När ni rider på kandar...

Sv: När ni rider på kandar...

Det är inte tillåtet att ha på tävling därför är det rätt ointressant att ha för oss som tävlar.

Jag hoppar på tråden och undrar vidare om ni har två eller tredelad bridong? Jag har redan ställt frågan i tråden om vilka bett ni aldrig skulle använda, och antar att jag kan komma att få bassning nu, men, men.

Jag ska försöka börja rida lite på kandar, men min häst har lätt att komma bakom/under, och min dressyrtränare tycker inte riktigt att jag ska börja än, men jag vill testa någon mer gång. Hon har dessutom nu kommit upp mycket mer i formen och är starkare.

jag är väl egentligen inte rätt person att svara då jag aldrig vågat rida på kandar då jag inte tycker jag är tillräckligt skicklig med handen, men jag håller med din dressyrtränare att det är bättre att vänta. De hästar jag ridit som knäppt av i nacken tycker jag alltid gjort det på grund av, för dålig styrka, balans och samspel med ryttaren, och jag ser inte meningen med att använda svårare utrustning innan man behärskar den lättare. Om hon har börjat komma upp i formen varför inte befästa det innan du hoppar upp ett snäpp? Nu är jag i och för sig en fegis.

Jag hoppar på tråden och undrar vidare om ni har två eller tredelad bridong? Jag har redan ställt frågan i tråden om vilka bett ni aldrig skulle använda, och antar att jag kan komma att få bassning nu, men, men.

Jag ska försöka börja rida lite på kandar, men min häst har lätt att komma bakom/under, och min dressyrtränare tycker inte riktigt att jag ska börja än, men jag vill testa någon mer gång. Hon har dessutom nu kommit upp mycket mer i formen och är starkare.

Man måste inte ha kandar förrän i MsvB:4 så egentligen finns det ingen som helst anledning att hålla på med Kandar förrän hästen rent utbildningsmässigt är redo för det, hästens ska vara väl utbildad på tränsbett först och är den det kommer det inte bli några som helst problem att stoppa in ett kandar.
Om din häst kommer bakom så är den inte väl utbildad på tränsbett och att då stoppa in ett Kandar kan jag inte alls förstå :confused:

Ett kandar hjälper inte till med något om inte hästen är klar för det, men kan däremot stjälpa en hel del.

Jag förstår inte alls denna Kandar hysteri faktiskt ??

Jag är ju inte heller den som provar i onödan, och någon gång måste man ju prova. Hästen dör ju inte för att man testar en gång, hur vet man annars vad som funkar?
Det är också många som säger att man inte ska vänta för länge med att börja på kandar, och att många gör det felet att inte prova någon gång då och då. Av svaret ovan att döma så verkar inte vara något problem alls med att vänta länge, men uppfattningarna där verkar vara olika.

Ja någon gång ska man såklart prova.. men den gången bör ju vara när hästen är skolad på träns på ett sådant sätt att ett kandar fungerar, vad är annars meningen med det hela?

Om din tränare anser att ni inte är redo för det + att du skriver att hästen är bakom/under på träns.. ja då tycker jag du ska lyssna på tränaren.

Man ska ju vara medveten om att hästen inte kommer bli nått högre i formen på kandar utan tvärtom därav att hästen måste vara väl utbildad på träns först och väl framme på hjälperna med ett en ärlig kontakt, annars kommer den gräva ner sig framåt neråt/bakåt..eftersom det är vad inverkan på stången innebär.

Man vill med stången att hästen ska bli rundare och få mer eftergift i nacken i den höga formen vilket innebär rätt mkt styrka från hästens sida för att inte släppa och trilla ner i formen istället.

Men herregud, du är inte ensam om att rida på kandar med en häst som inte är klar för funktionen, det sker hela tiden att folk gör det.. det är bara ut och titta på vilken tävling som helst.. hästen kommer såklart inte dö om du provar.

Jag håller med Fio ang tips och reflektioner . Dessutom vill jag tillägga att introducera kandar lite " då och då" inte kanske är helt optimalt för hästen för man vill vänja in den och att då köra lite enstaka gånger funkar mindre bra som intro , man vill gärna ge en tillvänjning som är successiv och kontinuerlig .

Håller med den tidigare kommentaren också att är hästen låg i formen och inte skolad nog på tränsbett redan är kandar en dålig idé . Jag hade litat på tränarens omdöme i det fallet helt klart .

Jag har alltså provat en gång. Jag har heller inte sagt att hästen regelbundet går bakom hand, utan hon har lätt för det och har gjort så en del tidigare. Min tränares råd kom för ett halvår sedan, och nu är hon mycket mer befäst i formen. Jag kan alltså inte sälla mig till de skarorna Fio nämner som rider på kandar utan att hästen är redo för det. En enda gång måste man kunna prova utan att det får anses som regelbundet användande. Jag märkte vid denna gång, som ni båda påpekar, att hon blev för låg i formen och inte var redo för det. Därför väntade jag med det, och funderar på att snart testa igen, då hon orkar gå i en betydligt högre form nu. Tack för era råd.

Nåväl, frågan vara vilken sorts bridong folk använder och hur man upplever skillnaden?

Jag har alltså provat en gång. Jag har heller inte sagt att hästen regelbundet går bakom hand, utan hon har lätt för det och har gjort så en del tidigare. Min tränares råd kom för ett halvår sedan, och nu är hon mycket mer befäst i formen. Jag kan alltså inte sälla mig till de skarorna Fio nämner som rider på kandar utan att hästen är redo för det. En enda gång måste man kunna prova utan att det får anses som regelbundet användande. Jag märkte vid denna gång, som ni båda påpekar, att hon blev för låg i formen och inte var redo för det. Därför väntade jag med det, och funderar på att snart testa igen, då hon orkar gå i en betydligt högre form nu. Tack för era råd.

Nåväl, frågan vara vilken sorts bridong folk använder och hur man upplever skillnaden?
Bra fråga! Tycker oxå det skulle vara intressant med svar där.

För jag funderar på att ev prova rak bridong i framtiden, men det kan jag inte förvänta mig att någon har provat ;) Så skillnader mellan två och tredelat är intressant!

Själv upplever jag det som att hästen hellre tar ett tydligt stöd på ett tvådelat, och vågar komma fram bättre, än med tredelat. Tredelat tycker jag blir lite för "ostabilt" och skarpt.

Men just nu när jag rider på rakt tränsbett med tungfrihet, får jag ett suveränt och tydligt, men lätt stöd och ökningarna har förbättrats avsevärt - därav intresset för en ev rak bridong i framtiden. Jag är ju som sagt inte bortskämd med stort steg på min häst. Han behöver lixom lära sig hur man sträcker ut, och nu börjar det komma.

Fast jag förstår inte meningen med rak bridong, det blir ju stång på stång. Bridongen ska man ju ställa med och är den oxå rak blir det ju svårt.

Tycker mer det är avgörandet på tjockleken på stången hurvida min häst vill komma fram till bettet eller inte. Jag märker ingen skillnad på två eller tredelad bridong i det avseendet på min häst men däremot fungerar det inte med en smal stång på honom.

Jaha . Jag läste ditt inlägg både Här och i andra tråden som att tränaren färskt avrått men du ville träna ändå . Som sagt - man vänjer inte in lite då och då .

Rent generellt tycker jag att om hästen vilar på steget så kan man också få fram en mycket bättre gång i den. Men själv så känner jag att det har mer att göra med att man kan få den att sätta sig bättre och bli luftig fram, ur denna "vilan", och ur det rida på den mer dansant. Så att rida på en typ iberier för mycket framåt ser jag ingen mening med. Du har väl en sån häst? Eller liknande?
För att visa vad jag menar så bifogar jag en otroligt suddig och kort travfilm ifrån idag. Den är dessutom i... Slowmotion! :eek: Den filmades så så jag kan inte göra något åt det. Jag badar inte precis i ridfilmer så jag har inte mycket annat att bidra med för stunden.
Att rida på ett rakt bridongbett kan inte jag heller förstå vitsen med, skall du ha en stång som är tvådelad då eller? Du kan ju inte ha stång på stång så att säga.

*KL*

Jag håller med Fio och Mackan om att hästen bör, enl mitt sätt att se det också, vara väldigt väl befäst i alla grunder och mer därtill innan man börjar rida på kandar. Det är inte enklare att rida på kandar, det är svårare! Det är lättare på sitt sätt, men det är ändå svårare för hästen måste vara korrekt på hjälperna. Man kan alltså inte lösa sina problem igenom att sätta in två bett i munnen på hästen. Nu tror jag inte att det är så ni menar heller, men man skall veta att man rider ju hästen bakifrån och fram till handen, sitter inte allt då redan ifrån början så får man inget bra resultat.
Jag tror att jag har testat det mesta inom både olika ridstilar och olika betslingar på mina iberier igenom åren, och det har lett fram till att jag tycker att det är bara helt vanlig ridning, träning och betsling som gäller om man vill komma framåt. Resten är bara genvägar och leder inte till någon utveckling.

Och här är den där suddiga kortfilmen... Ingen tjusig musik eller så, vill bara visa hur man kan träna på att få hästen att få lite mer luft under vingarna istället för att trava på för mycket framåt. Vilket jag naturligtvis inte har en aning om ifall du gör, det är bara rent allmänt menat. Och tränar man så här så får man naturligtvis en massa småfel, det tar lång tid att få sånt här befäst och där är vi inte ännu på ett bra tag. Men friskt vågat, hälften vunnet! :)

http://www.youtube.com/watch?v=qttxDLhzFYY&feature=channel&list=UL

Men shit vilket fluff, Kryddan! Videon från mars var ju jättefin. Vad ljus hästen har blivit på den tiden!

Tack så mycket! :) Den där andra filmen skulle egentligen inte ha varit med, jag måste ha gjort något fel när jag länkade till gårdagens film :confused:
Ja, han har ljusnat i en rasande fart!

Fast jag förstår inte meningen med rak bridong, det blir ju stång på stång. Bridongen ska man ju ställa med och är den oxå rak blir det ju svårt.

QUOTE]

Tränsbett/bridong med rak mundel är inte en stång. Ordet stång handlar om att det är skänkel på utsidan och inte mundelens utformning. Hävstång, om man ska vara petig.

Har själv inte börjat med kandar än men börjar fundera på att det kan vara dags på min snygging. Har dock en del kvar tills han orkar hålla MSV form mer stadigt på tränsbett och har därför inte bråttom.
Erkänner också att jag har viss ångest inför att behöva hålla två tygelpar på samma gång och hålla ordning på dem.

En av mina tränare, som är domare tom Georg, tränar i stort sett aldrig på kandar utan på tränsbett. Lägger sedan på kandaret några gånger inför tävling. Det kan jag känna är ett trevligt upplägg.
Det upplägget skulle dock inte fungera för mig personligen, just pga att jag behöver träna in handgrepp med två tyglar.

Stackars häst när jag börjar med det...

Rent generellt tycker jag att om hästen vilar på steget så kan man också få fram en mycket bättre gång i den. Men själv så känner jag att det har mer att göra med att man kan få den att sätta sig bättre och bli luftig fram, ur denna "vilan", och ur det rida på den mer dansant. Så att rida på en typ iberier för mycket framåt ser jag ingen mening med. Du har väl en sån häst? Eller liknande?
För att visa vad jag menar så bifogar jag en otroligt suddig och kort travfilm ifrån idag. Den är dessutom i... Slowmotion! :eek: Den filmades så så jag kan inte göra något åt det. Jag badar inte precis i ridfilmer så jag har inte mycket annat att bidra med för stunden.
Att rida på ett rakt bridongbett kan inte jag heller förstå vitsen med, skall du ha en stång som är tvådelad då eller? Du kan ju inte ha stång på stång så att säga.
[...]
http://www.youtube.com/watch?v=qttxDLhzFYY&feature=channel&list=UL
Kul att du la upp film! Är det mer åt passage?

Jag känner att jag måste rida fram, men det är lönlöst att rida med snabb korta steg. Först måste jag locka fram till ett bra stöd genom att böja och rakrikta för att få honom att hitta till läget då han automatiskt hittar pushet framåt med långa kliv och känner behovet av att ta ett bra och mjukt stöd framåt genom ryggen. När det finns där kan jag börja mata på i t ex trav och då blir traven större, luftig och fin. Sen kan jag börja jobba kortningar och längningar, skolor osv, för att få till "elasticiteten" eller vad jag skall kall det, jobba så tills han med riktigt lång överlinje klarar av att mata på framåt med väl lyft i hovarna och samtidigt göra svaga skolor. Målet är hela tiden för mig att stegen skall vara stora, inte nödvändigtvis höga, men han måste lyfta på hovarna. lyfter han inte på dom, är han inte genom ryggen och jag får lösa det, vad det nu beror på. får stoppa upp, rikta igen och ta om det. oftast om jag ser till att få en bra början, värma bra i skritt så blir traven bra från början, och då gäller det bara att upprätthålla den och hålla igång svinget eller vad jag ska kalla det.
Flummigt svar kanske, men det är skitsvårt att försöka förklara.
Jag tycker din förklaring var bra!

Tack! Nej, detta har inget med passage att göra, det är trav. En blandning mellan arbetstrav och samlad trav kan man säga. Det är mycket krut i min häst och ber man honom att samla sig uppåt/framåt så gör han det hur lätt som helst. Svårigheten ligger snarare i att få honom att tona ner det hela en bit. Men vi tränar på det hela tiden och det blir bättre och bättre. Det är det här jag försöker förklara för folk som rider iberier, hela tiden, men det är som att tala för döva öron. Iberiska hästar har inte, och kommer aldrig att få, den gången som dressyrstammade halvblod har - så man får ta till andra knep. Vill man kunna hävda sig bland alla fantastiska halvblod så gäller det att utnyttja iberiers fördelar, för de HAR fördelar. Fast nackdelar också i o f s. En fördel en bra iberier har är att de är lätta att sätta på bakkärran och få dem att lyfta sig fram och dansa ut steget. Bara man låter dem göra det också och då kan man heller inte rida dem i för låg form. Drar man in sig egen ända ordenligt under sig och låter hästen röra sig ordentligt så finns det fantastiska rörelser att hämta i dessa hästar! :)
Det var inget flummigt svar, det var lättbegripligt! Låter som ett bra upplägg, man får anpassa sig efter hästen :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama