Sv: När ni rider på kandar...
Rent generellt tycker jag att om hästen vilar på steget så kan man också få fram en mycket bättre gång i den. Men själv så känner jag att det har mer att göra med att man kan få den att sätta sig bättre och bli luftig fram, ur denna "vilan", och ur det rida på den mer dansant. Så att rida på en typ iberier för mycket framåt ser jag ingen mening med. Du har väl en sån häst? Eller liknande?
För att visa vad jag menar så bifogar jag en otroligt suddig och kort travfilm ifrån idag. Den är dessutom i... Slowmotion!
Den filmades så så jag kan inte göra något åt det. Jag badar inte precis i ridfilmer så jag har inte mycket annat att bidra med för stunden.
Att rida på ett rakt bridongbett kan inte jag heller förstå vitsen med, skall du ha en stång som är tvådelad då eller? Du kan ju inte ha stång på stång så att säga.
*KL*
Jag håller med Fio och Mackan om att hästen bör, enl mitt sätt att se det också, vara väldigt väl befäst i alla grunder och mer därtill innan man börjar rida på kandar. Det är inte enklare att rida på kandar, det är svårare! Det är lättare på sitt sätt, men det är ändå svårare för hästen måste vara korrekt på hjälperna. Man kan alltså inte lösa sina problem igenom att sätta in två bett i munnen på hästen. Nu tror jag inte att det är så ni menar heller, men man skall veta att man rider ju hästen bakifrån och fram till handen, sitter inte allt då redan ifrån början så får man inget bra resultat.
Jag tror att jag har testat det mesta inom både olika ridstilar och olika betslingar på mina iberier igenom åren, och det har lett fram till att jag tycker att det är bara helt vanlig ridning, träning och betsling som gäller om man vill komma framåt. Resten är bara genvägar och leder inte till någon utveckling.
Och här är den där suddiga kortfilmen... Ingen tjusig musik eller så, vill bara visa hur man kan träna på att få hästen att få lite mer luft under vingarna istället för att trava på för mycket framåt. Vilket jag naturligtvis inte har en aning om ifall du gör, det är bara rent allmänt menat. Och tränar man så här så får man naturligtvis en massa småfel, det tar lång tid att få sånt här befäst och där är vi inte ännu på ett bra tag. Men friskt vågat, hälften vunnet!
http://www.youtube.com/watch?v=qttxDLhzFYY&feature=channel&list=UL