När ni rider på kandar...

Sv: När ni rider på kandar...

Det upplägget skulle dock inte fungera för mig personligen, just pga att jag behöver träna in handgrepp med två tyglar.

Stackars häst när jag börjar med det...

Kanske lite ot, men du kan ju alltid sätta i ett par extra tyglar i tränsbettet och öva på tygelfattningen - Blir ju inte exakt som med ett kandar men kan vara bra att öva med bara tränsbett istället för när det blir "skarpt läge"

kl

Fortsätter på denna istället för att göra ny kandartråd och hoppas att några fler hittar in!

Red första MsvCn med min lånade hopphäst i helgen, och började fundera lite på det här med kandar.

När börjar ni med det och varför?
Vid vilka tilfällen tycker ni att man kan ha hjälp av ett kandar?
Tycker ni att vissa hästar passar bättre för kandar än andra?
Börjar ni med kandar så fort ni får eller väntar ni tills ni absolut måste enl tävlingsregler?

Jag ser själv ingen anledning att stoppa kandar i munnen på hästen jag rider nu, dels för att hon i sig är väldigt lätt i handen och gärna försvinner, dels för att hon har huvud som en ädlare C-ponny och mun därefter... Men tycker man ser förvånansvärt många ute i dessa MsvC och MsvB- klasser som verkar rida på kandar "bara för att". Men det finns kanske motiv bakom som jag inte förstår, upplys mig gärna!

Jag har en bekant som rider msvC på kandar för att hen's egna uppfattning är att hen får högre poäng med kandar än med tränsbett trots att ritterna i övrigt varit likvärdiga enligt hen. En annan bekant har kandaret på tävling för att det är lättare att maskera om hästen går lite mot handen eller inte är helt på hjälperna i alla moment.

Personligen så tänker jag mig att om jag var i klasser där kandar är tillåtet och är på väg mot klasser där man måste ha kandar så skulle jag tävla med kandar ibland och tränsbett ibland bara för att jag och hästen ska bli vana vid kandaret på tävlingsplats innan vi "måste" ha det. Men det kommer nog dröja tills jag står inför den frågan med någon av mina medryttarhästar.

Hmm, intressant! Så "man" rider egentligen på kandar för att dölja något?

En fråga. .. Varför måste man ha kandar i de högre klasserna?
Är det för att det är för svårt att rida de rörelserna felfritt utan?
Är det för att bevisa att man kan hantera ett sådant skarpt redskap?
Eller är det för att man bara då kan bli så orörlig i sadeln att det knappt syns att man är där (förfina hjälper)?

Men snälla ?
Dina förutfattade meningar och antaganden utifrån dessa blir helt absurda .

Faktiskt av lite bekvämlighet. Jag får en del gratis på halvblodet som är ganska grov, rörlig. Väldigt mycket häst att rida helt enkelt.
Han blir lite rundare i formen och jag kan driva honom mer till handen utan att han lägger sig på och blir lång/tung.

Stångtygeln har jag mellan långfinger och ringfinger, bridongen som vanlig tygelfattning. Behöver sällan använda stången egentligen men den hjälper mig med finliret i ökningar och övergångar.

När han varit igång har jag ridit på det ibland, främst för tränare, eftersom det funkat bra. Dagen efter jag ridit på kandar blir han trevligare på tränsbett.
Jag har en väldigt lydig häst som jag utan problem rider på tränsbett, ute, i fälttävlan, hoppning och galoppjobb men ibland kan det vara trevligt att kunna förfina lite.

Men visst, det är väl på ett vis en genväg, klart jag skulle vilja ha samma lätthet på tränsbett som på kandaret. Det får jag ju, dagen efter kandaret. :)

Det som är bra med kandaret också är att det ger lite tyngd och han lägger inte tungan över bettet vilket han har tendens att göra med tränsbett.

Edit: Sen har vi även nosat på msv-klasserna och då var det ganska naturligt att introducera kandaret.

Nej, tycker att man kan jämföra det med att kunna föra sig själv på ett snyggt och elegant sätt i ett par skor med stilettklackar, jämfört med att promenera i ett par gympaskor (vanligt tränsbett). Sätt på dig en balklänning och bär ett par lågklackade skor till, kontra att matcha hela baletten med ett par snygga högklackade. Det handlar om en helhet! Och alla vet ju att man går betydligt enklare i ett par skor utan höga klackar. Kandar är ett förfinat hjälpmedel som inte lämpar sig för att rida igenom en häst med, däremot så är det ett bevis på att man har en väldigt välriden häst som, när den går som den skall, går mellan hjälperna och presterar dressyr på hög nivå.
Det finns två grundregler när man rider dressyr och det är att hästen jobbar igenom kroppen och går fram till handen. Det här kan faktiskt vara svårare på kandar än på träns, så när man tävlar på kandar så visar man att man bemästrar att rida sin häst på kandar. Det är alltså en utökad svårighetsgrad och inte nån genväg. Därför har man kandar i högre klasser.
Ingen (nästan) som rider på kandar sitter normalt sett och rider på detta varenda dag, det är betydligt enklare att rida igenom de flesta hästar på tränsbett. I a f om man rider helt vanlig traditionell dressyr. Periodvis så rider jag min häst en hel del på kandar, och det är som jag har skrivit om tidigare för att jag är lat och bekväm av mig. Men när jag kommer in i perioder av lite mer jävlar och anamma och bestämmer mig för att jag skall ta tag i grundproblemen istället - och därför rider på tränsbett, så går också hästen mycket bättre. Jag tror inte på att man kan maskera över problem med kandar. Däremot kan man då och då välja att göra det enkelt för sig i den dagliga träningen, men kvalitén på jobbet blir ofta inte lika bra.
Sammanfattningsvis. Man tävlar på kandar för att visa att man kan spela på ett instrument som är svårare att lära sig än att blåsa i en blockflöjt! :)

Men snälla ?
Dina förutfattade meningar och antaganden utifrån dessa blir helt absurda .

Det du just insinuerade visar mest dina egna förutfattade meningar om mina tankar.

Låt säga att jag söker sätta hål på fördomar jag blivit pådyvlad, vill göra mig ren. Då måste man få fråga :)

Hmm, intressant! Så "man" rider egentligen på kandar för att dölja något?

Jag vet att några få gör det, men jag tror och hoppas att det är just få. En duktig domare ser ju om en häst som bär sig och är på hjälperna eller inte. Men ett kandar kan ju minska många symptom både för ryttaren och för betraktaren eftersom hästen inte slår sig fri på samma sätt. Vet även en som satte på kandar på sin häst som var urstark och red sen runt och gjorde rörelser hit och dit - som gick ganska bra för att kandaret maskerade för ryttaren att hästen inte bar sig, men det hästen egentligen behövde var gymnastik och komma ihop sig. Med ett kandar vart det svårt för ryttaren att känna när den "riktiga" eftergiften kom.

Så precis som Kryddan skriver så är det svårare att rida bra på ett kandar. Jag själv tycker också att det är mycket svårare att lösgöra en häst och få den ärligt mellan hjälperna med ett kandar, för jag är inte superduktig och nu är det dessutom längesedan jag red på kandar.

Tack för ditt svar!
Håller med er och tycker det är skönt att höra vad ni säger.

Det har jag oxå hört faktiskt. En del domare tycker att ett kandar i medelsvår är egentligen lika självklart som att man har sporrar. Det tillhör utrustningen och har man inte kandaret på så ser man ut som ett orutinerat ekipage.

Det har jag oxå hört faktiskt. En del domare tycker att ett kandar i medelsvår är egentligen lika självklart som att man har sporrar. Det tillhör utrustningen och har man inte kandaret på så ser man ut som ett orutinerat ekipage.

Väldigt intressant!

Vill man mörka problem känns det relevant att snarare diskutera graman och dålig handridning snarare än kandar . I kandar klasser är kriterierna ändå så högt lagda att det inte går att direkt mörka grundproblem . Visst - hur domare dömer kommer alltid vara uppe för diskussion och är tyvärr förgat i vissa fall . Men grund principiellt mässigt i fråga om att söka grund problem så lär problemet vara ungefär 90% större dagligen dax hemma på gårdsplanen infråhs om diverse tillhyggen som argumenteras vara undermirakel i utveckling och resultat .

Klart att det finns många sätt att maskera och mörka problem, säger absolut inte att kandar är det enda eller mest använda, men jag har ändå sett rätt många ekipage på msv c och b nivå där hästen inte arbetar över ryggen och är 100% lösgjord och där kandaret har använts för att "hästen går bättre med kandar" - när den egentligen bara hålls i en ram lite lättare med ett kandar.
Så när frågan kom om varför man tävlar på kandar även när det inte är ett krav så angav jag de två olika orsaker som jag har fått förklarade för mig från bekanta.
Men med det så har jag ju inte sagt att det är det enda det används till, snarare tvärtom att de flesta som använder det på tävling är så pass duktiga att de inte använder det av "fel" skäl.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama