Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte att man bara råkar köpa en häst som har så pass "bra gångarter" att den inte lämpar sig för distans.
Visst ska en distanshäst röra sig ekonomiskt, det finns en del raser som har väl onödigt stor aktion ( t ex hackney, vissa welsh cob mfl) - men det röreslemönstret är å andra sidan inte önskvärt inom dressyren heller.
Att röra sig ekonomiskt gör nog de flesta gångartsmässigt mediokra hästar (=de som är hyfsat billiga eller i medelpris) när det får gå långt och länge.
Kan jämföra med min egen häst som med lite jobb KAN fås att gå lite tjusigt i dressyr, men som helt klart hasar omkring på distansbanorna utan att lyfta benen alltför mycket.
Jag skulle nog mest sätta korrekthet först: raka, korrekta ben, proportionerlig kropp, trevligt ansatt hals etc. Psyket är också viktigt: en lugn och trevlig häst som klarar olika miljöer bra.
Uppfödningen är viktig: en medveten uppfödning där man har stora kuperade hagar för unghästarna där de tidigt leker och rasar av sig, klättrar och lär sig hantera olika underlag. Det gör stor del av grunden för en hållbar distanshäst. Köper du en unghäst som du inte vet så mycket om, så kan det finnas stora brister i uppfödningen som faktiskt inte går att rätta till senare i livet. Kolla vilka uppfödare som uttryckligen säger sig föda upp hästar för distans så kan du fråga dem varför just deras unghästar skulle lämpa sig bättre än "vilken som helst" - kan ju vara intressant att höra svaren.