när ni köper unghäst för distansritt på högre nivå,

Att det är en häst som inte har alltför stora exteriöra brister och är en häst som känns tilltalande då det är många timmar man har framför sig. Det ska säga klick!

Jag tittade på hästar i olika prisklasser, men valde den billigaste som hade de kvaliteér jag sökte (väl hanterad och stor)

Att köpa en billig häst är mest lite kuriosa, under de två år jag har förvaltat hästen har han kostat mig mångdubbelt sitt inköpsvärde.

En dressyrhäst ska ha mycket rörelse uppåt. En distanshäst ska flyta fram och inte anstränga sig. Vägvinnande steg är bra.
Det är även bra om den har en "ren" trav. När man ska springa upp för veterinären kan det vara besvärligt om hästen har en konstig travrörelse (dumt uttryck). Då kan diskussionen uppkomma om hästen är halt eller inte.
// Linda

Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte att man bara råkar köpa en häst som har så pass "bra gångarter" att den inte lämpar sig för distans.

Visst ska en distanshäst röra sig ekonomiskt, det finns en del raser som har väl onödigt stor aktion ( t ex hackney, vissa welsh cob mfl) - men det röreslemönstret är å andra sidan inte önskvärt inom dressyren heller.
Att röra sig ekonomiskt gör nog de flesta gångartsmässigt mediokra hästar (=de som är hyfsat billiga eller i medelpris) när det får gå långt och länge.
Kan jämföra med min egen häst som med lite jobb KAN fås att gå lite tjusigt i dressyr, men som helt klart hasar omkring på distansbanorna utan att lyfta benen alltför mycket.

Jag skulle nog mest sätta korrekthet först: raka, korrekta ben, proportionerlig kropp, trevligt ansatt hals etc. Psyket är också viktigt: en lugn och trevlig häst som klarar olika miljöer bra.

Uppfödningen är viktig: en medveten uppfödning där man har stora kuperade hagar för unghästarna där de tidigt leker och rasar av sig, klättrar och lär sig hantera olika underlag. Det gör stor del av grunden för en hållbar distanshäst. Köper du en unghäst som du inte vet så mycket om, så kan det finnas stora brister i uppfödningen som faktiskt inte går att rätta till senare i livet. Kolla vilka uppfödare som uttryckligen säger sig föda upp hästar för distans så kan du fråga dem varför just deras unghästar skulle lämpa sig bättre än "vilken som helst" - kan ju vara intressant att höra svaren.

Så min tremånaders islandshingst som inte visat ett steg trav är inte något distansämne? :D

Kan man inte få dispens att visa hästen i pass istället? :smirk:

Friska jämna hovar, temprament, korrekta ben, bra sadelläge, matglädje, trygghet och naturligtvis personkemi!

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 186
Senast: Lisen82
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 756
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar