, men ständigt, beroende på vad som sker i utbildningen och hästens reaktioner på detta.

tidigare år, för att bara generalisera lite kort, så red jag väldigt mycket som du, dvs täta täta pustpauser med skritt på lång tygel. för att a) befästa att det som gjorts var bra, b) för att hålla hästens glädje och motivation på topp genom belöningen och pustpausen och c) för att låta den återhämta sig på ett markerat sätt i kombination av att vilja uppnå a och b.

nu gör jag tydliga pauser om vi lär in något HELT nytt, där man behöver markera vad som var rätt. utöver det, så har metoden svängt, utifrån vad som passar oss. Jag rider korta pass precis som tidigare, men jag skrittar faktiskt sällan på helt lång tygel, utan jag bibehåller "arbetstänket" hos hästen även om vi tar paus och skrittar, så blir det inte lång tygel, och kanske bara ett halvt varv. Oftare så byter jag bara övning och form på hästen, har jag ridit mkt samlande så varierar jag detta med att rida på ur samligen, kanske lägga ner hästen lite, sen plocka upp den igen, osv. Rider som sagt korta pass, aldrig mer än 45 minuter inklusive framridning. Lika ofta tillochmed 35 minuters pass inklusive framridning.

att hästen ska tycka det är skoj, är vi nog alla överrens om. Men skoj ekvivaleras inte med att den nödvändigtvis måste skrittas på lång tygel. Det kan vara lika motiverande att få en eftergift i form av en övnings växling, och en klapp på halsen, eller att avbryta övningen och göra ngt annat. Min häst där vi är idag, upplever total pauser och skritt på lång tygel längre stunder, som negativt, när man sen vill återgå till arbete. Han trivs bäst när det är tydligt att man fortfarande "jobbar" så att säga, men som sagt, detta har fluktuerat genom åren beroende på vart vi är i utbildningen.

På hästen som nu är utbildad betydligt mer än samma häst som unghäst, och hans mentalitet, så funkar detta upplägg helt enkelt bättre för oss nu, än den andra metoden som då var den helt rätta när han var yngre och utbildades. Han trivs och fungerar bäst i den nuvarande formen utifrån där han är idag. dvs att arbeta kort och intensivt och inte "bryta" passet med helt avlagt arbete.

KL
Nu blev det väldigt långt det jag skrev, men jag skrev det som lite tanke väckande till de som kanske upplever att de har problem med sina ridpass. För i min erfarenhet så beror upplägget på passet ofta VÄLDIGT mycket på hur utkomsten blir, dvs det handlar inte bara om hästen, eller ryttaren, utan ridsättet och upplägget, vilket kan förändra resultatet VÄLDIGT mycket. Man får helt enkelt analysera lite och prova sig fram. Och aldrig glömma att upplägget aldrig är statiskt, utan kan behöva ändras måååånga gånger, genom hela hästens liv, beroende på vad man gör med den och hur den svarar på det man gör.

Senast ändrad:

"Igångsättning", gymnasticering

17 år gammalt kallblodstravarsto som bara "dressyrlallas" i stärknings-syfte. Helt OK flås men skjuter ut höger bog genomgående och ingen skänkelrespons sitter i ryggmärgen, så därför skrittar vi inte på helt lång tygel riktigt ännu.

Har varierat övningar mellan skritt och trav, total tid 30-45 min där jag travar en mindre del av tiden, då först övergångar skritt - jogg och när det funkar någotsånär med bibehållen rakhet på eftergift har jag gått över till lite arbete på volt och med "vanlig" trav. I skritt olika böjningar, olika lång form, olika steglängd men med "krav" på spårning, intro sidvärts. Hästen har varit riden hela livet men enl ägaren kan den inte så mycket så vi tar det lite lugnt från början. Kanske är jag på "lekisnivå" för hästen men hon tycker hur som helst att det är jobbigt att inte få bestämma själv.

Jag klassar nog alltihop som ordentligt jobb med utgång från hur hästen känns. Eftersom jag inte vill att hon ska gå med högerbogen ut alls när jag rider, så måste jag ju börja det jobbet från första steg. Däremot anpassar jag ju övningarna efter nivån jag är på, det känns inte som om jag skulle få något vettigt ur galopparbete växlat med skritt på lång tygel i det här läget även om det skulle kunna innebära kortare "effektiv" ridtid. Dock skulle jag mycket väl kunna tänka mig göra det längre fram, om det blir aktuellt (hon ska på betäckning, är det tänkt). Sedan ska jag också lägga till att jag, oavsett vad jag gör, aldrig tycker att någon tid under arbetspasset, ska gå till felaktigheter. Skritt på lång tygel ska också rakriktas för mig, även i skogen.

KL

Jag glömde att svara på frågan ang. nivå :crazy::

LA, häst i full träning och kondition.

att hästen ska tycka det är skoj, är vi nog alla överrens om. Men skoj ekvivaleras inte med att den nödvändigtvis måste skrittas på lång tygel. Det kan vara lika motiverande att få en eftergift i form av en övnings växling, och en klapp på halsen, eller att avbryta övningen och göra ngt annat.
Min häst där vi är idag, upplever total pauser och skritt på lång tygel längre stunder, som negativt, när man sen vill återgå till arbete. Han trivs bäst när det är tydligt att man fortfarande "jobbar" så att säga, men som sagt, detta har fluktuerat genom åren beroende på vart vi är i utbildningen.

:bow:
Instämmer! Om en motivering ska fungera måste den anpassas till hästen, och ibland kanske man vill anpassa den för att få ut mer av passet när hästen väl är mogen för det.

En smart grej som nog skulle gynna de flesta (och som många säkert redan följer) är att i en och samma övning baka in "arbetande vila" = belöning, systematisk eftergift = belöning, trappa upp intensiteten med en bit jobbigare rörelse/samling/tempo = motivation för hästen som gärna vill ha variation. På det kan man också lägga till beröm när hästen är extra duktig och ibland strategiskt i det jobbiga för ytterligare en moralhöjare.
På så vis kan man få in 4 olika "morötter" inom en och samma övning, plus att man efter att man ridit övningen ett par gånger kan lägga in ren vila som belöning, om det är motiverat. Bygger man upp alla sina övningar på så vis är chansen mycket stor att man håller moralen uppe!

Träningen varierar, vi har varken manege eller paddock tillgängligt. Det går att låna paddock men detta måste bokas långt innan, så vanligen rider vi ute. Ren dressyrträning sker på lämplig äng och är beroende av hur underlaget är för dagen.

Utbildningsgrad: Ca LB - han är balanserad, har bra takt i trav och galopp (tvåtaktig skritt) och grundutbildad, men bara riden rakt fram i skogen det senaste året.

Kondis just nu: Medel - han springer gärna på rakt fram "hur länge som helst", men blir snabbt trött om han måste börja bära sig. Han är annars en sådan häst som blir bättre och bättre ju svettigare han blir, han "lossnar" och rör sig bäst om vi först varit ute och värmt någon timme först med mycket galopp.

Hur länge ni jobbar dom när dom väl kommer till arbete: Inte så länge! För hans del handlar det mer om att han först börjar samla upp sig, sedan växlar och sträcker ut överlinjen. Vi gör små övningar, och så fort han "tänker rätt" så får han en liten paus. Sedan börjar vi igen, paus, och igen. Han ligger inte i samma position länge.

Utbildningsgrad: Svårt att säga, hon är fem år och ligger lite efter p.g.a. diverse omständigheter. Skulle kanske säga LB-nivå men tanken är att nosa på LA-rörelser under årets gång.
Kondis just nu: Ganska dålig. Hon har varit oridbar under några veckor och därför tappat lite. Dessutom är hon överviktig. P.g.a. samma omständigheter som hon inte har hängt med riktigt i utbildningen har hon inte heller kunnat bygga upp samma kondis.
Hur länge ni jobbar dom när dom väl kommer till arbete: Jag kräver att hon ska vara i form och balans redan från början. Jag sitter aldrig och "slörider" utan form och balans är a och o för att inte slita på hästen. Dock rider jag inga ansträngande eller uppbyggande övningar under uppvärmning och nedvarvning utan enbart lösgörande. Den delen av passet som jag s.a.s. pressar henne lite mer, samlar, rider övningar osv brukar vara ca 20-30 min. Sällan eller aldrig längre än så av den enkla anledningen att hon inte orkar mer än så :)

Hoppas att det framgick hur jag tänker :)
Mvh Jate Volim!

Utbstp,
Första hästen. Svårt att säga, rider för att skapa kraft och energi i hästen, gör skolor både på och över mark sas... Men från ett dressyrperspektiv skulle jag nog säga msv upp till svår i vissa övningar.

Den andra är oxå lite svår att säga något om ungponny, La i vissa övningar Lc i andra...

Kondition
Första hästen, Relativt god kondis, återhämtat sig till normal andning efter ca 5 min efter konditionspass i skogen... Varierar träning mycket, klättrar, långtravar/galopperar, rider på bana-lång/låg och maximal samling

Andra hästen relativt dålig, rids max 2-4 dagar/vecka 30 min åt gången...

Hur länge jobbar ni när dom väl kommer till arbete

Riktigt arbete med skolor och maximal samling med den stora MAX 15min, alldeles gräddig på hals och mellan bakben (med skritt/vila och lång tygel mellan övning under de 15min)

Ungponnyn, samma sak max 15 min. (rider inte samling med den men kortar och länger steg i både skritt och trav)

Rider jag däremot i skogen så kan det bli lite längre upp emot 30 min i trav och galopp men då är det inte så mycket samlingssträvan, mer avslappnat och framåt nedåt, rullar mer på i gångarten och kondistränar med lite intervaller, fattningar och avsaktningar, flyttar lite hit och dit för att kolla lösgjordheten...

:)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 709
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30