När medicinen inte finns

O

Olinda

Dvs vad gör man när man får medicinutskrivet sent en eftermiddag före helgdag och kommer till apoketet och medicinen inte finns?

Detta råkade en stallkamrat ut för i fredags, men jag åkte med till apoktet (som tur var för jag kan vara envisare än synden själv, medans häst ägaren är dem mesiga sorten som bara hade sagt tack och hej och inte veta vad den skulle göra utan jag hade fått ett samtal för sent förmodligen av en gråtandes hästägare).
De mediciner vi skulle ha till hästen somvar ganska dålig fanns inte alls på ena apoteket, men på det andra fanns det ena iallafall, apoketarna får inte byta ut receptbelagt medicin mot annan utan medgivande från veterinären, detta är ju inget de kan hjälpa, men veternären hade tagit helg och gick inte att nå, jag försökte även nå jourvet samt de kliniker jag hade nummret till i huvudet/mobilen för att se om de kunde hjälpa mig, men fick inte svar någonstans och klockan tickade mot stägningsdags.
Hästen kunde absolut inte vänta till tisdag då vi skulle kunna hämta den utskrivna medicinen, det fanns ett alternativ dock något svagare variant men som sagt får de ju inte byta ut den.

Men eftersom hästen behövde den NU så bad jag den stackars peronalen börja leta i sitt system vilket apoket i närmsta storstad 10 mil bort som kunde tänkas ha den och dessutom var öppet på den röda dagen som var i lördags, men utan resultat (vi hade redan gått igenom alla närmare liggande apotek).

Som tur var så hade jag och göra med mycket trevlig personal som inte vara ansåg att jag var en jobbig kund utan verkligen försökte hjälpa oss, det förstod läget till fullo och bröt till slut sina regler och lät oss få alternativmedicinen utan någon veterinärs medgivande.
Om nu vi hamnat hos apketspersonal som hade följt sina regler (vilket de naturligtvis egentligen ska göra), så hade vi stått utan medicin, vad gör man då?

Hade alternativet varit åka till närmsta jouröppna klinkik över 25 mil bort eller förhoppningsvis fått tag på jourveternärinären (vilket är väldigt svårt här då denna enda täcker ett väldigt stort område med mycket djur) till slut som hade fått komma ut även denna och titta på hästen och då ha med sig medicin, hur mycket medicin har en veterinär hemma egentligen, och hur villiga är det att ev tömma sitt eget förråd redan på fredagen om de har jour hela helgen? Men de kanske brukar ha en hel del hemma?
(alternativ medicinen fanns inte heller på det jouröppna apoteket som var öppet på lördagen så det hade inte gått att få efter kl 18 på fredagen förrän på måndagen).

Någon som råkat ut för liknade och hur har ni löst det isåfall?
Känns som att det kan vara bra att veta om det skulle uppstå en sådann situation någon mer gång, man vet ju aldrig.

Sv: När medicinen inte finns

Jag har sluppit problemet. Jag har dock stått i sitsen att fååka 10 mil för att få ut medicinen då 'mitt' apotek inte haft det, och inget annat på 10 mils avstånd heller utan jag fått åka till djurapotek. Då har det dock handlat om medicin där det inte funnits något att byta mot helt enkelt, det har saknats likvärdigt bytesalt med.

Men en tanke som slog mig är Agria telefonveterinär. För ert problem var om jag fattade det rätt att ni inte fick tag på någon veterinär över telefonen som kunde 'godkänna' att det lämnades ut 'utbytespreparat' istället? Och då borde man - om det bara handlar om att få tag i en leg veterinär vilken som helst - kunna ringa Agria telefonveterinär lika gärna? Okej att du får betala 25 spänn för samtalet, men det skulle jag ju lätt göra i det läget liksom.

Annars hade jag i det läget om inget annat fungerat ring om och om igen till närmsta jouröppna veterinär och frågat om de kunnat lämna ut medicin istället (alltså om man inte lyckades lösa det innan apoteket stängde), alt ringt distriktsveterinär i samma ärende.

Men, jag har inte haft just det problemet, utan 'bara' att det var slut på alla apotek inom tio mils radie så jag fick åka och hämta. Eller förresten, en annan gång så när det inträffade skickade faktiskt apoteket medicinen med taxi från ett apotek till ett annat. Hästen skulle ha Hippotrim, det var dagen innan julafton, en halvtimme innan stängning. 'Mitt' apotek hade inte hippotrim, och jag hade milt sagt panik då jag saknade körkort (dvs inte kunde åka och hämta på det andra apoteket 4 mil bort), och jag skulle 2 h senare åka hem till föräldrarna 20 mil bort över jul. Och hästen behövde verkligen medicinen. Då var den änglasnälla apotekspersonalen faktiskt så snälla att de skickade medicinen från det andra apoteket med taxi. :love:

Ang hur mycket medicin t ex distriktsveterinärer har att 'lämna ut' så är det säkert olika, samma sak hur villiga de är att göra det. Samtidigt, om du ringer DV, förklarar att hästen är sjuk, vet X tittat på den och gett recept på medicin, men det inte går att få ut, och hästen verkligen måste ha behandling under helgen, då är du ju ett jourfall som 'alla andra' kan jag tycka? Jag vet dock inte hur de reagerar. Däremot har jag ringt DV mitt i natta fått åka dit och hämta en kartong finadyne, att smärtstilla en häst med bokad (nöd)slakt morgonen efter. Utan minsta problem, DV hade iofs sett hästen och behandlat den för kolik i två omgångar de senaste fyra dygnen, senast 1 ½ dygn innan. Men vara bsolut inga problem, DV kunde dessutom komma ut och behandla med, men det skulle dröja (knepig kalvning), så hon erbjöd att jag åkte dit där hon var och fick finadyne i handen att ge istället, vilket jag gjorde. (Och beklagade att hon inte hade morfin eller liknande i bilen)

Senast ändrad:

Finns de speciella djurapotek? Eller menar du vanliga de som brukar ha djurmedicin i mer än andra, isåfall var det på ett sådant vi var.

Den vi skulle ha hittade de inte alls på något av de apoteken vi provade inom 10 mil (som vi inte hunnit till ändå sammadag och i dag är ju de allra flesta stängda).

Egentligen tror jag inte att de räcker med att Agria veternären pratar med dem, men i det här fallet hade säkert tyckt det var bättre än inget alls som de blev nu när det helt bröt sina regler. så Agriaveternären ska jag lägga på minnet, tack så mycket :bow: , vem tusan bryr sig om 25 kr i sammanhanget, ja det finns det säkert någon som gör :crazy:.
Desom de helst ville var att den veternär som tittat på hästen skulle faxa (ev ringa) in ett nytt recept på annan medicin istället, men de här trevliga damerna kunde nog också tänka sig att även annan vet som kunde tänka sig faxa in recpet på annan medicin varit OK också.
Problemet var ju som sagt att jag inte fick tag på någon alls (inte ens på jouröppnakliniker) och klockan tickade :crazy: hade jag ringt igen 18:02 så hade säkert alla svarat ;) när apoteket var stängt.

Det var Hippotrim vi fick istället för ens starkare sort, jag hade en tub hemma liggandes men det hade ju liksom inte räckt.

men alternativet hade väl varit att hålla på terra DV (om i stort är omöjlig att få tag på de gångar jag har försökt, för stort område som sagt, inte veternärens fel att den mycket möjligt kan vara 15-20 mil bort ) och se om de kunde lämna ut något, alt ringa runt och se vad hästvänner råkade ha liggandes hemma (händer ju faktiskt att det blir lite över ibönad som man inte har slängt/lämnat in) som låna ihop medicin på eget bevåg, inget bra alternativ men vad gör man :crazy: .

Vill bara tillägga att jag inte har klagomål på vet, eller apotek utan bra intreserad av hur andra har, kan tänka sig att lösa detta problem om det skulle uppstå igen, skadar ju aldrig att vara förberedd.
och ett bra tips fick jag ju, Agriajourveterinär när ingen annan svarar ;).

Finns de speciella djurapotek? Eller menar du vanliga de som brukar ha djurmedicin i mer än andra, isåfall var det på ett sådant vi var.

Nej, det finns speciella djurapotek. En stoooor del av befolkningen har ju dock LÅNGT (för långt) till sådana, och i ditt fall hade det inte hjälpt pga öppettiderna. Men det är guld värt om man bor hyfsat nära (jag har 8 mil) när det krisar!

Djurapoteket Lund

Djurapoteket Trollhättan

Djurapoteket Uppsala

Djurapoteket Eskilstuna
(OBS! Eskilstuna endast beställningar per telefon för hemskickning)

Den vi skulle ha hittade de inte alls på något av de apoteken vi provade inom 10 mil (som vi inte hunnit till ändå sammadag och i dag är ju de allra flesta stängda).

Mm, var ju den sitsen jag var i då när de skickade med taxi. Den andra gången hade bara djurapoteket, då var det dock fm på 'vanlig dag' så man hann ju (djurapoteken har inte helgöppet, och stänger typ 17..Iaf majoriteten av det, och def 'mitt' - det i Uppsala). Fördelen är ju dock att de i princip har ALLT hemma (nästan).

Desom de helst ville var att den veternär som tittat på hästen skulle faxa (ev ringa) in ett nytt recept på annan medicin istället, men de här trevliga damerna kunde nog också tänka sig att även annan vet som kunde tänka sig faxa in recpet på annan medicin varit OK också.
Problemet var ju som sagt att jag inte fick tag på någon alls (inte ens på jouröppnakliniker) och klockan tickade :crazy: hade jag ringt igen 18:02 så hade säkert alla svarat ;) när apoteket var stängt.

Jo, enligt lagen om alltings jävlighet hade det antagligen varit så..

alt ringa runt och se vad hästvänner råkade ha liggandes hemma (händer ju faktiskt att det blir lite över ibönad som man inte har slängt/lämnat in) som låna ihop medicin på eget bevåg, inget bra alternativ men vad gör man :crazy: .

Jag har full förståelse för att man gör så i det läget! Och faktiskt donerat Hippotrimtuber jag hade över i det läget med. Även om det antagligen inte ens är tillåtet om mans ka vara petig.

Egentligen borde man göra en klagolista och skicka till apoteket för jag tycker det verkar som om de inte har några lager alls när det gäller djurmedicin. Sist jag skulle ha ut Metacam så fick jag ut det jag skulle ha fördelat på 3 olika besök, för att de bara hade en eller två dagsdoser hemma i lager. Detta på var på ett av Värmdös två apotek, det andra hade noll i lager på Metacam. Nu kan ju jag i värsta fall åka in till jourapotek i stan. Men jag ogillar skarpt att apoteket har halva butiken full med handkrämer mm, men håller minimala lager med de receptförskrivna medicinerna till djur. Det är fler än en gång jag blivit galen på apotekets oförmåga härute, i har jag haft bättre tur.

Jag bor i en liten HÅLA, och faktiskt måste jag säga att det sällan är problem med att de inte har saker. Visst ibland är det slut, men annars tycker jag att jag kommit släpande med de mest 'udda' beställningar i djurmedicinväg och de har det.

Samtidigt förstår jag ju apoteken, om de säljer 1 flaska metacam i månaden i snitt, då vill de kanske inte ha etts tort lager där medicinen passerar utgångsdatum, dessutom tar det ju plats. Men det är knivigt när man drabbas.

Är jag tveksam ringer jag och frågar, så jag slipper åka 'länet runt' och jaga medicin.

Det var nog det de skyllde på att den skulle gå ut, men om jag inte minns fel höll Metacam i ett eller två år. Det finns ju ett antal hästar på Värmdö, så jag tror nog det går åt en eller annan flaska. MEN folk blir väl sura som jag och åker till stan i stället. Handkräm kan jag ju köpa på mataffären men medicin har de ju monopol på, men väljer ändå att inte lagerhålla det.

KL Om det är viktigt att hästen får medicin direkt brukar jag försöka kolla med apoteket att den finns o ev försöka hitta alternativ.
Diskutera gärna detta när vet skriver it ffa på en fredag.
PL

Japp det kommer göras nästa gång, ingen av oss tänkte på det, det har aldrig hänt tidigare att det inte har funnits på någon av vår stads tre apotek, tyckte dock det var lite märkligt att den inte fanns på ett enda apotek.

men du som ät veterinär, hur stort "förråd" har ni själva av olika preparat (förstår självklart att ni inte har allt) skulle det finnas möjlighet att ni har en del som man kunde köpa i ett sådant här läge?
Det här var en pencilin/antibiotika i pastaform (minns tyvärr inte namnet) som är lite starkare än hippotrimen.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Lite of topic, djurapoteket i Trollhättan ska läggas ned (vet inte om det gäller övriga i landet också), detta trots att den går med vinst. Tydligen ska apoteket centralisera sin hantering.

Stora protester från djurägare och veterinärer har förekommit men inget hjälpt.

KL

Lite of topic, djurapoteket i Trollhättan ska läggas ned (vet inte om det gäller övriga i landet också), detta trots att den går med vinst. Tydligen ska apoteket centralisera sin hantering.

Stora protester från djurägare och veterinärer har förekommit men inget hjälpt.

Jo, de ska ju lägga ner tre av fyra enligt 'rykten' iaf =/ Det enda som ska vara kvar är ju Eskilstuna, resten ska bort. Helt idiotiskt.

Återstår väl att se vad det där 'nationella djurläkesmedelscentrumet' som de pratar om i Uppsala blir. Och HUR stor skillnad det blir med att 100 apotek ska utöka djursortimentet. Jag är dock skeptisk..

Senast ändrad:

Det som är sagt här är att det ena apoteket ska ha mer djurläkemedel än det andra, dock känner jag mig också skeptisk.

Vad jag kommer sakna mest är att man alltid har någon kunnig att fråga om råd. "Damerna" i Trollhättan ställde alltid upp och hjälpte till. Hur bra "vanlig" apotekspersonal än är har de inte samma kunskap om djur som människor.

Trimsulfapasta har vi inte på lager även om jag har ngn gammal tub i bilen. Vi har inte något lager att tala om när det gäller medel vi inte själva använder(oftast inj preparat). Sen får vi inte sälja rceptbelagda mediciner när vi inte sett hästen själva så det är lite kinkigt när det inte går att få tag på behandlande vet.
PL

Trimsulfapasta har vi inte på lager även om jag har ngn gammal tub i bilen. Vi har inte något lager att tala om när det gäller medel vi inte själva använder(oftast inj preparat). Sen får vi inte sälja rceptbelagda mediciner när vi inte sett hästen själva så det är lite kinkigt när det inte går att få tag på behandlande vet.
PL

Vad avgör vad DV har i bilen? Personligt tycker och smak, eller finns det någon 'lista' vad man minsta ska/bör ha?

Jag har flera ggr noterat att ena distriktet i princip är ett rullande apotek, de har det mesta i 'standardmedicinväg' i bilen. Dvs de anligaste prokainpenicillinerna, finadyne och butta i pulverform samt iaf ett par kartonger hippotrimpasta. Medan det andra distriktet oftast 'är utan'. Alltså nu talar vi på normal tid så att säga, inte jourtid.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama